Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 18 969 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sangen | 2008-06-11 13:25 | |
![]() | Syftet med pikar/gliringar och att vara dryg Jag är en sånn person som så gott som aldrig använder pikar. Pikar kan missuppfattas och kan lätt rättfärdigas av pikaren genom att säga "Jag menade ju inte så!". Det finns väl flera olika anledningar till att man inte vill vara direkt i sina konversationer. Detta är väl typiskt svenskt. När man är missnöjd över något eller någons beteende försöker man linda in det i något sorts safetypackage. Istället för att rätt ut säga "Fan va jag stör mej när du skryter sådär" så använder man något i stil med "Du är riktigt jävla duktig alltså, önskar jag vore som dej!". Men sedan finns ju den där retande jargongen med pikar där man försöker trycka ner personer med dryga kommentarer. Där en person vill säga "Jag är smartare än dej!" istället säger "Lärde du dej de där i grundskolan eller?". Är detta en vuxen-variant av den klassiska retningen som hela tiden sker i grundskolan? Handlar det om en omognad eller oförmåga att kommunicera på ett bättre sätt? | |
| MissT | 2008-06-11 13:34 | |
![]() | Jag tror det i grund och botten beror på dålig självkänsla. Man mår bättre av att trycka ner andra. Eller så är personen som pikar inte medveten om att det uppfattas fel utan tror att h*n har världens bästa humor och är en riktig skojare. | |
| Cajsa-Stina | 2008-06-11 13:38 | |
![]() | Bra sagt MissT, jag tycker precis som du :) | |
| Sangen | 2008-06-11 13:38 | |
![]() | MissT : Fast att vara dryg och trycka ner andra är ju ett utmärkt sätt att mata sin självgodhet med. Alltså det behöver verkligen inte handla om dålig självkänsla utan tvärtom. Däremot kan det vara så som du säger att de TROR att de är roliga, men jag tror sällan det går hand i hand med de självgoda dryga personerna. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-06-11 13:42 | |
![]() | Jag använder mig ofta av ironi som kanske kan kallas den mest utstuderade formen av pikar? Jag brukar dock försöka hålla mig på jorden och att komma ihåg att skriva att det är just ironi, eftersom det är skitsvårt att läsa ironi och vara säker på att det är just det... Det krävs nästan ett tonfall, för att vara säker. Jag gissar att det kommer en del ironi om detta, nu? För övrigt tycker jag att vi ska försöka vara snälla mot varandra och jag är det nog oftast, mot dem som så förtjänar?! | |
| Zizzi | 2008-06-11 13:47 | |
![]() | Jag tror det finns lite olika varianter. Dels finns de sådana som verkligen alltid tycker att de vet bättre än alla andra (besserwisser) och som vill poängtera det vid alla tillfällen. Sen finns det de som är avundsjuka och som vill ta bort glädjen hos andra. Sen så finns det säkert sådana som är genuint elaka och som njuter av att såra. Sen så finns det väl också människor som verkligen tror att de är roliga när de pikar. Kanske den sistnämnda sorten är värst, för då kan den som bli angripen aldrig bli arg eftersom det var ett "skämt" och då anses den angripne vara lättstött eller känslig. | |
| hungerstrejk | 2008-06-11 14:17 | |
![]() | Jag är nästan alltid dryg och retsam. Hoppas jag kommer till himlen ändå. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-11 14:34 | |
![]() | Oförmåga tvivlar jag på. Det är skoj att linda in sitt språk lite. Att jag sen är bättre än er, tja det är inte lätt för mig heller ;) | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-06-11 15:06 | |
![]() | håller med dig trashone, det är inte lätt o va ödmjuk när man vet att man e bäst ;) | |