Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 991 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Spirit - Ej medlem längre | 2008-06-12 14:46 | |
![]() | Datorkunnig??? Hej! Jag har följande bildskärm till min dator: FLATRON L1730SF. När jag nu tittar på den så ligger det en trådsmal lodrät linje till höger i bild som är typ neongrön till färgen. Dessutom kan jag se att uppe vid högerkanten där man stänger ner sida, förstorar /förmnskar fönster, hänger det liksom ner en liten svart kant/lite våg. Vet någon vad detta kan vara och hur man åtgärdar det?? Tack! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-12 14:49 | |
![]() | Har du kanske något magnetiskt nära skärmen? Har du testat dra ur sladden ur skärmen och sen pilla i den igen? Kan vara fuffens med den. Kan även vara grafikkortet som spökar. Överhettat eller liknande. | |
| Spirit - Ej medlem längre | 2008-06-12 15:04 | |
![]() | Nattravn: Kanon! Tack för tipsen. Ska kolla detta och återkomma =) | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:17 | |
![]() | Om din skärm har en degauss-grej nånstans i nån meny kan du testa det. (Om det nu är en CRT-skärm (dvs en tjock fet glasgrej).) | |
| emmylicious | 2008-06-12 16:19 | |
![]() | Uppenbarligen ingen CRT ljusteknik.com/image...50 _lge.gif | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:24 | |
![]() | Okej, då kan det hända att det är döda pixlar, om det hela tiden är på samma ställe. Kan också vara fel på grafikkortet. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:51 | |
![]() | Jag tror också det handlar om ett pixelfel (inte nödvändigtvis döda, men låsta). Man kan faktiskt ibland massera igång dem, med hjälp av en mjuk trasa och försiktig massage av området med den döda pixeln/pixlarna. Man kan även prova något sånt här för låsta pixlar: killdeadpixel.com/ Om det är en ny skärm så är det bästa att ta den till affären och få en ny. Det är möjligt att det kan röra sig om trasigt grafikkort, men själv har jag aldrig sett nåt sånt fel från en sån situation. Det säger iofs inte mycket eftersom jag nästan aldrig haft några fel med mina datorer. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:57 | |
![]() | Jag har faktiskt fått tillknasade pixlar av ett grafikkort, på den skärmen jag har nu, som funkar felfritt sen jag bytte grafikkort. Jag tycker det låter lite märkligt att det skulle vara döda pixlar i neongrönt i en linje som hon beskriver. Brukar inte döda pixlar vara svarta, och ofta placerade slumpmässigt? | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:01 | |
![]() | Nattravn, inte döda, låsta pixlar (hot pixels) en.wikipedia.org/wik...De ad_pixel RGB = Röd Grön Blå sv.wikipedia.org/wiki/RGB | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:02 | |
![]() | inte hot, stuck försås | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:04 | |
![]() | Hur vet du att de inte är placerade slumpmässigt Nattravn? Du är väl inte fördomsfull när det gäller hur slumpen beter sig? Men det stämmer att döda pixlar brukar hamna lite varstans, och beroende på paneltyp blir de svarta (om det är en *VA-panel), vita (om det är en TN-panel), eller gröna (om det är fel på en subpixel), röda (om det är fel på en annan subpixel), ... Om alla hamnar på samma rad verkar det snarare vara fel på någon krets än på själva LCD-kristallerna. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:06 | |
![]() | (Ber om ursäkt för tautologin "LCD-kristall".) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:38 | |
![]() | stuck försås - frusen aptitretare? Ujuj, tror du slumpen tog illa vid sig nu? Ber så mycket om ursäkt. | |
| Spirit - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:50 | |
![]() | Att fippla ur strömsladdden och tillbaka hjälpte inte..linjen e kvar. Hur ser man om grafikkortet är kass? Kan man leta via "Min dator", "Kontrollpanelen" eller liknande? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-12 18:17 | |
![]() | Spirit: Jag tänkte snarare på sladden mellan skärmen och burken iofs. Grafikkortet är lite lurigt att felsöka om man inte är så datorvan. Du skulle kunna skruva upp burken och titta om det finns mycket damm på grafikkortet och isåfall dammsuga av det. Eller så kan du testa att utsätta det för något som gör att den får jobba extra hårt. Typ låta datorn spela upp en dvdfilm eller så. Om grafikkortet är paj kan det innebära att den får mer felaktiga pixlar i filmen, eller liknande. Det enda säkra viset att kommer underfynd med huruvida det är grafikkortet som strular är dock att sätta i ett annat grafikkort i datorn och se om det gör skillnad. Rätta mig om jag har fel, någon. :) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-12 18:17 | |
![]() | komma* | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-12 18:20 | |
![]() | Ett snabbt test är att ändra upplösning och se om felet är kvar på exakt samma pixlar ändå. | |
| DennisPlz | 2008-06-12 18:24 | |
![]() | Om det är en hel rad på skärmen som är missfärgad/död så finns det egentligen två förklaringar, båda tråkiga. Anordnade i sannolikhetsordning: 1) fel på skärmen (dvs inte döda pixlar, snarare kretsfel som Solu for efter) 2) fel på grafikkortet (mkt ovanligt symptom, men inte okänt). Om felet kvarstår när du testar på en annan skärm så är det alltså *inte* skärmen :) | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-06-12 18:26 | |
![]() | Om du har fel på grafikkortet så får du nog byta ut det. Gör först som Solue säger och byt upplösning, om det visar sig att problemet är kvar i samma område kan du prova att sätta flimmerbilden jag länkade till över den skadade delen av skärmen, som sista utväg kan du prova att mjukt massera skärmen över den skadade delen, använd en mjuk trasa mellan fingrar och skärm. Eller ta med den till försäljaren och be om en ny. | |
| Spirit - Ej medlem längre | 2008-06-14 07:57 | |
![]() | Nattravn: "Spirit: Jag tänkte snarare på sladden mellan skärmen och burken iofs." hahahahaaa...Hur fånig kände jag mig på en skala?? Ska givetvis kolla på alternativet sladd-skärm-dator. Även dammsuga inuti, massera, byta uuplösning osv. Tusen tack för alla tips! Återkommer med resultatet =)) | |