Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 985 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SuckerMC | 2008-06-18 17:35 | |
![]() | avsaknad av ord varför finns inte ordet strumpbyxa? några fler där ute som saknar vissa självklara ord? | |
| emman | 2008-06-18 17:54 | |
![]() | RYSTA | |
| Åtta Stygn - Ej medlem längre | 2008-06-18 17:55 | |
![]() | Testa strumpbyxor | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-18 18:01 | |
![]() | om HBT ska föreställa godkänt så borde DP vara det också | |
| hungerstrejk | 2008-06-18 18:22 | |
![]() | AC | |
| Damage | 2008-06-18 18:23 | |
![]() | VC (istället för att göra en blank bricka till ett W) | |
| dahlgren_ | 2008-06-18 18:24 | |
![]() | BLÄ finns inte heller | |
| StuntmanMike - Ej medlem längre | 2008-06-18 18:29 | |
![]() | O ja Ordgalning. Bukkake borde ju också vara godkänt om nu HBT är det. Eller... så kan man göra så att man särskiljer ord som beskriver människors läggning från de som endast går att finna på hårdporrsidor. För de har ju inte så mycket gemensamt. Jag klumpar tex inte ihop "köpt" och "fru" för de tillhör inte samma ämnesområde. Det är lite samma princip. | |
| Åtta Stygn - Ej medlem längre | 2008-06-18 18:31 | |
![]() | Analsex finns nu i saol 13. Man får hoppas på att djursex dyker upp i nästa upplaga. Pojkfitta och läderbög är andra bra ord. | |
| SuckerMC | 2008-06-19 02:20 | |
![]() | är inte strumpbyxor plural? jag vet att det är ett PAR men på förpackningen står det 1st strumpbyxa? | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-19 02:30 | |
![]() | StuntmanMike, tillhör "köpt" och "fru" samma ämnesområde? | |
| Tommy 1979 | 2008-06-19 11:22 | |
![]() | Jag undrar över en annan sak, fast där är problemet det motsatta. D v s ord som står i SAOL, men som inte borde göra det. Hur 17 kan SVERIGE vara ett godkänt ord? Det är väl ett egennamn? | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-19 12:16 | |
![]() | Tommy1979, det finns en hel drös egennamn, fördelningen i den ordlista som spelas är ungefär så här: Substantiv: 81147 Adjektiv: 16443 Verb: 7822 Variantformer: 3031 Adverb: 1192 Interjektioner: 178 Prepositioner: 151 Räkneord: 141 Pronomen: 66 Namn: 63 Konjunktioner: 48 | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-19 12:18 | |
![]() | Tommy1979, men enligt spelets riktiga regler har du naturligtvis helt rätt, namn är inte godkända. Det är så vitt jag vet bara Sverige som har det märkliga undantaget, Sverige är dessutom det enda land jag känner till där böjningar inte är tillåtna, tydligen ska det ha skett nån omröstning om detta nyligen, men så vitt jag kan förstå blir det ingen förändring. Antagligen på grund av "scrabblepolitiska skäl". | |
| StuntmanMike - Ej medlem längre | 2008-06-19 12:30 | |
![]() | Stuntmanmike: "Jag klumpar tex inte ihop "köpt" och "fru" för de tillhör inte samma ämnesområde. Det är lite samma princip". Ordprofeten: "StuntmanMike, tillhör "köpt" och "fru" samma ämnesområde?" Som jag tidigare sagt Darling, jag förstår sällan var du vill komma :) | |
| vulcan | 2008-06-19 13:02 | |
![]() | När det gäller avgränsningen mellan namn och inte namn så är det - kanske inte så förvånande - inte så lätt att göra en klar, lättförståelig och konsekvent avgränsning som inte inrymmer godtyckliga avvägningar. Egennamn var tidigare formellt exkluderade inte för att de var namn, utan för att de innehöll en stor bokstav. I SAOL13 tillkom flera förkortningsord med en eller flera stora bokstäver, vilket gjorde det svårare att upprätthålla en språkmässigt konsekvent linje. Den kanske mest lingvistiskt kunnige av alla som tävlingsspelat Scrabble - Per Starbäck - rekommenderade därför att storbokstavs-regeln skulle tas bort vid övergången till SAOL13 och vår ordlistekommitté kom till samma slutsats. Därmed kunde man inte längre ta bort namn som Sverige och Dalarna på den grunden. Kan man ta bort dem i egenskap av namn? Ja, i princip - de står angivna som detta i SAOL och det finns därmed en lexikalisk princip att utgå från (Jag tillhör dem som är mycket starka motståndare till alla exkluderingar av ord som bygger på godtyckliga bedömningar från oss själva). Problemet är att en sån exkludering skapar nya tvetydigheter och svårförståeliga gränsdragningar. Exempelvis åker Öresund bort, men Öresundsbåt blir kvar - därför att det sistnämnda ordet inte står angivet som "namn". Scrabbleförbundet ansåg då att det var bättre att tillämpa principen "Hellre fria än fälla". Med resultatet att alla fetstilta ord i pappersupplagan av SAOL kan spelas - under förutsättning att de inte innehåller bindestreck. | |
| vulcan | 2008-06-19 13:09 | |
![]() | Dessutom är det så att "namn" faktiskt inte är någon egen ordklass. De är substantiv och står upptagna i ordlistan. I andra "ordspel" som korsord är det inte ett dugg märkligt eller kontroversiellt att egennamn förekommer. Det som är lite jobbigt är svårigheten att förstå urvalet rörande de mycket få egennamn som tagits med i SAOL som egna uppslagsord. Men det problemet har vi för många andra typer av ord också. Vilka medicinska termer står t ex? Vilka participformer (t ex ROAD men inte *HOTAD)? | |
| vulcan | 2008-06-19 13:38 | |
![]() | Jag kan också lämna en liten "update" gällande frågan om grundformer/böjningar: Till årets årsmöte i förbundet låg en motion om att gå över och börja spela med böjningar även i tävlingsscrabble. Årsmötet röstade, med bifall från motionären, för att bordlägga den och pröva oss fram lite mer. Personligen tycker jag att frågan är för tidigt väckt, men att det absolut är ett spännande spår att följa. Några har gjort lite testspel redan IRL och mer blir det nog. Det finns skulle jag säga två huvudskäl till att vi inte spelar med böjningar i svenskt Scrabble. Den ena är den gamla traditionen från spelets barndom i Sverige då någon okänd förmåga i de första regelhäftena skrev in att endast ord i "grundform" skulle godkännas. Citationstecknen är mina och de ska samtidigt ses som en kritik - vederbörande person eller personer har nämligen aldrig gjort ett försök att förklara vad som egentligen menas med grundform. Det är inte alls så lätt att att avgöra som man ytligt kan tro - det finns exempelvis grammatikexperter som anser att "grundform" inte är relevant när det gäller verb och flera av våra vanligaste scrabbleord som NI, VI och ER skulle riskera att bli ospelbara med en strikt grundformsregel. Av det här skälet har vi i formell mening aldrig haft "grundformsregeln" som styrande för våra tävlingsregler, utan har gått på fetstilta uppslagsord i den för tillfället gällande upplagan av SAOL (Det har tävlingsspelats med SAOL11, 12 och 13). Det har de facto betytt att de flesta böjningar ändå sållats bort eftersom SAOL varit mycket sparsam med att ta in dem som egna uppslagsord. Som de flesta av er redan vet så blev det dock en rätt stor ändring iom SAOL13 då de allra flesta starka böjningar av substantiv, verb och adjektiv fick egna uppslagsord - låt vara med hänvisning till huvudordet (RÖTTER - se under ROT; SPUNNIT - se under SPINNA) Här har vi också det andra och mer praktiska skälet till att vi inte spelar med böjningar. Den digitala revolutionen har ännu inte så många år på nacken; för tio år sen spelade man fortfarande scrabbletävlingar med en manuell ordlista. Och de digitala ordlistor vi haft och har innehåller bara de fetstilta uppslagsorden. Visserligen finns böjningar upptagna under många uppslagsord, men dessvärre inte alla böjningsformer och inte under alla ord. Med SAOL PLUS har dock det här ändrats. Nu finns en digital, komplett version där alla böjningar för alla ord är medtagna. Därmed finns mycket bättre möjligheter att kunna börja spela med böjningar och ha ett bra och konsekvent underlag. Det finns dock två återstående, praktiska problem: 1) Tillståndsgivning från akademin. Nuvarande tillstånd omfattar endast grundorden. Vi måste alltså göra nya avtal med akademin och få tillgång till nya digitala filer. Det här gäller både Scrabbleförbundet och - om vi ska göra övergången här med - Betapet 2) Lösa ordkollsfrågan vid IRL-spel utan tillgång till elektronisk ordlista, dvs i huvudsak träningsspel. Det här ser jag inte som något enormt stort problem, eftersom SAOL PLUS vad jag förstår är helt konsekvent avseende vilka böjningsformer som finns med för en viss typ av ord. Möjligen kan det bli svårt för vissa "konstiga" ord att känna till ex.vis vilken pluralböjning de får. Det här får man titta närmare på. --- Löser man de praktiska problemen så återstår dock frågan om en majoritet spelare verkligen vill ha en sån här förändring. Att det finns ett motstånd vet vi, men det finns också nyfikenhet på många håll och en tro att fler tillåtna ord också ger ett roligare och öppnare spel med fler möjligheter. Det lär bli debatt om saken hursomhelst. Hur det går får framtiden utvisa... | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-06-19 14:13 | |
![]() | varför finns inte ETC OSV eller PGA med?? EU FN PTV o PTH? | |
| vulcan | 2008-06-19 14:44 | |
![]() | ETC OSV PGA: Jag skulle säga att det beror på att de faktiskt inte är ord, utan enbart skriftspråkliga förkortningar för ett längre uttryck. Vi säger inte "OÄSSVEE" istället för "och så vidare" t ex. Däremot har ord som VM (VEEÄMM) och LP (ÄLLPEE) för länge sen etablerat sig som varianter till de långa formerna världsmästerskap och longplay. EU, FN: Förmodligen för att SAOL (se ovan) är restriktiv med att ta in egennamn. Men jag tycker egentligen att namn på en stor, känd organisation gott kan ha samma berättigande i en ordlista som ex.vis namn på en valuta (ZLOTY, FORINT m.fl) PTV, PTH: Det beror på att det är meningen att den ska läggas rakt fram/ner. Använd vinkelhake nästa gång om du är osäker. | |