Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade88
Mobilspel
Pågående19 859

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mnd2008-06-19 01:19
Antal inlägg: 147

Skönhetsideal
I mina studier inför nästa läsår ingår ett specialarbete i form av en uppsats, ämnet är svenska och syftet med uppsatsen är frivilligt. Mitt syfte med min uppsats är att försöka besvara frågor kring det rådande skönhetsidealet. För att vara lite mer precis;

Hur ser skönhetsidealet ut idag?
Hur påverkas människan och samhället av det ideal som idag bemöter oss, i tex media?

Efter att ha funderat en längre tid över hur jag ska nå ut till en större målgrupp, med olika bakgrund, kön och ålder, så kom jag på att en idé kan ju vara att leta upp ett forum med aktiva och pratglada medmänniskor :)

Min tanke med det här inlägget är att fråga er hur ni upplever att skönhetsidealet idag påverkar er och er omgivning?

Om ni vill medverka i diskussionen men inte i min uppsats (jag kommer givetvis inte använda namn, bild etc i min uppsats utan bara använda era tankar och ev citat i mitt arbete) så kan ni väl sätta en stjärna i början av erat inlägg.

Upp till duskussion! :)

patboone2008-06-19 01:32
Antal inlägg: 3222

Har en god vän som skrivit en alldeles utmärkt bok om detta.

www.amazon.com/s?ie=...am p;page=1

illiterate - Ej medlem längre2008-06-19 04:29
Antal inlägg: 6521

Skönhetsidealet är en självuppfyllande profetia. Alla har en mental bild av hur skönhetsidealet ser ut (aldrig som sig själv), men ingen har definierat det. Sen sållar man bort personer som inte stämmer överens med det inbillade skönhetsidealet eftersom man inte tror att någon vill se dem, som modeller etc. Eftersom alla hela tiden ser en viss typ av människor som representanter för skönhetsidealet så får alla en approximativ bild av hur det tänkta skönhetsidealet ser ut. Ingen skulle dock kunna rita en bild av hur skönhetsidealet ser ut. Om man gjorde det som en ventenskaplig studie skulle det se ut så här, men de flesta skulle nog inte hålla med om att det stämmer med deras inbillade skönhetsideal:

www.uni-regensburg.d...57 -64).jpg

illiterate - Ej medlem längre2008-06-19 04:32

(Också en bra länk att läsa vidare på för övrigt: www.uni-regensburg.d...k/ english/ )

illiterate - Ej medlem längre2008-06-19 04:46

Kan också vara intressant att titta på några fler slutsatser av deras Nobelprisbelönade (i framtiden kanske) forskning.

Kvinnligt fulhetsideal: www.uni-regensburg.d...ex y_gr.jpg

Manligt fulhetsideal: www.uni-regensburg.d...ex y_gr.jpg

Manligt skönhetsideal: www.betapet.se/user/.../5 9413.jpg

Jag menar www.uni-regensburg.d...ex y_gr.jpg
;-)

patboone2008-06-19 04:52
Antal inlägg: 3222

Mina fördomar skriker mig i örat.
Jag trodde att det tyska skönhetsidealet var både blondare och blåögdare.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-19 04:56

Ja det är alltid lite lustigt med spelteori. När man ska gissa vad andra kan tänkas tycka om saker blir resultatet ofta fel.

Karincx - Ej medlem längre2008-06-19 08:44
Antal inlägg: 31

Godtyckliga skönhetsideal skapar uppenbarligen komplex hos många människor. Jag läste en rad av en ful artist på 90-talet: "Det är en av mina principer, att inte ha komplex". Jag tänkte att: "han är fulare än jag, så varför ska jag ha komplex?" Jag anammade hans princip, vilket jag kan rekommendera alla - oavsett utseende.

Särskilt tjejer tjänar f.ö. på att läsa färre "glassiga" magasin (som tydligen skapar komplex) och skaffa sig fler intressen! Tydlig utseendefixering genererar givetvis ofta komplex.

Mnd2008-06-19 09:52

En stor debatt som pågår för fullt är diskussionen om size zero, är det något ni uppmärksammat?

dahlgren_2008-06-19 09:55
Antal inlägg: 733

Jamen de är väl så att, iaf jag, tänker att jag inte är bra nog om jag inte ser ut mer som modeller osv. Och det är inte det lättaste att ta sig ur de tankarna :S

_Candid - Ej medlem längre2008-06-19 12:59
Antal inlägg: 2602

Ur ett biologiskt perspektiv så vore en kvinna med rätt så breda höfter, med en del fettreserver överhuvudtaget att föredra, för att bland annat klara graviditet och en förlossning. Frågar man en man har jag uppfattat att det oftast är en kurvig kvinna han föredrar, men tittar man på medias skönhetsideal så verkar det vara en underviktig kropp med oproportionerligt stora bröst som är idealet, och ändå är det just den senare bilden som flest kvinnor verkar försöka att eftersträva, så visst påverkas vi av medias föreställningsvärld.

Vad brösten har för storlek har däremot ingen stor betydelse för vår fortlevnad, små bröst kan producera lika mycket mjölk som större, eftersom det oftast bara är mängden fett och inte bröstkörtlarna som skiljer dem åt (,fakta jag har fått från barnmorska). Ändå verkar media alltså förespråka stora bröst till en underviktig kropp, vilket är rätt så obegripligt.

Att det sedan finns gott om människor som köper en damtidning för att börja följa en flera veckors diet, utan att först rådfråga en utbildad dietist om de har något som helst behov av att minska i vikt, och gör detta för att likna någon viss kändis, är bara sorgligt.
Jag kan räkna upp mängder av liknande exempel på hur vi låter media styra våra skönhetsideal, återkommer gärna till diskussionen!

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-19 13:04
Antal inlägg: 1609

Vilken sorts media är det som förespråkar stora bröst och undernärd kropp?

_Candid - Ej medlem längre2008-06-19 13:24
Antal inlägg: 2602

Fler kanske kan svara, så att inte det här blir min egen infallsvinkel på saken, men jag skulle säga media öht, för att de modeller och kändisar vi ser på bilder i tidningar och tv sällan är av det naturligt kurviga slaget, utan ofta är smalare än vad som är hälsosamt, klart att det finns undantag men... Och det kan inte nekas till hur vanligt det har blivit att förstora brösten efter att många kända personer går den vägen.

listfascist2008-06-19 13:32
Antal inlägg: 60

Jag tycker mig tvärtom ana en trend som förespråkar ett "naturligare" utseende. Det paradoxala med denna vändning är dock att detta "naturliga" utseende ändå endast kan uppnås med hjälp av traditionella skönhetsingrepp. FÄRGA ditt hår till en naturlig nyans, OPERERA dina bröst så att de blir naturligt droppformade, få en naturlig solbränna genom att SMETA IN DIG MED KOSKIT (iofs kanske det mest autentiskt naturliga=)). Jag vet inte, men det känns som om begreppet "naturlig" blivit kidnappat, våldtaget och gravt missbrukat i kommersialismens heliga namn.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-19 13:45
Antal inlägg: 1609

de flesta modeller är naturliga, har inte inlägg i brösten eller är undernärda, de flesta modeller är smala av naturen..

Och är det verkligen vanligt att folk operarer brösten? Även om dom gör det så får dom ju inte någon bra kritik för det i media... ofta en tidning skriver, snygga bröst Simpson! Nä, media förespråkar knappast bröstförstoring!

emman2008-06-19 14:11
Antal inlägg: 1630

_Candid 2008-06-19 12:59
"Frågar man en man har jag uppfattat att det oftast är en kurvig kvinna han föredrar,.."

Frågar du 100 män om "idealet" får du nog ganska många olika svar att bearbeta. Jag tror inte att de "oftast" vill ha en kruvig kvinna _eller_ en pinnsmal modell. Jag tror att det är att förenkla det hela lite väl mkt.

upa - Ej medlem längre2008-06-19 14:29
Antal inlägg: 2565

Personligen tror jag skönhetsidealet är ganska fastställt. Vi attraheras av sundhet. Ganska smart faktiskt. Sen kan det ju alltid finnas undantag där någon faktiskt avviker från normen av vad som uppfattas som ett ideal. Att experimentera med skönhetsidealet ska inte ses som annat än en barnslig lek. Det är det media sysslar med.

Dyslekso2008-06-19 14:34
Antal inlägg: 8945

Mnd: "Hur ser skönhetsidealet ut idag?
Hur påverkas människan och samhället av det ideal som idag bemöter oss, i tex media?"

Jag tror det är svårt att säga att det finns ETT ideal. Det måste ju bero på vilken grupp du frågar, ungefär som om man skulle fråga om det finns något arkitektoniskt ideal idag.

Symmetriskt ansikte och ett lågt midjemått i förhållande till höftmått (kurvighet) är nog vinnande formler för kvinnor, men väldigt generella förstås. För män gäller det samma för ansiktet, och så breda axlar och (relativt) smala höfter.

Samma sak med din andra fråga. Vilket ideal? Du måste definiera vad det är för ideal massmedia "presenterar". Folk på i synnerhet amerikansk TV är snyggare och smalare än genomsnittet, visst. Men hur ska man kunna härleda detta till att det påverkar oss? Varför, måste du fråga dig, skulle denna påverkan vara större än den du möts av i verkliga livet, varje dag?

Dyslekso2008-06-19 14:36
Antal inlägg: 8945

Sen var väl upas inlägg koncist och bra.

Mnd2008-06-19 16:13

Dyslekso: Tack för din rättframma frågeställning angående mitt första inlägg! Kanske måste jag se över syftet med min uppsats och göra det mer självklart vad det är jag vill få fram.

Jag vill också tacka alla er andra som engagerar er i diskussion, jag ser fram emot en lång och intressant tråd :)

Eftersom min uppsats kommer vara en del av Svenska B-kursen på gymnasienivå så kommer jag inte behöva göra en alltför djup dykning i djungeln om skönhetsideal. Min önskan är att öppna upp för en diskussion och att väcka en tanke hos var och en av oss som funderar över det här.

Många har försökt fastställa skönhetsidealen genom tiderna, Karolinska Insitutet har rört vid ämnet, för mer läsning:

ki.se/ki/jsp/polopol...6& amp;l=sv

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?