Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 901

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-bara Ann - Ej medlem längre2008-06-19 22:07
Antal inlägg: 1029

GLUTAMATER!
Jag fick för en kort tid sen en kort föreläsning av en kompis om glutamater och diverse smakförstärkare i mat. Hur vanligt det är och hur farligt det är. Glutamater börjar t ex bannlysas i usa, men i sverige gör vi tydligen inte så stor sak av det. Därefter såg jag ett program på tv, liknande uppdrag granskning, eller nåt - som bekräftade det jag hört.

Jag är verkligen ingen expert inom området, men jag blev lite rädd när jag hörde vilka effekter ämnena har på hjärnan och har sedan dess gjort en rejäl uppryckning och försöker köpa mat utan smakförstärkare och annat krafs.

T ex - Aromatkrydda, egentligen alla blandkryddor som t ex grillkryddor - nästa bara glutamater.

Någon som kan spinna vidare?
Det hade varit intressant att höra om det är fler som påverkats av denna information.

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-19 22:11
Antal inlägg: 8806

Alldeles för seriös tråd så här sent på kvällen, men jag har mycket info att berätta om detta, men det gör jag en annan dag....

Lenis22008-06-19 22:11
Antal inlägg: 181

E621 aka NATRIUMGLUTAMAT!

kan bl.a. orsaka migrän. Anna Skipper är en E621-hatare

-bara Ann - Ej medlem längre2008-06-19 22:13

benny.. klockan är bara tio på kvällen och vi är lediga i morgon... kör på bara.

Silverin - Ej medlem längre2008-06-19 22:14
Antal inlägg: 1760

Aha, det e därför...
Jag älskar Aromat.

Kan man stämma nån för tidig senildemens?

zmiley2008-06-19 22:14
Antal inlägg: 2170

Nähä, den ligger i snack benny.

Jag är proffs på glutamat. Aromat är en av alla mina laster. Nu har det gått så långt att jag inte ens har det i maten längre utan tar en stänkare direkt ur burken. Börjar bli desperat. Kan ingen öppna en klinik för sånt här?

Cajsa-Stina2008-06-19 22:17
Antal inlägg: 3154

Detta är ett utdrag ur Livsmedelsverkets hemsida:

Är glutamat skadligt?

Det finns inte någon misstanke om att glutamat i de mängder som används i mat skulle kunna ge skadliga effekter. Glutaminsyra ingår som en viktig del i vår kropp och den förekommer i blodet, musklerna, fostervätskor och mjölk. Den är viktig för vårt immunsystems funktion, samt för mag-tarmkanalens funktion och för att förhindra att mikroorganismer tar sig in i kroppen.

dinodog2008-06-19 22:17
Antal inlägg: 4973

I knorr dressingmixen har glutamaten tagits bort fick jag reda på nu i veckan.

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-19 22:18

ok,
Glutamat finns även som lösningsmedel i buljonger, soppor, såser, o som du sa, blandkryddor, även i chips som aromförstärkare eller smakförstärkare ( E621-635)

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-19 22:21

Azofärger o aspartam är oxå nåt smaskigt serru, ger koncentrationssvårigheter hos bla barn o ungdomar...
Azofärgerna finns i alla färggranna geléer, sylt, läsk, lösgodis med starka färger, marmelader, efterrätter m.m
o aspartam vet ni var det finns gömt i...

illiterate - Ej medlem längre2008-06-19 23:14
Antal inlägg: 6521

Och dricksvattnet får man cancer av. Och regeringen får man migrän av. Och trådarna här får man fnatt av.

-bara Ann - Ej medlem längre2008-06-19 23:17

OJ! !!!

Kan man bota fnatt med genterapi?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-19 23:18
Antal inlägg: 6521

Knappt troligt. Men tjatter brukar funka bra.

mamman - Ej medlem längre2008-06-19 23:23
Antal inlägg: 6379

GLUTAMATER?
Trodde du menade GULA TOMATER.... Dom är nyttiga, kör på dom istället

mina1112008-06-19 23:49
Antal inlägg: 85

Att det inte är bra i långa loppet med alla dessa kemiskt framställda ingredienser som vi puttar i oss det kan vi nog alla vara överens om.

Jag har en dotter som har epilepsi och hon kan inte få i sig aspartam av nåt slag , det verkar som att det motverkar hennes medicin på nåt sätt. Hon blir en helt annan person, grinig och arg och väldigt slö. som tur är så får hon inte anfall.
Det är ju kemiskt socker så min tanke är ju då förståss; hur är det så med allt annat jag stoppar i henne.
Jag har börjat att titta lite extra på ingredienserna i soppor och såser och upptäckt att det finns i så gott som alla som finns i affären. Så sånt finns inte hemma hos mig men det är svårt. Det går knappt att undvika så visst slinker det med en o anna vara som har nåt kemiskt i sig. Man orkar inte titta på ALLT . Men Aspartam undviker jag helt, det existerar inte alls här.

mina1112008-06-19 23:53
Antal inlägg: 85

Jag vet att när en läsk med aspartam blir ljummen så är som att dricka träsprit....gott eller hur?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?