Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 862

Forumkategorier

Användare Inlägg  
B-Bulgaren2008-06-23 14:08
Antal inlägg: 60

Förbjuda Berusningsmedel?
Vill bara köra en liten survey här angående berusningsmedel

Min bestämda åsikt är för det första att folk får borde få nyttja de berusningsmedel de anser trevliga.

Men de måste stå för följderna! Alltså betala för sjukvård och andra eventuella kostnader för samhället.

Låt säga att jag köper en flaska vin. Låt oss öronmärka en stor summa för vård av alkoholskador.

Det samma gäller rökning, hasch, godis, snabbmat och porrfilm. Vad man nu väljer!

För övrigt tycker jag rökning på allmän plats borde klassas som misshandel. För att inte tala om rökning i hemmet. Detta är väl barnmisshandel om något?

Egentligen har jag massa åsikter kring ämnet men pallar inte skriva alla här, så om folk börjar kommentera blir det lättare att styra upp en debatt.

Miss_jk2008-06-23 14:13
Antal inlägg: 8941

Frågan är bara hur man ska veta att det uppkommit just p.g.a. rökning t.ex. Kan ju ha jobbat i väldigt dålig miljö i alla år (kan dock inget exempel, men...) och därmed skadat lungorna. Du förstår säkert vad jag menar. Det är inte alltid lätt att bedöma varifrån skadan kommer och om det _bara_ är rökningen eller om det är flera faktorer inblandade. Ska man då bara betala halva summan av läkarvården?

B-Bulgaren2008-06-23 14:14

Man skall naturligvis inte betala sin egen läkarvård. Det vore inte humant. Låt säga att du sätter ett pris på 100 kr för ett paket cigg. 50 kr går till forskning kring tobaksrelaterade sjukdomar.

trashone - Ej medlem längre2008-06-23 14:16
Antal inlägg: 18678

porrfilm?

B-Bulgaren2008-06-23 14:17

trashone. Jag vet inte vad som skapar endorfiner hos folk.

trashone - Ej medlem längre2008-06-23 14:18

Rätt mycket olika.. hur skadligt är det?

Palini2008-06-23 14:18
Antal inlägg: 1381

Är alla endorfiner skadliga? Kan man inte få endorfiner utan att köpa nåt?

B-Bulgaren2008-06-23 14:20

om det inte är skadligt skall man inte betala något.

Mitt förslag är att varje skadlig vara måste motsvaras av någon sorts kompensation. Det gäller även miljöförstöring osv.

trashone - Ej medlem längre2008-06-23 14:21

Surfi**or som tär på en själ då?

Hr Winbladh2008-06-23 14:22
Antal inlägg: 384

Vissa blir höga på att åka skidor nedför opistade backar andra på att pussa småbarn.
I mina öron låter B-Bulgarens idéer snarast som om att hela idé med ett offentligt finansierat gemensamt trygghetsssytem ska kastas bort och alla betala för sina egna uppkomna kostnader. Och det är en riktigt dålig idé!

B-Bulgaren2008-06-23 14:23

Förstår inte riktigt ditt inlägg men men... :-)
Får helt enkelt hoppas att människor är lika kloka som folket här på betapet!

B-Bulgaren2008-06-23 14:25

Hr Winbladh mitt förra inlägg var till trashone.

Jag vill inte kasta bort trygghetssystemet. Jag vill utöka det. Givetvis skall vi värna om vår välfärd.

Alternativet till att finansiera exempelvis alkoholvård med högre pris på alkohol är ju att förbjuda det helt.

jeehunmoon2008-06-23 14:46
Antal inlägg: 479

"Låt säga att jag köper en flaska vin. Låt oss öronmärka en stor summa för vård av alkoholskador."
Det är redan öronmärkt rätt mycket då det är skyhöga skatter på såväl alkohol som tobak i Sverige. Men du vill ytterligare höja det menar du?

Att sedan klassa snabbmat och godis som berusningsmedel håller jag inte med. Man blir lika endorfinstim av att käka en lyxmiddag på Fredsgatan 12 enligt min mening och då är det finmat vi pratar om och säkert lika onyttig som en snabbmatsmiddag. Och hur kan en finmiddag vara "berusningsmedel"? Pratar vi fettbildning (som på så sätt tär på vården av för många som lider av fettma), ja då tycker jag vi bör ta med smör, ost, animaliskt fett etc i den här kategorin också.

På vilket sätt påverkas vården i samhället om så att säga jättemånga skulle överkonsumera porrfilm? Är det verkligen någon skillnad för vården om folk skulle ha mer sex? Känns som att utgången är densamma för individen och vården i stort?

"Min bestämda åsikt är för det första att folk får borde få nyttja de berusningsmedel de anser trevliga."
"Det samma gäller rökning, hasch, godis, snabbmat och porrfilm. Vad man nu väljer!"
FInn ett fel, hasch är olagligt i nästan hela västvärlden, de andra är i stort sett inte olagligt nånstans. Hasch bör inte vara med här, det är rent olagligt.

B-Bulgaren2008-06-23 14:51

Varför är hasch olagligt men inte Strårom, ciggaretter eller McDonalds?
Det är lite dit jag vill komma...

B-Bulgaren2008-06-23 14:58

Anledningen till att exempelvis smör, ost och animaliskt fett ingår är ju som du säkert förstår att dessa i "normala mängder" inte är skadliga vare sig för dig eller din kropp.

Spring en timme om dan så kan du äta vad du vill. Det är däremot svårare att jogga bort ett paket cigg.

jeehunmoon2008-06-23 15:08
Antal inlägg: 479

Ok så du håller med om att vi kan ta bort snabbmat och godis från kategorin?

Om alkohol ska få fortsätta vara lagligt, förespråkar du för att även tyngre droger ska få bli lagliga förutom hasch, som kokain, kemikaliska partydroger och heroin?

B-Bulgaren2008-06-23 15:10

Jag förespråkar egentligen ett förbud av samtliga droger.

Då detta är en omöjlighet av ekonomiska och gränsdragningsskäl så tror jag att det är mer rättvist om det mesta tilläts.

B-Bulgaren2008-06-23 15:13

Snabbmat är överdrivet fettrikt. Godis nästan 100% socker. Detta är onormalt intag och då folk knappast kommer springa en timme om dagen i allmänhet är det tveksamt om det är samhällsekonomiskt försvarbart med snabbmat.

Låt oss utvidga vårt orsak/verkandilemma till den stackars pojke som förra året uppmärksammades i pressen för sin dyra medicin. Hu många afrikanska barn kunde räddats för de pengarna?

Lenis22008-06-23 15:24
Antal inlägg: 181

jag har då¨inte lust att betala för nån haschmissbruk. om man inte har nåt missbruk, kan man då inte få ut sin del av kakan i rena cash då?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-23 15:32
Antal inlägg: 6521

Lenis2, det bästa är nog att flytta till t ex USA eller något liknande land där man bara behöver betala för sig själv för det mesta.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?