Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 11:26
Antal inlägg: 729

Meditation - Mental avslappning

Någon som har tips på hur man lär sig att slappna av mentalt? Jag har svårt för att koppla bort tankarna under mina "sessioner".

trashone - Ej medlem längre2008-06-28 11:27
Antal inlägg: 18678

Du är man, vilka tankar?

Alabaster2008-06-28 11:31
Antal inlägg: 155

Borja med att spanna/slappna av handerna, sedan underarmarna, sedan overarmar/axlar och MEDVETET kanna efter hur det kanns nar du slappnar av musklerna. Sedan tar, fotter, ben, rumpa, rygg, mage, brostkorg - och sen rynkan i ansiktet, hakan... etc. Kann EFTER under avslappningen sa att den ar MEDVETEN.
Om tankarna flyger omkring, se dem som moln som du skickar ivag (jag ser dem ibland som pratbubbleballonger med vardagsskit inuti). Bli inte irriterad av tramsiga tankar, ge dem bara lugnt en ballong och skicka ivag dem.
Mycket noje!

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 11:35
Antal inlägg: 6521

Det är omöjligt att koppla bort tankarna. Den som påstår sig göra det ljuger.

abramelin2008-06-28 18:22
Antal inlägg: 43

Jag själv mediterar nästan dagligen med ett Buddhistiskt mantra, funkar fin fint.

HUR: sitt i en ställning så att du har en rak ryggrad, upprepa matrat högt eller tyst med din inre röst i en takt som käns bekväm för dig själv.

Mantrat som jag använder mig av är: "Om Mani Padme Hum".

Vita loafers - Ej medlem längre2008-06-28 18:27
Antal inlägg: 201

Grattis Illiterate - du har vunnit vm i brådmogen teknist för andra året i rad!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-28 18:33
Antal inlägg: 7605

Mitt mantra är "dum spiro spero" (jag andas därför finns jag).

_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 18:46
Antal inlägg: 729

Tack för tips.
Mitt första steg blir att hålla mig borta från detta forum. Svårt att koppla av annars. *hehe'

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 18:48

Tack Vita loafers! Första gången jag vinner något två gånger i rad tror jag!

y not2008-06-28 21:48
Antal inlägg: 9014

sitta balanserat, ligga och slappna av, fokusera på andning, mantra, eller nästippen är några varianter. Låta tankarna baa passera, som moln tyckte jag lät fint.
Men man kan även meditera i rörelse, känna igenom kroppen, röra sig lite, stå och vagga, eller en enkel dans, gärna helt utan musik.
Meditationens syfte är ju att stilla sinnet och låta intellektet vila. Eller varför inte de klassiska att sitta och titta in i en eld eller en fors, eller använda ett ljus.
Det finns väldigt många skolor så pröva dig fram

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-28 21:50
Antal inlägg: 9141

Dumpa sig själv på golvet och lyssna på avslappnande valfria ljud är bra skit.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-28 21:52

Vissa tankar kanske man får göra sig av med på andra sätt än avslappning dock, kanske rentav det motsatta, löpa en sväng eller spela tennis.

y not2008-06-28 22:27

fast att spela tennis kräver ett alert intellekt, löpning däremot tror jag kan fungera utmärkt som just meditation.
Men är det bara att distrahera tankar man vill göra finns ju många andra sätt, teve tex, men det stillar ju inte sinnet direkt.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-28 22:40

Nä, precis. :) Det beror ju så mycket på vad det är för tankar man vill ha bort, och varför man vill ha bort dem, vad som funkar bäst för en själv, osv.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-28 22:41

Lite svårt att svara rakt av på frågan "Vilken meditation är bäst?".

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 22:41

Tänker gör man dock hela tiden, vare sig man är medveten om sina tankar eller inte.

Guppa - Ej medlem längre2008-06-28 22:43
Antal inlägg: 355

Kör in huvudet i en stenvägg jävligt hårt. Då borde man svimma av och därmed inte ha några tankar?

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-28 22:44

Ja, men man kan ju byta ut de man ogillar, mot andra man gillar.

y not2008-06-28 22:47

jo det var lite det jag menat i mitt resonemang att den bästa meditationen är högst individuell.
Och illiterate, så är det nog, men sen finns det olika typer av tankar, sömen är väl också en form av meditastion där även drömmen jhar ett syfte. Så att komma ifrån ett aktivt tänkande tror ajg är möjligt, eller just att inte "fastna i tanken", genom att bara låta den fara förbi.
Sen tror jag vi tänker väldigt olika. Personligen hör jag till dem som hela tiden grubblar och ständigt söker problem av olika slag att lösa. När jag pratar med andra så upplever jag deras intellekt mer avslappnat.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 22:49

Nej det kan man inte, man kan bara inbilla sig att man gör det. :-) Medvetandet är som en ficklampa som lyser på olika delar av hjärnan och studerar vad som händer där. Man kan bara belysa en del i taget, men allt sker ändå samtidigt. Det är därför man ofta kommer på lösningen på ett problem när man är ute och promenerar. Hjärnan tänker nämligen vidare vare sig ditt medvetande belyser tankeverksamheten eller ej. Men när man mediterar så belyser man så att säga de svarta tankarna, som inte reflekterar så mycket ljus. Det är ofta sådana som leder in medvetandet i en oändlig loop, där ljuset fastnar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?