Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 924

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 13:33
Antal inlägg: 6521

Recept - bra eller dåligt?
Varför ska man egentligen betala för att få recept på mediciner? Oftast vet man ju redan vad man behöver, men måste ändå betala för att förnya sina recept. Kan man inte låta varje individ själv avgöra vilka mediciner han/hon vill ha? De flesta har ju ändå gått om vårdcentralerna vad gäller kunskap om olika sjukdomar tack vare Internet, och forum såsom dessa.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 13:36
Antal inlägg: 1302

Ja och nej... Hur populär tror du den här medicinen hade blivit?
www.fass.se/LIF/prod...oc TypeID=5

Biverkningar:
Förstoring av penis, sexuell överaktivitet, krampaktig och långvarig erektion oberoende av sexuell stimulering, sjuklig vakenhet.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 13:40

Det låter ju som rena rama mirakelpillret. Jag kanske borde läsa mer spam ändå, trodde det bara var myter.

Amöban2008-06-28 13:45
Antal inlägg: 116

Hm, men man måste väl inte betala bara för att få förnya ett recept på en medicin man redan äter? Och om det gäller nåt enkelt, typ urinvägsinfektion som många kvinnor får ofta, kan man väl få recept utskrivet via telefon, gratis?

Och jag tror faktiskt inte att internet kan ge samma kunskap som en treårig högskoleutbildning.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 13:46

Jag får betala 80 kr för att förnya mina recept i alla fall. Trots att jag gör det via nätet. Det borde kosta max 5 kr för läkaren att kryssa i "godkänn".

Suds McDuff2008-06-28 13:47
Antal inlägg: 1308

Jag tror knappast att "de flesta" har gått om läkare i kunskap om vilka läkemedel man ska ha till vad. Det är ju mycket mer än bara vilken substans det är. Sjukdomsbilden i övrigt, andra mediciner man tar etc. Men sen när du har fått din medicin ordinerad är det väl inget som hindrar dig från att köpa det från internetapotek inom EU. Det är fullt lagligt och antagligen mycket billigare, men samtidigt ska man nog också vara noga med varifrån man köper.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 13:47

Han skriver med guldpenna

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-28 13:47
Antal inlägg: 7605

Undrar vad som händer om jag börjar äta av den medicinen som profeten talar om.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 13:47

Jag tror att det finns mer kunskap på Internet än man skulle kunna lära ut på 3 år i en högskola.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 13:49

läkarutbilndningen är väl 5 år + 1 år som hunsad lill-klant på ett sjukhus med otacksamma syfilispatienter?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 13:50

För att bli leg. läkare krävs det nog mer än 3 år ja. AT-läkare får dock skriva ut recept. Tror jag. Och operera. I alla fall fick jag både och av en AT-läkare häromåret.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 14:00

illiterate, men när de opererar har de ju styckningsschema (facit) framför sig tror jag... att de får skriva ut recpet, hmm ja det antar jag, det kanske de inte borde få...

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 14:01

Sen är det ju så att i princip varje gång jag går till vårdcentralen så tar det dem flera veckor och en massa åderlåtningar för att analysera och komma fram till att jag hade rätt i min ursprungliga diagnos av mig själv. Tycker det är rätt meningslöst att behöva ta upp och belasta sjukvården i onödan när man redan vet vad man har för medicinbehov. Vårdköerna blir ju inte kortare av att läkare ska behöva titta på varenda petitess. Dessutom blir de nog också rätt avtrubbade eftersom de hela tiden tar hand om så många petitesser, att när någon verkligen är sjuk, så tror de att det bara är en blessyr och skickar hem denne med alvedon.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 14:05

Jag håller med dig helt om att sjukvården är totalt förstörd här i landet, men tror du inte det har att göra med kommande privatisering och utförsäljning av vården till utländska företag som struntar i oss och vår hälsa? Man måste ju göra vården helt olidlig för att folk ska acceptera att den tas över av till exempel Halliburton, Chevron eller JPMorgan Chase & Co :)

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 14:10

Egentligen är det helt sjukt vilken ubikviositet islamismen fått i vårt medvetande (islam = underkastelse). Aldrig ska vi få tänka själv. Hela tiden ska vi lita på någon överordnad som vet bäst.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 14:11

*ubikvitet

Amöban2008-06-28 14:13
Antal inlägg: 116

Jag tänkte mest på sjuksyrrorna, de läser väl tre år, kanske mer om det är en distriktssköterska.
Visst, det finns säkert mer kunskap på internet, men det är ju en väldig skillnad att bara läsa om saker, och att praktisera dem i verkligheten.

beaujolais - Ej medlem längre2008-06-28 14:13
Antal inlägg: 338

Det kanske är ett sätt att slippa dig ett tag illiterate - att de förhalar menar jag - eftersom du då förhoppningsvis snällt sitter på kammaren och vääääntar. Har förstått i tidigare trådar att du är lite hypokondriker.

Men visst tar de bara betalt för de recept du får genom att ringa (vilket är billigare än att göra ett besök hos läkaren), inte de du får HOS läkaren??

illiterate - Ej medlem längre2008-06-28 14:15

beaujolais, jag är redan vaccinerad mot hypokondri, för säkerhets skull.

beaujolais - Ej medlem längre2008-06-28 14:17
Antal inlägg: 338

bet den? vaccinationen alltså

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?