Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 924

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grönöga - Ej medlem längre2008-06-29 11:37
Antal inlägg: 5570

Jag instämmer, delvis...
Det finns, har funnits och kommer fler trådar där åsikterna starkt går isär.
Det som förundrar mig är människors behov av att göra allt "svart eller vitt". Jag finner mig ofta att instämma med bägge "läger", delvis...
Det jag tycker är sorgligt är att om man uttrycker detta och förklarar sin åsikt så blir man som oftast attackerad av "andra sidan", nästan enbart *tycks det mig* pga att man presenterar/håller med i en del av en åsikt som råkar tillhöra "fienden".
Har det blivit en "bisport" här i forum, olika läger, svart mot vitt, bästa hugget/ordvrängningen vinner...?

Många i forum förfäras över vissas åsikter *och det kan jag förstå* men det rättfärdigar väl inte att man ger sig in i en egen smutskastning, även om man anser sig tillhöra den humana/empatiska sidan... eller?

Diskussionen är fri...

E_Cantona2008-06-29 11:42
Antal inlägg: 1765

Håller med, vet att jag själv nästan kokat över ibland.

Man blir inte alltid så saklig i de diskussionerna:)

Det märks oxå då folk (inkl mig själv) inte alltid läser trådarna ordentligt eller tolkar in saker helt galet...

grönöga - Ej medlem längre2008-06-29 11:46
Antal inlägg: 5570

Instämmer E_Cantona! ;)

Många gånger verkar det som om folk vill missförstå bara för att man har bestämt sig för att man "inte tycker om" en person.
Och jag är ingen "ängel" eller på något vis undantagen från detta fenomen.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-29 11:51
Antal inlägg: 7605

Håller med dig, Grönöga.
När man kan bli så arg och låg som jag blev i natt, borde man nog hålla sig ifrån såna här offentliga diskussioner på en it-sajt.

boffertomte2008-06-29 12:13
Antal inlägg: 1128

Ofta är trådarna så långa att man inte orkar läsa varje inlägg så ordentligt =/

illiterate - Ej medlem längre2008-06-29 12:15
Antal inlägg: 6521

Jag brukar meditera en stund över den här bilden när diskussionen blir för het: imgs.xkcd.com/comics..._c alls.png

E_Cantona2008-06-29 12:18

illiterate

Du skrev nåt om att hålla inläggen korta, kan bara hålla med.

Sitta kl 23 och försöka läsa en del inlägg som är så långa utan några blanksteg whatsoever kan ju knäcka den starkaste:)

E_Cantona2008-06-29 12:19

Haha, den bilden var bra...:) själv lyssnar jag på arg musik så blir jag inte lika arg på er andra när ni har fel...haha

trashone - Ej medlem längre2008-06-29 12:24
Antal inlägg: 18678

Flertalet av storskrivarna tror jag har mest tråkigt och debattera här är som porr för dem. De tänder helt enkelt på att få folket upprörda, och de tänder även på att få skriva milslånga inlägg och göra narr av de de finner vara under dem.

Alla mothugg är egentligen lönlöst, den enda som vinner är de.

Tufflan2008-06-29 12:24
Antal inlägg: 1254

Så kan det va!

Men kom ihåg när du kokar till att det är du som bestämmer hur stort eller litet någon annans ord ska bli i ditt inre. Du avgör själv om du vill lägga energin på ilska över en diskussion eller en taskig kommentar på internet. 99% av allt som skrivs här spelar ändå ingen roll, det leder ingen stans och det kommer inte bli nån stor explosion där saker förändrar oavsett vem som vinner diskussionen.

Det är inte svårt att skriva på ett sånt sätt att man trycker ner den som inte har samma åsikt, enkla psykologiska diskussionsmetoder som att dra konstiga upprörande slutsatser och sen skriva "du tycker alltså" och lämna över förklaringsansvaret till den som inte ens skrivit "det upprörande" är ganska vanligt, och så givetvis provokatörerna och dem som sexualiserar allt och givetvis offren som blir martyrer och gråter hejdlöst och känner sig kränkta så fort det bär emot. Vi har dem som lägger ut hela sitt privatliv och alla sina "relevanta" erfarenheter som bevis för än det ena än det andra. Alla dessa taktiker, och många fler, använder sig skribenter av mer eller mindre medvetet för att som du säger hitta det "bästa hugget/ordvrängningen". De flesta är rätt lätta att genomskåda, men ibland klampar man i klaveret och helt pöltsligt är man mitt uppe i en diskussion som man inte riktigt förstår eller finner sig försvara åsikter och ståndpunkter som man egentligen inte riktigt hade tänkt sig! :)

Det finns ju helt klart ett behov för galet ilskna och upprörande diskussioner på nätet, folk behöver mothugg och åsikter att irritera sig över, varför är vi annars här.... det är där det hettar till de flesta besökarna finns. Är man bara medveten om spelets regler så behöver det inte bli så stort innuti en själv, det valet kan man ändå göra. :)))

Gariam - Ej medlem längre2008-06-29 12:26
Antal inlägg: 2590

Ja, det är ju lätt att man själv förvandlas till det man kritiserar om man inte ser upp.

Att öht diskutera på nätet är ju ganska speciellt egentligen, vad finns det för studier på det? Själv tycker jag att betapets forum tillhör de snällaste jag sett och så tycker jag att det kan vara ganska uppfriskande och befriande med alla "icke-pk" åsikter som uttrycks helt ogenerat, men ibland lite läskigt också.

Kom ihåg att andas bara : ) *käck*

Illiterate: hahaa vilken talande bild. Igenkänningsfaktor de luxe.

E_Cantona2008-06-29 12:27

Sant men ibland förvånas man över hur folk tänker men å andra sidan förvånas säkert nån över hur jag tänker...vilket iofs verkar omöjligt...i mina ögon...hihi, nej ut i solen med er:))

trashone - Ej medlem längre2008-06-29 12:28
Antal inlägg: 18678

Tufflan: Precis, spelets regler gäller, finns ingen anledning att hetsa upp.

Gariam - Ej medlem längre2008-06-29 12:29
Antal inlägg: 2590

Ja... E_Cantona -vet ej om du svarade mig, men håller med. Jag är som sagt ständigt förvånad. Ingen rök utan eld, och därför intresserar det mig varför folk tycker och tänker som de gör.

milla392008-06-29 12:40
Antal inlägg: 211

Finns ett ordspråk som heter : Sköt dig själv å skit i andra..Att köra på den linjen kan väl va rätt till viss del,men om en medmänniska ber om råd å man känner att man kan dela med sig så ska man göra det så gott man kan :P..Ha en fortsatt bra helg

Tufflan2008-06-29 12:49
Antal inlägg: 1254

Sant milla39, men Grönögas frågeställning uppfattar inte jag som att handla om de som försöker ge goda råd eller en vänlig klapp på axeln, utan om de som till varje pris ska vinna diskussioner och gör allt svart eller vitt och rent ut attackerar dem som inte håller med.

E_Cantona: jag väntar fortfarande på skäll för "långt inlägg med träbocksvarning"

trashone: en avslappnad attityd är alltid att föredra tycker jag, sen sliter vi ju akterspegeln av oss vissa kvällar när det haglar okvädningsord över hela forum, man tror knappt det är sant och undrar om alla tappat både vett och sans, och då är det ju svårt även för mig att hålla huvet kallt när man får 28 mail om varför det och det blev raderat tex fast jag själv kan tycka att det är rätt uppenbart att man blir raderad om man kallar andra medlemmar för könsord i en diskussion tex. Då får man dra andan många gånger precis som Gariam här föreslog så klokt!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?