Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 776

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jeehunmoon2008-07-03 08:03
Antal inlägg: 479

Tip i USA
Är i Vegas just nu och där är det antagligen sjukare utspridning med dricksväsendet än i övriga landet.

Men vad vill ni inte dricksa för där det är brukligt att man ska göra det?

Min fördomsfulla tankegång är att svenskar är sämre än andra på att dricksa eftersom vi är vana med att man "inte behöver" dricksa i Sverige inom så mycket om än någonting.

Vad känns overkill att dricksa för tycker ni?

-huggo2008-07-03 08:23
Antal inlägg: 129

Kan man skriva med å ä ö i utlandet *fundilerar*

E_Cantona2008-07-03 08:29
Antal inlägg: 1765

Om man har med sig egen laptop med dessa bokstäver på tangentbordet så går det bra:)

SweetieseN2008-07-03 09:26
Antal inlägg: 70

Man kan även "göra" ett utländskt tangentbord svenskt med hjälp av ett litet dataprogram =)

matss - Ej medlem längre2008-07-03 10:01
Antal inlägg: 217

Snacka om att tråden spårade ur innan den ens hann börja ...

Nja, det här med dricksandet i USA tycker jag är ett otyg. Man tvingas ständigt springa runt med småvalörer av dollar i fickorna och kan aldrig göra en enkel bedömning av vad saker egentligen kommer att kosta. Men det är väl som allt annat, en vanesak.

Vad gäller oss svenskar så är vi inte så "unika" som vi ibland vill tro - på gott och ont. Pratar vi t ex restaurang och taxi, som väl är de vanligaste situationerna, så är det rätt vanligt även i andra länder i Europa att man inte ger dricks slentrianmässigt, utan bara när man själv känner att de verkligen förtjänat det.

Om man nu ändå ska dricksa så är det väl inom servicebranschen man ska göra det. Restaurang känns helt ok, men taxi tycker jag genast blir mer tveksamt eftersom produkten man får är i princip lika från gång till annan. I så fall vore det kanske mer relevant att ge dricks till frisören/frisörskan eller kanske t o m till bilmekanikern.

jeehunmoon2008-07-04 10:47

Jo tråden spårade snabbare än tåget.
Man kan skriva med vilka bokstäver som helst i utlandet, det är bara datorn man sitter med som avgör, i mitt fall en svensk laptop.

Jag tycker bara att många yrken här är beroende av drix utöver fast pris och fast lön för servicepersonalen, taxis är otroligt billigt här så man förstår att chaufförerna inte tjänar mycket på det fasta priset på taxametern. Det är brukligt att drixa 15% på priset här.

Det som känns sjukt är att drixa "valet"-personolanen som bara öppnar dörren åt en i taxikön, dvs de gör inte mycket nödvändigt men får över 100 dollar i timmen i drix vanligtvis.

Jankster - Ej medlem längre2008-07-04 10:58
Antal inlägg: 656

dricksa 15% är väl lite av "regeln" för vilken nivå man ska hålla sig på men det behöver ju inte alltid vara så. Om du käkar på en restaurang för flera hundra dollar och ska ge 15% av notan i dricks så kanske du ger onödigt hög dricks till en skitdålig servitör, bara för att du själv valde dyr mat.

Sen skulle jag bara dricksa på grejer man inte klarar av att göra själv. Jag menar, du går ju inte in i köket på en restaurang och hämtar din mat själv så där är det ju självklart att det finns någon som gör det åt dig. Bildörren däremot, om dom börjar se det som en inkomstkälla kan man snart räkna med att det står en snubbe vid varje dörr, lampknapp, hiss osv. Betala inte dem om du inte vill ge bort alla dina pengar.

Toalettsnubbarna förtjänar dock en slant, om dom städar toan mellan varje besök.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-04 11:01
Antal inlägg: 1045

Vår ovana med dricks kan nog tillskrivas förmyndarstaten, hade vi inte försökt reglera dricks hade vi nog inte varit sämre än nån annan.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-04 11:01
Antal inlägg: 1045

Sen ger man naturligtvis aldrig dricks ifall man inte fått god service.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-04 11:09
Antal inlägg: 993

Ja, det är fan ett jävla otyg med dricksandet i usa. Hamnade själv i bråk med en jävligt jobbig servitris i just Vegas när jag inte ville lämna dricks.

I sann amerikansk anda är arbetsgivarna inte skyldiga att betala minimilön till den som arbetar i ett yrke där dricks kan förekomma. Och den är ju inte så hög till att börja med. Har man otur kan man alltså hamna i ett yrke där det inte förekommer dricks mer än väldigt sällan men ändå tvingas ta en lön på några dollar i timmen. Samtidigt, som du säger, tjänar en dörröppnare några tusen per kväll om han jobbar på rätt ställe.

jeehunmoon2008-07-04 11:28

Det är rätt irriterande att taxi-chaffisar suckar när man sträcker fram en 100-dollarssedel på en 8-dollarsnota och vill ha 5-6 dollar i drix, 2 för redan, 3-4 för att växla bort växelpengar.

Dörrvakter på de bättre klubbarna blir även mutade med att man ska få gå före kön, de gör nog ett par tusen dollar svart. Tanken gör mig spyfärdig.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-04 11:49
Antal inlägg: 993

Jag har en teori om att svenskars motvilja mot att ge dricks inte handlar så mycket om att man behöver betala mer för ngt utan att det är en 'oförutsedd' utgift.
Det hade alltså varit ok att betala ett högre priset om det bara stått på menyn och man därför kunnat ta valet redan innan man beställde istället för att få det som en överraskning efteråt. Nu är det ju ingen överraskning i sig i och med att man vet att man kommer ge lite dricks om man är i tex usa men jag menar på att det är ett så pass invant beteende att förvänta sig att man betalar det som står på menyn att man inte riktigt kopplar hela vägen.

jeehunmoon2008-07-04 12:09

Något jag inte tycker om, men ger pengar för ändå, är när något som inte fungerar som det ska "repareras" och då förväntas det en peng. TVn på hotellrummet strulade och därmed kom en elektriker från hotellet som höll på i 10 min. 5 dollar är väl brukligt att ge? Men man förutsatte ju att TVn skulle vara felfri så vad har man betalat för egentligen?...

Man drixar ständigt i turspelen, vid pokerbordet och så vidare fastän man i slutet av sessionen ofta har bustat allt man satte sig med. Dvs, man har drixat dealern fastän man backat. Dumt.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?