Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 780

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emmsahn2008-07-03 11:22
Antal inlägg: 127

HJÄLP SNABBT!
Mitt samvete gnager.. Idag ska jag övningsköra med mig svåger (han har många gånger avbokat). Toppen väder idag och en kompis ville att jag skulle med och sola, jag sa ja!

Han har automat på sin bil. Vi ska köra till Sundsvall (vilket betyder endast raksträcka).. Ska jag skippa solningen och köra? eller ska jag sola och skita i och köra..

Det enda jag egentligen har kvar innan uppkörningen (som är inom en månad) är finslipning och mer träning på backning i krön..

Blä för samvete

vindsus862008-07-03 11:28
Antal inlägg: 3785

svårt det där. om du behöver träna på backning i krön och det enda du får öva på idag med din svåger är raksträcka med automatkoppling till sundsvall så känns ju det ganska meningslöst. men tycker du verkligen att det enda du behöver öva på är backning eller säger du så för att försöka få folk att säga att det är okej om du åker till havet? du kanske behöver öva på saker som att se djur långt framför dig som kanske är på väg över vägen eller små barn på cyklar som dyker upp från ingenstans. isf är ju en raksträcka ganska bra. och att du inte behöver tänka på växlingen också. sååå..
vad vill du?
prata med din svåger om det, han kanske kan köra med dig i helgen eller nästa vecka istället

angelica812008-07-03 11:29
Antal inlägg: 102

jag hade kört :)) det kommer fler dagar med fint väder ;)) viktigare med körkort än snygg solbränna :))

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-03 11:30
Antal inlägg: 7605

Samvete är en bra grej, som kan vara jobbigt ibland.
Jag har en son, som nyss tog körkort. Läraren tyckte att automatkörning på landsväg var "för enkelt" om man inte specifikt skulle öva på omkörning och att hålla hastigheten.
Ett bra tips är att öva som 17 på backning runt hörn, samt fickparkering.
Av- och påfarter till motorväg kan de vara ganska kittsliga med också, förutom att uppmärksamma skyltar och köra efter dessa.
Vid uppkörningen får man ingen hjälp av besiktningsmannen. Han/Hon sitter bara som en stum passagerare, som ger sitt omdöme, när allt är fullbordat.
Om jag vore du, skulle jag prata lite fint med svågern och följa kompisen...Du kan ju ligga på stranden och läsa vägmärken mm? :)
Du gör som det blir bäst. Lycka till!

vindsus862008-07-03 11:33

jag tror att emmsahn kommer åka till havet vad vi än säger, bara att samvetet kommer må liiite bättre om folk säger att det är okej att hon tar hav idag och körning någon annan dag, på det sätt som hon vinklade frågan. ;)

emmsahn2008-07-03 11:34

Visst behövs det alltid finslipning på allt.. men det jag behöver öva på är då backning i krön och lite stadskörning. Men med en här körningen blir det ingen stadskörning utan bara raksträcka, 110 och 90 väg. Och jag tror knappast det kommer ett barn cyklandes där utmed E4 och motorvägen:P

Det är just därför jag får dåligt samvete.. för det kommer fler dagar och jag behöver övningsköra. Men det är bara det att just den här körningen känns som om den inte ger mig någonting.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-03 11:35
Antal inlägg: 1045

Han vill antagligen också sola och slappna av, njut av vädret

emmsahn2008-07-03 11:35

Vindsus.. jag fiskar inte alls efter sådana kommentar. Utan det är mer en undran vad ni tycker.. Men jag tänker inte be någon ändra sina åsikter :)

vindsus862008-07-03 11:42

du vill ju uppenbarligen hellre åka och sola iaf, så varför gör du inte det då?

angelica812008-07-03 11:45

om just den körningen är onödig, varför då ens överväga?? du vet ju själv om du är glasklar för uppkörningen eller hur? åk och sola du så kan du njuta av solbrännan när du kört upp och "klarat" ditt kort.

angelica812008-07-03 11:49

och sen förstår jag inte riktigt heller varför ni ska köra på en landsväg? när du behöver träna på annat? är det inte bara att ni tränar i samhället istället?? man ska väl träna på det man inte kan och inte på det man kan??

katalias - Ej medlem längre2008-07-03 12:27
Antal inlägg: 2032

Principiellt anser jag inte att man ska övningsköra med en automatväxlad bil över huvud taget. Det är viktigt att så snabbt som möjligt få in växlingen i ryggmärgen så att du aldrig tänker på det. Att blanda in automatväxlade bilar i övningskörningsperioden försvårar, det är min benhårda uppfattning. (Har i o f s gått drygt 20 år sedan jag själv övningskörde, men ändå.)
I övrigt håller jag med vindsus86, det verkar faktiskt som om du redan bestämt dig.

Leopardhonan2008-07-03 13:17
Antal inlägg: 556

satsa på körkortet...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?