Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LadyZara2008-07-03 21:45
Antal inlägg: 1057

Är jag en extremist?
Hej! Jag vet ju att ni betapetare alltid är smärtsamt ärliga. Så kommentera gärna om ni orkar läsa igenom det här :).

Det här med att vara vegan i familj och social omgivning utan andra veganer/vegetarianer är inte så lätt, trots att jag varit vegan i drygt tio år.

Efter en trevlig dag på stan med min mor bestämde vi oss för att gå hem till mig och fika. Vi gick förbi en affär för att handla på vägen hem. Jag berättade vad som fanns hemma (lite olika pålägg), vi handlade bröd och så gick min mor fram till disken med olika röror (typ skagenröra och sånt). Jag undrade om hon verkligen måste köpa nåt sånt där, eftersom jag inte vill ha sådana produkter i mitt hem. Hennes reaktion var då att vi lika gärna kunde strunta i att handla, att jag var en extremist (jämförde mig med bokstavstrogna religiösa fanatiker) och tyckte att jag inte respekterade andra människors rätt att få leva som de ville.

Jag förklarade att hemma hos mig är enda platsen jag kan slippa sådana produkter som jag tycker är obehagliga och att jag tycker att där borde faktiskt jag få bestämma vad jag ska omge mig med.

Sedan gick vi hem till mig och fikade. Lite tryckt stämning var det ju, men för mig känns det bra att jag inte gav med mig på den här punkten eftersom det är viktigt för mig.

Jag försöker inte "omvända" andra människor och brukar inte påpeka vad andra väljer att äta. Det är just hemma hos mig jag vill ha en frizon.

Vad tycker ni? Håller ni med mig eller min mamma?

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-03 21:48
Antal inlägg: 1045

Du har rätt att bestämma över vad som tillåts i ditt eget hem naturligtvis, jag tror mest det var den klassiska sårade mamman som visade sig en stund. Det är ju inget ovanligt att mödrar vill styra lite extra i döttrars liv (har jag hört). Jag tycker det är du som har rätt, även om jag personligen är vansinnigt mycket emot veganism och djurrättsaktivism i sin nuvarande form.

DennisPlz2008-07-03 21:48
Antal inlägg: 4031

Här har du en kombinerad generations- och kulturklyfta. Fika på neutral mark istället.

LadyZara2008-07-03 21:52

Tack för ovanligt seriösa svar =). Jag föreslog ätt vi skulle fika på ett café istället så att hon kunde få äta vad hon ville, men nej, hon ville fika hos mig.

Basta - Ej medlem längre2008-07-03 21:53
Antal inlägg: 3528

Jag vill ha din mammas nummer

le-lou2008-07-03 21:55
Antal inlägg: 17500

jag är sambo med en vegetarian (är det själv inte) och för min del känns det lite väl "känsligt" eller hur jag ska uttrycka mig.
Att inte få fika på sin skagenröra hemma hos dig, för att du väljer bort att äta sånt blir för mig lite knasigt. Men bara lite. Trots allt är det din lägenhet och du bestämmer. Å andra sidan är det din mamma som ska äta det.

Äh jag vet inte. Jag hade förmodligen reagerat som din mamma :).

lazy jane2008-07-03 21:55
Antal inlägg: 84

Jag tycker givetvis att du har rätt. Är också vegan och har haft liknande konflikter många gånger. Jag brukar dra gränsen vid att folk inte får laga med kött eller mjölk hemma hos mig men det är ok om de tar med sig färdiglagad mat. Helst skulle jag förstås att folk skulle låta bli det också men framförallt min släkt tycker det är våld att tvinga på yngre syskon veganprodukter.
Mamma och jag bråkade en hel del om sånt när jag var yngre och bodde hemma. Det värsta var när jag tog studenten och jag inte ens fick ha vegetarisk mat på festen för släkten. I efterhand har mamma sagt att hon inte trodde att jag skulle vara vegan så länge (!) och att hon därför inte tyckte det var så viktigt. Idag tycker hon det är okej att bli bjuden på vegansk mat iaf :)

le-lou2008-07-03 21:56

kan intyga att jag äter både kött och skagenröra med god aptit framför sambon. Sen vad han tänker..(OM han tänker överhuvudtaget), det bryr jag mig ärligt talat inte om/kan inte bry mig om, i så fall behöver jag också bli veggo för att kunna leva ihop med honom.

Pg up - Ej medlem längre2008-07-03 22:01
Antal inlägg: 1354

Jag anser att din mor ska acceptera att du inte riktigt kände för att ha den där skagenröran hemma HOS dig.

Ungefär som att folk kommer hem till en med andra ting som man tar avstånd från och som personen dessutom vet att man tar avstånd ifrån.

le-lou2008-07-03 22:05

ja jag håller med nu. det är din lägenhet. du bestämmer.

generationsfråga skulle jag kunna tro iofs. Har hört min mamma otaliga ggr viska oroligt till mig om när han (sambon) ska börja äta "ordentligt" :)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-03 22:06
Antal inlägg: 7605

Jag tycker att du har rätt LadyZara, så länge du och din mamma inte delar bostad, för då är det ju även hennes hem och hon måste få äta vad hon vill.
Folk får inte supa, knarka eller ens röka i mitt hem men om någon i familjen får för sig att börja äta rått sälkött (urk), så måste jag ju acceptera det.

melankolia2008-07-03 22:06
Antal inlägg: 122

Jag håller med dig och samma "regler" gäller hemma hos oss också.
Inget kött på våra tallrikar, i våra kastruller/stekpannor eller i vårt hem över huvud taget. (Bortsett från kattmat som våra katter måste ha)
Folk brukar tycka att vi är löjliga och sådär, men det är vårt hem och vi som bestämmer. Så stå på dig!

LadyZara2008-07-03 22:10

le-lou: Min mamma, min pojkvän och alla andra omkring mig får så gärna (nåja... gärna är relativt) äta både kött och skagenröra utan att jag klagar. Bara de inte gör det hemma hos mig.
Basta: Vad ska du prata min mamma om? ;)
lazy jane: mina småsyskon älskar min mat, det är godare än både mammas och pappas *s*. Även mammas man tycker om min mat, mamma tycker däremot att det är hemskt att bjudaa honom på mat utan att erbjuda ett köttalternativ. Det där med studentmaten var jag också med om. Trist!

LadyZara2008-07-03 22:14

Tack Pg up, mommesfrites och melankolia. Skönt att höra att jag inte är hel-knäpp;). Även skönt att höra att jag inte är ensam. Och om jag någon gång är hund-/kattvakt så har jag också köttmat hemma till dem som du melankolia.

Basta - Ej medlem längre2008-07-03 22:15

Lazy sara:
Kött!

lazy jane2008-07-03 22:17
Antal inlägg: 84

Ja, mina syskon gillar också vegmat, det är mera spöken i föräldrarnas huvuden. tänk att köttätande är så grundläggande för många att de inte ens kan äta en vegetarisk måltid! Om den inte är utan kött i från början, typ pannkakor. Min sambo som också är vegan har inte alls samma "problem" med sin familj, visst äter de kött men de tycker det är roligt att vi lagar mat åt dom och är intresserade på ett annat sätt. Även om de i början köpte hem ekologisk köttfärs och sånt för de trodde det var veganskt, haha

nystan12008-07-03 22:20
Antal inlägg: 3414

Tycker att det är lite lustigt att hon sa att DU inte respekterar andras människor att leva som de vill...

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-03 22:24
Antal inlägg: 7605

lazy jane, *skrattar åt vegansk köttfärs...*

Numera tycker jag att restauranger överlag, är mycket bra på att erbjuda vegetariska alternativ. På flyget och tåget har de även goda mackor med feta, böngroddar mm.
Men hörde en dansbandsmusiker, som var veggis och hänvisad till de stora vägarnas krogar och där var visst maten katastrofal. I flera dagar hade han fått hålla till godo med pommes och pizzasallad. I stort sett ingen näring alls.

LadyZara2008-07-03 22:43

lazy jane: det med den vegetariska köttfärsen var lite gulligt, fast det var så fel *s*
nystan1: det tyckte jag med, men det är ju bäst att kolla med betaforumarna så att det inte är jag som är knäpp. Man vet ju aldrig, liksom ;).
Mommesfrites: De flesta restauranger har nåt vegetariskt, som du säger men det är inte lika ofta de har nåt veganskt. Som tur är brukar det i de flesta fall gå att ordna genom att ringa någon dag innan och "förvarna".

Basta - Ej medlem längre2008-07-03 22:47

Vad har mamma för nummer?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?