Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 772 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jeehunmoon | 2008-07-08 13:41 | |
![]() | Miljövänner - hyckleri? Är det samma människor som förespråkar att vi ska flyga mindre för att värna om miljön som samtidigt köper mineralvatten på flaska, inte källsorterar, kör en miljöbov till bil från 70-talet etc? Själv tror jag det, eller är helt enkelt folk mer konsekventa än vad JAG tror? Jag tror nämligen att folk i stor utsträckning väljer sina strider vad gäller miljöfrågor (för de som bryr sig alltså, oväsentligt att diskutera folk som inte bryr sig om mijlön i denna tråd). Några vänner till mig har spottat åt mig för att jag inte alltid pantar aluminiumburkar utan under deras uppsikt kastat dem i skräpkassen. Hm... Eftersom jag vet att dessa inte är de mest miljövänliga personerna i skaran får jag bara för mig att de själva endast pantar skiten för att de faktiskt värderar dessa 50-öringar något mer än mig. När sedan vänner säger till mig att jag är en idiot som köper så mycket mineralvatten på flaska när jag kan köpa soda-streamer och göra mitt eget mineralvatten. Tja jag är bekväm av mig. Har jag inte orsak att bry mig om priset (deras alternativ är betydligt billigare) gör jag det bekvämt för mig genom att köpa vattnet i butiken strax utanför min port. Orka köpa streamer, kolsyrepatroner och sätta igång mineralvattenfabriken hemma lixzom. När jag sedan inrikes alltid flyger istället för att ta tåg eller buss får jag höra detta igen. Men jag tycker att jag börjar att se ett mönster i alla fördömande ord jag får för mina "miljöbovsfasoner". Efter diskussioner med mina "miljövänner" till vänner visar det sig att nästan ingen köper ekologiskt för det är för dyrt. Jaså, det passar att vara miljövän i vissa situationer, inte lika väl när det kostar? Vad anser ni om ämnet och folks påstådda ståndpunkter när det kommer till miljötänk? Kan man lita på att folk är dessa helyllemänniskor som de utger sig för att vara? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-08 13:45 | |
![]() | Oftast är det den största syndaren som är mest högljudd. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-08 13:48 | |
![]() | Känns som att det är ganska omöjligt att generalisera om alla som anser vara miljövän. Vad gäller dina vänner känner du nog dem bäst. Själv försöker jag leva som jag lär men det finns alltid undantag. Att tro på att man ska panta burkar, släcka ljuset och ta buss eller tåg istället betyder för mig inte att man slaviskt måste följa detta. Jag anstränger mig utan att det blir ett absolut tvång. Det finns situationer då det inte är rimligt att ta tåget istället för flyget och då måste detta naturligtvis vara ok. Jag tror man kan åstadkomma väldigt mycket om folk bara anstränger sig lite mer. Att ta tåget istället för flyget en gång är bättre än ingen gång. Försök låta bli det som blir bara är av ren lättja. | |
| Miss_jk | 2008-07-08 13:49 | |
![]() | Jag försöker verkligen tänka på miljön när jag gör saker och ting. Har en flaska i väskan som jag fyller med vanligt vatten istället för att köpa. Köper jag vatten på flaska så är det för att jag glömt den andra. Åker oftast tåg när jag åker inom Sverige, men ibland är det så jävligt att det blir mer än 1 000:- billigare att flyga och då får det bli flyget. Vi pantar flaskor och burkar, vi återvinner alla tidningar och papper vi får hem i brevlådan och vi sorterar mycket av det vi slänger. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-08 13:58 | |
![]() | Som illi säger. Det är väl samma fenomen som inom kyrkan t ex. Det är fantastiskt mysigt att tala om empati och ödmjukhet inför andra, men det är även precis lika spännande att gå och köpa en häftig bil för lönen istället för att skänka bort den. Det är svårt att leva upp till en extrem åsikt, därav ska man ta (extrema människor med) extrema åsikter med en nypa salt. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-08 13:58 | |
![]() | Det finns många saker som jag inte kan förstå och som för mig verkar vara ren lättja. Varför låter man ljuset stå på mitt i natten på ett kontor eller i en hel byggnad där ingen kommer att vistas alls? Varför låter man lastbilen stå på tomgång i en halvtimme? Ngt som kan vara bra att göra är att stänga av alla sina prylar hemma ordentligt. Läste för ett par år sedan att 8% av Englands elförbrukning gick till TV och stereoapparater som stod på standby. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-08 14:00 | |
![]() | jeehunmoon: Nu vet jag ju inte hur dina vänner är, men det är väl bra att de påpekar vad du kan göra bättre rent allmänt? Huruvida de är hycklare vet jag inte, du kanske kan hjälpa tillbaka om påpeka för dem när du ser något de kan ändra? | |
| Suds McDuff | 2008-07-08 14:06 | |
![]() | Det är väl bra att folk gör nåt litet i alla fall. Och sen om man kan spara in några kronor här och där och dessutom vara miljövänlig, ja det är väl bara nåt positivt. Eller? | |
| jeehunmoon | 2008-07-08 14:08 | |
![]() | Hittills inga direkta överraskningar i argument osv. Förutom ENglands-exemplet då. WOW. Tycker att folk som i andra fall gillar devisen "sköt dig själv, skit i andra" inte ska säga åt mig hur pass noga jag ska vara med miljöfrämjande aktiviteter. Hur resonerar ni som skrivit hittills kring ekologisk mat överlag? Kör ni på det? (det kostar ju skjortan menar jag). "Oftast är det den största syndaren som är mest högljudd." Tja visst stämmer det ofta, men det skulle nog bli ramaskri om du postade det där citatet i trådar som "dödsstraff för pedofiler" och dylikt. | |
| jeehunmoon | 2008-07-08 14:11 | |
![]() | "Det är väl bra att folk gör nåt litet i alla fall. Och sen om man kan spara in några kronor här och där och dessutom vara miljövänlig, ja det är väl bara nåt positivt. Eller?" VId första anblick låter det här bra. Sedan fick jag för mig att det var de där extra kronorna som var den största orsaken till att mina vänner förespråkade att panta varenda aluminiumburk. Att man sedan kunde ta sig för bröstkorgen och säga att man är en miljövän, ja det var väl bara nåt positivt. | |
| jeehunmoon | 2008-07-08 14:13 | |
![]() | Kör någon på Beta miljöbil? | |
| skvalpen | 2008-07-08 14:16 | |
![]() | Skulle det inte vara ganska svårt att alltid vara maximalt miljövänlig? Det finns ju många olika aspekter av det, ekologiskt har väl till exempel inte så mycket med klimatfrågan att göra? Det är väl typ, "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" som gäller? | |
| Suds McDuff | 2008-07-08 14:16 | |
![]() | Om man pantar (och gör annat som sparar in) för att spara in eller för att vara miljövänlig kan väl kvitta. Resultatet blir ju ändå det samma. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-08 14:17 | |
![]() | Ja, det var därför jag postade det här istället. ;) Ekologisk mat är dessutom bara ett namn. Det innebär inte kossorna har det bättre. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-08 14:18 | |
![]() | Vad gäller ekologiskt odlad mat försöker jag välja det om det finns som ett alternativ. Är utan jobb för tillfället och då kan det kännas lite surt att betala 12:50 för ekologisk fil istället för 9kr. Men samtidigt så handlar det om så lite pengar i sammanhanget att det blir lite tramsigt när man tänker på det. Jag kanske lägger ut 20kr mer i veckan om jag väljer ekologiskt istället och det känner jag att det kan vara värt. Visst har jag ont om pengar men så jävligt är det inte. Låter bli ölen på fredagskvällen istället så har jag sparat in dom pengarna snabbt. Sen gäller samma sak här. Jag följer det inte slaviskt. Jag gör absolut undantag och tror att det blir bättre så i längden. Jag tror inte att man mår bra av att alltid tvinga sig själv. Då kanske det får motsatt effekt i slutändan. | |
| jeehunmoon | 2008-07-08 14:22 | |
![]() | "Det är väl bra att folk gör nåt litet i alla fall. Och sen om man kan spara in några kronor här och där och dessutom vara miljövänlig, ja det är väl bara nåt positivt. Eller?" Min inställning till att dessa vänner till mig är miljöbovar när det väl inte passar att vara det. Miss_jks exempel är det tragiska fenomenet som jag tycker pekar på hyckleriet. Nu är 1000kr i diff rätt mycket för de flesta när det gäller en resa inrikes. Men jag menar att det nog inte är ovanligt att "miljövänner" tar flyget om det visar sig vara säg 50kr billigare än med tåget. Jag tror inte de är större miljövänner än att de hellre sparar 50 spänn för en inrikesresa. Har jag fel eller? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-08 14:22 | |
![]() | Vad gäller miljöbilar så låter jag istället bli att ha bil alls. Jag har inget riktigt behov av en bil och jag vet att skulle ta den i onödan väldigt ofta så då låter jag hellre bli helt. Men det är absolut en ekonomisk fråga också. Det är dyrt som fan med bil. | |
| jeehunmoon | 2008-07-08 14:22 | |
![]() | Men ekologiska grönsker besrputas iaf inte med lika mycket kemikalier, så detta måste vara top notch för miljön illi? | |
| Suds McDuff | 2008-07-08 14:23 | |
![]() | Jag köper nästan aldrig ekologiskt. Så jävla dyrt ju, som student har man inte råd med lyxmat. Då lägger jag hellre pengarna på annat. Lite synd faktiskt, för ekologiska grönsaker och sånt är oftast godare. Men 25 kr för 4 äpplen?? Glöm det. (Och många ekologiska frukter är dessutom lagda på en kartongbit och inslagna i plast. Vad som är ekologsikt med det förstår jag inte) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-08 14:26 | |
![]() | Ja det kan man tycka, men om alla skulle odla ekolgiskt skulle nog alla regnskogar behöva skövlas för att få tillräckligt med areal. Effektiviteten är nämligen mycket sämre. | |