Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 696 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Emely S | 2005-09-22 16:33 | |
![]() | Barn-/ungdomsböcker vi minns Denna tråd har alltså kommit till efter att jag nostalgi-läst mig igenom barnprogramstråden och kommit att tänka på några bok-godbitar från förr..: (Kanske dags för en återvisit till bibliotekets barnbokshyllor!) Agaton Sax Narniaböckerna Ture Sventon ...det finns förstås fler - jag åt i stort sett böcker som ung :) (Jojomen, det gamla favoritordet "Bokslukare" passade mig som handen i handsken!) Varsågod, nästa! | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2005-09-22 16:35 | |
![]() | Biggles var grym | |
| hjärterdamen | 2005-09-22 16:38 | |
![]() | Här är några jag kommer ihåg: Galevanterna (om de orangea, myrliknande djuren), Ronja Rövardotter, Trolle böckerna, bla Trolle i varuhuset. Jag fick nog ingen riktig favoritbok förän jag var åtta nio år, då blev det "ett hjärta till Maria" Mysig tråd, jag vill läsa om flers favorit barnböcker! | |
| Emely S | 2005-09-22 16:39 | |
![]() | Nu minns jag faktiskt en annan gammal favorit och det var Diana Wynne Jones' bok "Hundstjärnan", jag kan fortfarande känna känslan av hur BRA jag tyckte att den var då. Det är nog bäst att inte läsa den igen - man vill ju inte förstöra en sån härlig känsla! | |
| Blue Ztar | 2005-09-22 16:41 | |
![]() | Biggles och Bröderna Hardy! | |
| Nemi | 2005-09-22 16:46 | |
![]() | Spöket laban! Alfons! och givetvis alla Totte-böcker... "totte och malin" "totte bygger en koja" | |
| grunnan | 2005-09-22 17:01 | |
![]() | Hmmm.. för min del kan jag bara komma ihåg Mio min Mio och bröderna Lejonhjärta Sen älskade jag sånna där gamla sagor om prinsessor, häxor, prinsar, jägare och troll.. | |
| jenny80 | 2005-09-22 17:19 | |
![]() | ja...mio min mio var nog min favvo...annars var plupp en kär bokfigur oxå | |
| Pinhead - Ej medlem längre | 2005-09-22 17:26 | |
![]() | Vet inte om det klassas som ett barndomsbokminne (långt ord) men jag glömmer inte en blöt fibban i en skogsdunge. | |
| Minerva | 2005-09-22 19:09 | |
![]() | Minns bara böcker från när jag började läsa själv. Var helt såld på alla Kitty-böcker och Lotta. Dessutom älskade jag häst/djur-böcker. I tonårstiden var ju Allers-böckerna och Vita Serien helt underbara.... ååhhh vilka drömmar man hade på den tiden! ;-) | |
| Minerva | 2005-09-22 19:10 | |
![]() | Kom just på en Allersbok : Barn 312 har nog aldrig gråtit så när jag läst en bok! :-) | |
| Pekkis | 2005-09-22 19:19 | |
![]() | Ingen som läst Tvilling-böckerna? De var ju fantastiska. Ungdombok. Barnbok= Petter och hans fyra getter. (i sin stuga bodde Petter med sin katt och fyra getter, första geten hette Blå, han var starkare än två. Andra getem hette Vit, han var känd för sin aptit. Tredje geten hette Röd, han åt bara smör och brög. Fjärde geten hette Gul, han var julbock varje jul....osv osv..) Oslagbar. | |
| Blue Ztar | 2005-09-22 19:24 | |
![]() | Getterna kommer jag ihåg nu när du skriver det. Den blå geten var läskig =) | |
| Alexizen - Ej medlem längre | 2005-09-22 19:31 | |
![]() | Bonnie Bonnie böckerna | |
| Wilderness | 2005-09-22 19:34 | |
![]() | Maria Gripe- Agnes Cecilia | |
| Vigdir | 2005-09-22 19:46 | |
![]() | Einar Norelius skrev förutom den fantastiska Petter (kan den fortfarande utantill) en alldeles bedårande rimsaga om tre små troll. Mitt favoritrim: "Tre trollmil är lika med nitton meter det är bra långt för små extrimiteter. (Med extrimiteter menar jag då de ben som man har för att kunna gå)." Annars... Sjörövarbok av Lennart Hellsing Kajsaböckerna av Jeanna Otherdal ALLT av Astrid Lindgren Ensam Hemma åker gungstol av Gunnel Linde Klas Klättermus av Torbjörn Egner och många, många andra!!! | |
| Vigdir | 2005-09-22 19:49 | |
![]() | Efterlysning: Min absoluta älsklingsbok då jag gick på mellanstadiet handlade om Jennifer som flyttade till ett hus på landet någonstans i England. En dag när hon letat efter något i garderoben och sedan vänder sig om är hon ca 80 år tillbaka i tiden, hos familjen som bodde i huset då. Ett av barnen i den familjen heter Matt, men kallas Ugglan pga sina glasögon. Är det någon som känner igen den??? Skriven tidigt 70-tal skulle jag tro, möjligen något tidigare. Engelsk förstås. Jag har letat som en vansinnig efter den i många, många år nu! | |
| Pialina | 2005-09-22 20:17 | |
![]() | Mm, böcker, dem konsumerade jag i mängder från det jag lärde mig läsa tills jag var ungefär sexton. Biggles Kitty Fem-böckerna var min absoluta favorit som barn, men jag läste det mesta. Kurry, kattungen Ungdomsböcker: Rym, Shelley, rym Cynthia Voights böcker, tex Den långa vägen hem och Samma flicka som förr Vän eller förrädare av Mecka Lind Kyra och Sjurik I fångenskap och fortsättningarna av Torill T Hauger Svart arv Så mycket att berätta för dig De fyra hemlösa av Hans Peterson och många, många andra som inte finns i min bokhylla och som jag därför inte minns just nu. Sista året i gymnasiet skrev jag en uppsats med rubriken "Mitt livs böcker". Den är rolig att ha kvar, för då var jag ju närmare min bokslukarålder och så finns läsandet nerdokumenterat med funderingar. | |
| Passionata - Ej medlem längre | 2005-09-22 20:19 | |
![]() | Ricki lake helt klart. | |
| tobiaso | 2005-09-22 20:57 | |
![]() | Jag håller med om att Petter och hans fyra getter är oslagbar, men trollet Ludenben är läskig. En annan av mina favoritböcker när jag var liten var "Tobbe gör grimaser". När jag var fyra slängde jag ner den i akvariet, för jag tyckte att fiskarna skulle få läsa den. Som tur var torkade den så jag kunde läsa den igen. | |