Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade26
Mobilspel
Pågående20 228

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MustaVeri2008-07-09 22:22
Antal inlägg: 260

Tik löp
Har en liten golden tik på 9 månader som har sitt första löp, jag har inte hittat någon vidare bra information (tycker jag) så tänkte fråga er som vet hur det är. (Min första tik)

Har läst mig till att det ungefär håller på i tre veckor o att det går i två faser (har jag rätt hitills?).
Fas 1 håller på ungefär en vecka (eller 7-9 dagar) o att det är då tiken blöder.

Fas två håller på resterande tid o att det då är mer bruna/färgade flytningar. (Fortfarande på rätt linje?)

Nu har min lill-flicka haft sina blödningar i prick 9 dagar idag o ser inte att det håller på att avta, brukar dom gå mycket över dom där 7-9 dagarna? (Såvida jag nu inte hade fel dvs).

Tack på förhand!

PmsKossa - Ej medlem längre2008-07-09 22:26
Antal inlägg: 547

Oj tikar kan vara som oss kvinnor, dvs variera ganska mycket från det "normala". Haft tikar som löpt "tyst" dvs utan blödningar, haft de som löper 3 gånger per år osv.

Säkerligen så kommer din tik sluta blöda ganska snart och skulle det bli många dagar till så är det nog ingen fara heller.

MustaVeri2008-07-09 22:27

Bara hemskt jobbigt, jag är själv lite kinkig av mig när det kommer till renlighet o hon verkar inte lida av att lämna lite av spåren efter sig, men men, bara o invänta, tack för svaret :)

PmsKossa - Ej medlem längre2008-07-09 22:30

Första löpet kan vara speciellt, vissa blöder massor, andra inget, vanligaste är att de sen kommer in i en cykel, med som du beskriver runt 7-9 blödningsdagar.

Finns ju tikskydd.

mimmipigg12008-07-09 22:33
Antal inlägg: 370

Ju äldre de blir desto bättre brukar de bli på att hålla sig rena och fina, om det är nån tröst. Nu återstår ju för dig att se om hon blir skendräktig också.. DET kan vara jobbigt ;) Min vovve blir jätteknäpp då, gnäller och ynkar. Verkar ha tappat varenda hjärncell, kan ingentig av allt hon lärt sig. Men det går över det också, tack och lov...

MustaVeri2008-07-09 22:34

Jo kör med hemmagjort tikskydd, typ, haha, inte så kul att visa upp för besökande.
Men som sagt hon har ju gått 9 dagar nu idag så bara o avvakta o hoppas på mildare i framtiden.
Hon är ju så ljus så det syns extremt bra på henne.

PmsKossa - Ej medlem längre2008-07-09 22:35

Hmm ja, min gammeltik gick en gång och knyckte kattungar och hade som sina.

MustaVeri2008-07-09 22:35

Jo hon är ju inte så gammal än så är väl en chock för henne som det var för en själv ;P
Brukar dom kunna bli skendräktiga vid första löpet?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?