Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 687 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Humlesurr - Ej medlem längre | 2008-07-10 15:03 | |
![]() | Folksams "unika och (o)seriösa undersökning"" Ni som har läst en lokaltidning i går eller i dag har säkert sett artiklar om hur bra eller dåliga bilisterna är i era län. Den lokala vinkeln skiljer sig givetvis åt. Men oavsett vilket så hänvisas det till en enkät som gjorts av Sifo på uppdrag av Folksam och några tidningar har citerat Folksam som säger att det är en unik undersökning. Men hur seriös är den där undersökningen. EN enda fråga har ställts och till den tio påstående. Frågan: "De flesta människor gör någon gång fel i trafiken eller bryter ibland mot någon lag. Vilka försyndelser i trafiken händer att du gör dig skyldig till?" Jag kör för fort Jag kör på gult ljus Jag stannar inte för fotgängare på övergångsställen Jag kör om i tveksamma situationer Jag håller inte avståndet till andra bilar Jag kör på tomgång långa stunder Jag kör efter ett par öl Jag kör utan bilbälte Jag följer alltid alla lagar och regler i trafiken *** Jag kom att tänka på detta utifrån en diskussion som ligger under seriöst och handlar om undersökningen angående attityd till våldtäkter. Även där fanns det stor anledning att ta reda på frågeställningen. Den här undersökningen är ju inte fullt lika allvarlig, och jag lägger den under snack. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-10 15:20 | |
![]() | Vill du diskutera reultatet och vad man bör göra åt att folk är dåliga i trafiken, eller ogillar du själva undersökningen? Vad ogillar du med den isåfall? | |
| Humlesurr - Ej medlem längre | 2008-07-10 15:47 | |
![]() | Genom att lägga in ett påstående i samband med frågan så har de som svarat på det kvar just "ibland" och "någon gång". På det sättet planterar frågeställaren något i huvudet på personerna som svarar som gör att de sedan i hög grad kan ha det kvar när de besvarar frågan i sig. Att de svarar "ja"på kör utan körbälte fast det kanske bara hänt en gång och då för flera år sedan. Jag tror det hade varit bättre att fråga "Har du någon gång senaste året..."? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-10 15:53 | |
![]() | Du får maila folksam och förklara hur svårt det är att svara rätt. :) | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-07-10 15:56 | |
![]() | dalarna var tydligen värst läste jag | |
| david_i | 2008-07-10 16:00 | |
![]() | Klumpigt utformat fråga. Samtidigt kan aldrig den typen av frågor, oavsett hur bra ställda de är, användas för att komma med påståenden såsom "34% av förarna i Dalarna kör utan bilbälte". Detta eftersom alla utfrågade inte tolkar frågan såsom frågaren tänkt sig eller inte svarar ärligt. Däremot kan man använda den här typen av frågor för jämförelser, antingen över tid eller mellan olika grupper. Man får då anta att felkällorna ser ungefär likadan ut mellan de olika jämförelsegrupperna. | |