Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jeehunmoon2008-07-13 10:20
Antal inlägg: 479

Åsikter om "egogenerationen"
Egogenerationen som påstås gälla för 80-talisterna är ett begrepp för en halvt förtappad generation där prioriteringarna för dessa individer är materialism och bekvämlighet jämfört med 40/50-talisternas "trygghet och tradiotion" som grundstenar.

Taget ur en blaska:
"På dagis lärde sej den blivande egogenerationen att alla vuxna omkring dom enbart existerar för deras skull och att den som skriker högst får mest uppmärksamhet. Sen, när de kom hem, såg mamma och pappa till att de var den ständiga medelpunkten. Varenda slarvigt ritad streckgubbe resulterade i hurrarop och vågen. Sen spolar vi framåt femton tjugo år och egogenerationen är färdigformad och redo att ta sej an världen... och givetvis förväntar de sej att även i fortsättningen få all uppmärksamhet och oupphörliga bekräftelser på att de är bäst.
Barndomen är extremt avgörande för hur vi präglas som människor. med curlingföräldrar, familjeråd och tonvis med uppmuntran i bakhuvet går egogenerationen ut i samhället som stora individualister com ställer krav och frågar "whats in it for me?" För 40/50-talisterna är trygghet och tradition alltid nummer ett i livet, Egogenerationen däremot prioriterar materlialism och bekvämlighet före allt annat."

"...Resultatet av detta är ett mer kortsiktigt samhälle med färre livslånga commitments. Egogenerationen söker individuella kickar. För dem är chefsskap en kul utmaning som bergsbestigning. När de klarat av det går de vidare i livet."

Stämmer detta särskilt för 80-talisterna eller är det bara ännu ett uttryck för att säga att dagens ungdom är slappa, allt var bättre förr etc?

ANDERStG2008-07-13 10:29
Antal inlägg: 7560

Och så har internet gjort oss till guldfiskar...
news.bbc.co.uk/2/hi/...83 4682.stm
Så allt var bättre förr. När jag var liten bärgade vi hö halvmauellt. :)

bluebite2008-07-13 10:31
Antal inlägg: 502

fler möjligheter leder ju till att folk provar på mer saker. visst har 80-talisterna det bra, men mycket av friheten kommer ju från att de är utbildade, prioriterar sin egen välgång högt och låter bli att ta på sig allt för mycket ansvar tidigt i livet (väntar med att skaffa barn osv).
I detta fall kan jag inte se hur ego är något negativt.

vart kommer slapphet in i bilden? är det inte sunt att ha sig själv som högsta prioritering, istället för exempelvis lojalitet till en arbetsplats? sitt eget välmående bör ju vara en ledstjärna.
så länge man inte har barn eller liknande som kräver att man har stabilitet i sina inkomster osv så tycker jag att det är skönt att se en generation som vågar fokusera på sig själva och inte nöjer sig med vad som först serveras.
trygghet och tradition i al ära, men det är inte för alla. att söka finna sina livsmål och drömmar är en lyx som jag tycker är kul att man kan ta sig numera i större utsträckning.

jeehunmoon2008-07-13 10:39

bluebite, slapp, bekväm, sak samma. Om du stör dig på mitt ordval, tänk dig bekväm istället då.

Om alla skulle vara extremt ego skulle det få politiska följder tror jag, sossarna skulle bli en minoritet, så visst tycker jag att det finns fog för att tycka att det kan vara negativt för samhället. När sedan texten tar upp att egogenerationen inte gärna stannar länge på en och samma arbetsplats kan det ge oönskade effekter på arbetsmarknaden rent logistiskt.

bluebite2008-07-13 15:19

jeehunmoon, jag stör mig inte på ordvalet, utan ordets innebörd. jag tror inte att slapphet leder egogenerationen dit de är. (snarare utbildning - valmöjligheter)

ja, visst skulle det vara negativt för sossarna, kanske till och med för blockpolitiken som politiskt system, vilket jag i så fall skulle tycka var bra, med tanke på att blockpolitiken handlar om att stödja antingen den ena eller den andra 'sidan' av samhället, vilket aldrig kommer att fungera.
jag tror det är nyttigt för arbetsmarknaden att arbetarna inte nöjer sig, att man lämnar ett jobb om man inte kan få ut vad man önskar av det.

negativiteten att många söker jobb för att ha något speciellt att skriva i sin CV tycker jag är negativt i den aspekt att företag luras in till att tro att personen är en investering, medan personen struntar i arbetsplatsen.
jag tror att det till en viss del har att göra med att unga nu har en viss fobi för att 'fastna' i sin utveckling. man vill ha fler möjligheter, oavsett hur många man har för tillfället. jakten på att ha sett världen, upplevt alla underbara saker som finns, sett alla magiska platser, mött fler människor än de någonsin kommer att komma ihåg, mm... jag tror 80-talisterna jagar upplevelser och räds det monotona i att ha ett fast jobb där de stannar många år (även om de trivs med både arbetet och lönen).
kortfattat kan man säga att varje generation gjort saker som tidigare generationer ogillat av en eller annan anledning. ställt olika krav på samhället och individen. samhällsutveckling, oftast obekvämt på kort sikt, men fantastiskt på lång sikt.

och företagen kommer att klara sig, kanske blir det att de får krypa ur sin 9-17 rutin, och anpassa arbetsplatserna till människorna istället för att anpassa människorna till arbetsplatserna?

annelille2008-07-13 15:25
Antal inlägg: 500

... jag tycker inte att 80-talisterna kan räknas som 'dagens ungdom' längre.... det är dags för dem att visa att de är vuxna och kan ta ansvar för sitt eget handlande..... 90-talisterna är dagens ungdom.... det är de vi borde se upp med...

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-13 15:36
Antal inlägg: 1045

Sokrates påstås ofta (felaktigt) ha sagt:

"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare. "

Och visst hade det väl varit roligt om det var sant? :)

bluebite2008-07-13 18:58

tycker folk i allmänhet att 80-talisterna är lata?
min bild av 80-talister är att de pluggar hårt och strävar att uppnå sina drömmar. vad är det som är negativt med det?
har svårt att se vad som är så negativt med dem... visst att de har en egocentrerad syn på livet, men måste det vara något negativt?

vad är lathet (i det här sammanhanget)?
uppfattar man 80-talister som lata, kanske man ska se vad de gör för att kunna ha sin egocentrerade stil. vilken generation har pluggat så mycket som dem?
visst att de inte vill jobba på ett kontor, gifta sig tidigt, köpa hus, skaffa barn i tjugoårsåldern och sedan ångra sina beslut i framtiden. (säger inte alls att det är fallet för alla, men kan minnas tillbaka på samtal min mor hade med sina vänninor hemma, där de önskade att de väntat med barn, pluggat mer, tagit hand om sig själva för framtiden osv... Istället jobbade de på kontor, vantrivdes med sina kollegor och vågade inte göra någon förändring. De accepterade sina liv, sina misstag och deras barn växte upp med fruktan att detsamma skulle komma deras väg. Inte så konstigt att 80-talisterna kämpar så hårt för att ha ett lättsammare liv).

jeehunmoon2008-07-14 13:36

Som 80-talisterna för sig nu är bara beundransvärt? Verkar inte finnas något negativt om oss och våran jargong?

Ordhämnaren, jag citerade Sokrates i en annan tråd i samband med liknande argument. Jag tycker också att det är rätt kul att citera just det om "dagens ungdom" när detsamma klagades på för 2500 år sedan som nu. SÅ du menar att han inte sagt detta?

Bluebite, att kategorin 80-talisterna pluggat mer än andra låter jag vara osagt. Att det skulle vara ett tecken på att de INTE är lata håller jag inte med om. Det ter sig ofta "lättare" att börja på något blåbärsprogram på någon blåbärshögskola än att verkligen få ett OK jobb. Det är iaf uppfattningen jag fått när jag träffar på och bedömmer jämnåriga utefter deras karriärer och livsåskådning. Av de som inte hade de där jättebra betygen vill säga.

Så begreppet "egogenerationen" är kanske inte något negativt som jag förstod det när jag läste artikeln?

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-14 13:40
Antal inlägg: 1045

jeehunmoon, det stämmer, han har inte sagt detta. Faktum är att Sokrates i princip inte sagt flaska :) Platon är ju den som fört dumheterna vidare i störst utsträckning. <3 Xantippa däremot... <3

Teppy2008-07-14 14:07
Antal inlägg: 2314

va.. är jag inte ungdom längre.. fasen också..

Snoosy2008-07-14 14:27
Antal inlägg: 4273

Förtappad generation. Tror mer på att 60-talister hör till den kategorien. Flower power. frigörelse.. osv
Så iof så kan det ligga lite i att 80-talisterna har det jobbigt. Dom flesta 80-talister har föräldrar som är födda på 60-talet.

Teppy2008-07-14 14:28

Snoosy, är det verkligen så? Att de som är födda på 80-talet har föräldrar från 60-talet.. tror knappast att det är så.. Tror faktiskt mer på att det är ganska olika.

Snoosy2008-07-14 14:33

,, Jo, men det vågar jag nog påstå.
Sen finns det nog lika många som är födda på 90-talet med föräldrar från 60-talet.

Snoosy2008-07-14 14:34

..det rör sig främst omd e som är födda mellan 60-65

Teppy2008-07-14 14:41

okej, min far är född 47.. Har många kompisar vars föräldrar är födda på 50-talet också..

Snoosy2008-07-14 14:44

känner till många 80-talister som har föräldrar från 40-50-talet jag med..
Men dom 80-talister som jag tror dom syftar på i artikeln har nog dom flesta föräldrar från 60-talet

Iamx2008-07-14 15:11
Antal inlägg: 127

80-talisterna är lite mer egotrippade än andra, det stämmer nog. Medan 70-talisterna tittade på barnprogram som handlade om att man skulle ta hand om varandra och inte skräpa ner i naturen, fick 80-talisterna se barnprogram som lärde dem konsumenträtt, kräva sina rättigheter etc.

De är mer självmedvetna, dvs. de tar för sig utan att tänka på att de ev. trampar någon annan på tårna. Och i längden fungerar det inte eftersom vi ju i dagens sammhälle har för många rättigheter och för få skyldigheter och skulle alla kräva sin rätt skulle allt braka samman. Vi får se om det blir så eller inte.

Jag vet i alla fall att 80-talisterna (mitten och efteråt) desvärre har drabbats av den svenska flumskolan på ett sätt som gör att de inte kommer klara sig särskilt bra på marknaden i vissa aspekter - det där med bakgrundskunskap här helt förlorat - men i och med sin ofärskämdhet har de på ett sätt ett försprång för sina äldre kollegor...och ja jag vet att jag generaliserar lite väl mycket men jag tror att det är så

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?