Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 638 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hayabusa | 2008-07-13 14:01 | |
![]() | Problem med Volvo 40 bromsar Snälla hjälp Hej Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med min jäkla bil ? Jag har en Volvo v 40 från -97 och bromsarna funkar dåligt. Jag har tyckt att den har bromsat dåligt länge o så tog vi av bakdäcken och såg att den bromsade inte alls där bak. Jag har bytat ok, skivor, klossar,bromskraftsregula tor och ny huvudventil, fixat handbromsvajrar, men det funkar ändå inte . Nu är jag desperat behov av få veta vad mer kan jag göra och vad felet är?? Ska man behöva byta bromsservo kanske oxå ? Jag börjar bli trött på denna jäkla bil | |
| LasseBjörn | 2008-07-13 14:10 | |
![]() | Om servon inte fungerar borde även bromsarna fram vara dåliga. Jag bytte servo på min bil förra året och i det fallet var det också lösningen på problemet. | |
| annelille | 2008-07-13 14:28 | |
![]() | .... det kanske är hål på bromsröret.... om det läcker bromsvätska så funkar inte bromsarna.... | |
| IchbinTysk | 2008-07-13 14:54 | |
![]() | Fråga bildoktorn. | |
| annelille | 2008-07-13 14:58 | |
![]() | .... var det verkligen fel på allt som du bytte....?..... | |
| mrperfect | 2008-07-14 01:50 | |
![]() | Men bromscylindrar? Slavbromscylinder? Saknas det bromsvätska? | |
| veggie_d | 2008-07-14 02:17 | |
![]() | De flesta (alla?) bilar har två separata och diagonalt verkande bromssystem, så ett läckande bromsrör skulle inte påverka bara bakbromsarna utan en bak och en fram. Drar bilen hårt åt något håll när du bromsar? Det framgår inte vem som bytte alla de här grejerna du nämner, men det går inte att byta dem utan att samtidigt byta bromsvätska. Om man inte vet vad man gör är det lätt hänt att man får luft i systemet vid bromsvätskebyte, så en tanke är ju att det skulle kunna vara det som har hänt här. Inte så troligt dock om det är en verkstad som gjort arbetena, och återigen borde det inte påverka bara bakbromsarna. Annars som mr perfect säger, hur mår huvudbromscylindern? Om det inte är den du menar med huvudventilen så kanske det är läge att kolla upp den med, även om jag inte skulle gissa på den i det här fallet (med hänvisning till diagonaldilemmat). | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-14 10:37 | |
![]() | Låter som du skulle behöva reklamera verkstadsarbetet. (-na) Har för mig att många auktoriserade verkstäder lämnar 3månaders garanti på jobben. Ser ut som du håller på och byter ut hela bromssystemet del för del innan du kommit till självaste felkällan. Låter dyrt. | |
| hayabusa | 2008-07-14 16:30 | |
![]() | Bromsvätskan är bytt varenda gång. Och det är min sambo som bytat grejerna o han har inte gjort ngt fel. Vi trodde först att det var fel på oken så vi köpte nya men så har inte det funkat så vi har snart gått igenom hela systemet o bytat grejer och nu kan det inte vara så mycket mer. Bromsvätskan har vi varit noga med att byta varenda gång samt att lufta . Huvudbromscylindern e bytad så den e det inget fel på. Den drar inte åt ngt håll vid inbromsning. Snart är det väl bara att skrota skiten =( Ska tillägga att vi har ringt verkstad men dom har ingen aning vad det kan vara , det dom har föreslagit är ju bytt o fixat. | |
| hayabusa | 2008-07-14 16:30 | |
![]() | Glömde tillägga att pedalen tar väääldigt långt ner | |
| LasseBjörn | 2008-07-14 16:37 | |
![]() | Sjunker den om man håller kvar trycket eller håller den sig på samma nivå? | |
| hayabusa | 2008-07-14 16:39 | |
![]() | den sjunker | |
| LasseBjörn | 2008-07-14 16:41 | |
![]() | Då är det luft i systemet. Man kan få lufta ganska många gånger ibland innan det blir bra, åtminstone brukar det vara så på min Saab. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-14 16:42 | |
![]() | Är det ABS-bromsar på bilen? Kan tänka mig då ni har en modern bil. Kan det vara elektroniken för ABS bromssytemet som krånglar? Att pedalen tar långt ner är konstigt. Tyder på att det inte är tätt eller att det är luftbubblor i rören. Har ni luftat systemet så att ni inte har luft kvar? Dragit åt alla nipplar på bromsoken? Några gängor som skall tätas med gänglåsning (låslack) ? Själv skulle jag lämna in bilen till en autkoriserad verkstad när det gäller en sådan säkerhetsdetalj som bromsar. Säkert dyrt men man ska inte pruta på säkerheten. (min åsikt) | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-14 16:45 | |
![]() | Undrar hur försäkringsbolag agerar om de finner att bilen inte är fackmannamässigt reparerad? Om det nu skulle hända nåt alltså. Hoppas ni inte misstycker att jag utvecklar tråden lite.... | |
| jonaker | 2008-07-14 16:55 | |
![]() | Låt en verkstad lufta bromsarna. | |
| jonaker | 2008-07-14 16:57 | |
![]() | Jag lagade min båtmotor med ett krabbfiskespö. Det tror jag inte försäkringsbolaget har något emot. | |
| Måns_E | 2008-07-14 21:05 | |
![]() | Det tror jag inte att försäkringsbolaget lägger sig i, att bromsar fungerar kollar besiktningen och även trafikpolisen. Det låter som att det är luft i systemet, det kan vara ett läckande bromsrör, eller en luftningsnippel som är paj eller något liknande. På en del bilar är det annars bara helt enkelt jobbigt att få ut all luft. | |
| fansattra | 2008-07-14 21:06 | |
![]() | Byt bil! | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-14 22:24 | |
![]() | Båtmotor, nja. Men nu pratar vi om bilar som kan bli trafikfarliga. Smäller det o försäkringsbolaget finner orsaken att bromsar inte är ok enligt fackmän. Tja, besiktningen vet ju inte om bromsarna la av strax efter senaste godkända besiktning. Det är ju nästan ETT helt år mellan. Mycket skit kan hända med en bil som körs mycket. | |