Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 632 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Iamx | 2008-07-15 22:06 | |
![]() | Vad är att definiera som alkoholism? Vad är alkoholism? Är man alkis bara för att man dricker en eller två stora stark efter jobbet varje dag eller i alla fall 3 gånger i veckan plus att man festar en till två dagar under helgen i stprt sett nästan varje helg? Är man alkis först när man inte sköter jobbet eller ligger på parkbänken? Vad säger socialstyrelsen och vad säger folks sunda (nåja) förnuft? Hade en diskussion med en vän om detta och vi har lite olika åsikter. | |
| Zampano | 2008-07-15 22:07 | |
![]() | Och vad anser du och din vän då? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-15 22:08 | |
![]() | Att vara alkoholist är väl inte egentligen hur mycket man drisker. Det är väl då man inte klarar av att vara utan alkoholen.... ja, och att man inte kan sköta jobbet.... Bara egna funderingar, då jag själv är nästan nykterist och nästan helgon ;-) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-15 22:08 | |
![]() | Man är alkis när man känner ett begär som inte går att motstå utan att må dåligt, dvs om du blir på dåligt humör av att låta bli dricka, oavsett mängd. | |
| Iamx | 2008-07-15 22:09 | |
![]() | jag anser att han kanske är i riskzonen om det fortsätter under en lång period medan han anser att han lungt kan hålla samma tempo ett par år till. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-15 22:09 | |
![]() | Alla som dricker mer än mig är alkisar. Dvs nästan alla. :P | |
| Teppy | 2008-07-15 22:11 | |
![]() | usch.. ja du, man kan ju ta ett glas vin till maten varje dag.. utan att var aalkoholist.. Men dricker man kanske så att man känner av alkoholen för att dämpa ångest och liknande, då är man ganska illa ute.. väldigt intressant ämne, dock orkar jag inte diskutera detta ämnet så värst mycket då min mor va alkoholist och narkoman. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-15 22:12 | |
![]() | Jag definierar det nog så luddigt som att det blir alkoholism när det blir ett missbruk. Men med detta har man ju egentligen bara bollat över frågan till vad som är ett missbruk. Jag tror att det är väldigt svårt att använda sig av en universell måttstock som kan appliceras på alla. Man får not utgå ifrån varje individuellt fall och se vilken roll alkoholen spelar i deras liv och vad den har för konsekvenser. | |
| Iamx | 2008-07-15 22:16 | |
![]() | Men hur vet man att an bara tar en eller två afterwork för att det är trevligt och att det inte är ett sug efter alkohol? | |
| Teppy | 2008-07-15 22:17 | |
![]() | well, en alkoholist dricker väl mer än två öl om det är ett sug efter alkoholen? Fast det kanske är olika.. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-15 22:19 | |
![]() | Iamx: Genom att testa skippa det ett tag? | |
| Teppy | 2008-07-15 22:26 | |
![]() | Nattravn, det finns de som är periodare också.. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-15 22:27 | |
![]() | Teppy: Då är man väl periodalkis, eller menar du att man inte har alkistendenser om det inte är konstant? | |
| Teppy | 2008-07-15 22:32 | |
![]() | jodå.. men du skrev att man skulle testa att skippa det ett tag.. Det är ju det periodarna gör :) | |
| Iamx | 2008-07-15 22:34 | |
![]() | Men då är ju fråga nummer två om man en sådan konsumtion ev. är farlig? Det sägs ju att vin är nyttigt men att öl bara bygger på fettman. Stämmer det? | |
| DennisPlz | 2008-07-15 22:34 | |
![]() | Håll upp med drickat i 2-3 år. Om abstinensen uteblir, är du nog inte i riskzonen. | |
| Teppy | 2008-07-15 22:40 | |
![]() | Vin är nyttigt, ett glas rött om dagen är bra för hjärtat. Öl blir man tjock av. | |
| Tello69 | 2008-07-15 22:46 | |
![]() | mina båda föräldrar är/var alkoholister, pappa söp ihjäl sig 52 år gammal och mamma sköter sitt jobb fortfarande och är 59 år, men hon är och har varit alkis sen jag var liten. Alkoholist är man(kan man säga) när någon tycker det, att han/hon dricker för mycket och/eller för ofta. Man har alldeles för många omkring sig som inte förstår att dom har problem. man blir så jävla trött på dom, speciellt synd är det om barnen dom har. man vill bara rädda dom och tala om för dom att det inte är deras fel. | |
| Teppy | 2008-07-15 22:49 | |
![]() | håller med tello.. dock är det ju ett "plus" att en person med alkoholproblem klarar av att arbeta. Mormor gjorde det.. mamma va alkoholist och narkoman på heltid.. | |
| Tello69 | 2008-07-15 22:49 | |
![]() | själv dricker jag nästan aldrig.Vill att mina barn ska ha en bra barndom. Dricker man varje dag....ja vad ska man säga....DRICK MJÖLK ELLER NÅTT UTAN ALKOHOL!!!! man blir beroende av alkohol SAKTA men säkert. | |