Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 632 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rispåse | 2008-07-17 13:41 | |
![]() | Lönebidrag Vad betyder det för arbetsgivaren att ha en person arbetandes på detta villkor och vad betyder det för den anställde??? Nån som vet? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-17 13:46 | |
![]() | "Arbetsgivare som anställer en person med nedsatt arbetsförmåga, som anvisas av Arbetsförmedlingen, kan kompenseras ekonomiskt genom lönebidrag och i vissa fall kan även lönebidrag lämnas för en redan anställd med nedsatt arbetsförmåga. Syfte Syftet med lönebidraget är att underlätta för personer med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga att få eller i vissa fall behålla en anställning där den enskildes kompetens och färdigheter tas tillvara och där funktionshinder och nedsättning i arbetsförmåga beaktas. Villkor Lönebidrag får lämnas - vid nyanställning - när en anställd återgår till arbete efter att ha haft hel tidsbegränsad sjukersättning el- ler hel aktivitetsersättning - när en arbetstagare som tidigare haft en anställning med lönebidrag får sin arbetsför- måga försämrad inom tre år från det lönebidrag som senast lämnades och det finns behov av att lönebidrag på nytt lämnas - när en arbetstagare som har lönebidrag byter arbetsgivare kan den nya arbetsgivaren få bidrag för återstoden av den beslutade bidragsperioden - när en arbetsgivare anställer en person med funktionshinder som medför nedsatt ar- betsförmåga och som är långtidssjukskriven från en anställning som hon/han inte kan återgå till." | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-17 13:49 | |
![]() | Blev inte så snyggt inklistrat det där, men för arbetsgivaren så betyder det billigare arbetskraft (dock kanske arbetsgivaren inte ser det så om den anställde i fråga behöver anpassade arbetsplats), och för den anställde innebär det lön som motsvarar lönen arbetskollegorna har, trots att man kanske inte kan prestera jämförbar arbetskraft, av en eller annan anledning. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-17 13:50 | |
![]() | anpassad* | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-07-17 20:10 | |
![]() | Du har så rätt Nattis, det är ju just "trots att man kanske inte kan prestera jämförbar arbetskraft" som man kan få lönebdrag. Har en när och kär som får det nu och har haft det nästan hela sitt liv pga dyslexi. Sen finns det arbetsgivare som bara ser att dom ska få ett bidrag på si och så många kronor och skiter fullständigt i den som ska anställas. Det medför att dom tror att dom får en fullgod arbetskraft och blir sura och irriterade när dom upptäcker att personen inte kan göra en annans jobb till fullo.. | |
| MissT | 2008-07-17 20:22 | |
![]() | När jag hade varit arbetslös i 24 månader gick af in och betalade 50% av min lön om någon anställde mig. Vilket inte gjorde nån skillnad i lönekuvertet för mig men enorm skillnad för företaget som kunde anställa mig trots ansträngd budget. Vet inte om det hette anställningsstöd dock. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-17 20:43 | |
![]() | Men är det inte det dom tagit bort nu??? Vet att det tidigare fanns "köksor" eller allt-i-allor på avdelningarna på sjukhuset, men de fick sluta förra sommaren för att regeringen inte gillade det... De kallades "plus-jobbare" och var sådana som varit långtidarbetslösa | |
| rispåse | 2008-07-17 21:27 | |
![]() | Tack för all info! Jag har varit långtidsarbetslös o arbetstränar just nu. Det ska då eventuellt leda till en anställning med just lönebidrag senare. Måste först veta vad det innebär för mej. Nån stans känns det som om man skulle vara "sämre"... Jo, jag vet att min förmåga är nedsatt numer, men jag har inte vant mej vid det eftersom jag är van att ha tusen järn i elden samtidigt | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-18 06:41 | |
![]() | Tycker inte du ska anse dig som sämre, släpp alla såna tankar, och bara se till vad som är bäst för dig. Alla kan behöva lite hjälp ibland under livets gång. :) | |
| rispåse | 2008-07-18 16:21 | |
![]() | Tack, å du har helt rätt. Konstigt bara... tar kanske ett tag innan hjärnan fattar det. Kroppen fattar men det tar väl ett tag att transportera upp det till kontoret/ | |