Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 594

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MissT2008-07-18 00:35
Antal inlägg: 1110

Föräldrapenning
Jag har en fråga som jag undrar om ni visa Betapetare kan besvara.

Jag avslutade en anställning den sista mars i år och fick ett fint avgångsvederlag. Sedan dess har jag varit hemma och haft det bra. Den 4/8 börjar jag en ny anställning. På mitt nya jobb kommer jag tjäna 6000 kr mindre än på mitt förra.

En vännina rekommenderade mig att fortsätta vara arbetslös fram till min förlossning eftersom min föräldrarpenning skulle baseras på min gamla anställning då. Är det verkligen så? Eller baseras den på a-kassan?

Jag har försökt läsa på FK hemsida men fattar ingenting... Om någon vet så dela gärna med er.

elPatron - Ej medlem längre2008-07-18 00:36
Antal inlägg: 2131

inte ens FSK fattar sin egna sida så jag klandrar inte dig..

Grymming2008-07-18 01:08
Antal inlägg: 2666

Dom baserar penningen på det ställe där du senast arbetat längst...dvs minst sex månader tror jag

Grodas - Ej medlem längre2008-07-18 01:12
Antal inlägg: 2

Som en fd fk anställd så är jag ganska säker på att den baseras på din senaste arbetsinkomst, så vore jag som du så skulle jag fortsätta att vara hemma och ha det bra.

elPatron - Ej medlem längre2008-07-18 01:13

finns det nån som INTE hatar FSK?

kaparen - Ej medlem längre2008-07-18 01:16
Antal inlägg: 4805

Utan att vara riktigt säker så tror jag att det "smartaste" hade varit att dela upp avgångsvederlaget på hela året. d v s A-kassa+ vederlag eller nya lönen+vederlag ungefär lika med gamla lönen.
Kanske går det att få F-kassan räkna på det sättet trots att du fick vederlaget som en klumpsumma? ( på din beskrivning verkar det som du fick det i en klump)

Grymming2008-07-18 01:17
Antal inlägg: 2666

han är rapp den där kaparen!

elPatron - Ej medlem längre2008-07-18 01:17

FSK har "stulit" ca 800.000 SEK av mig så gissa hur högt i kurs dom står hos mig...

le-lou2008-07-18 02:03
Antal inlägg: 17500

Ja jag tippar på att det där stämmer Miss T, det du skriver .

Men för säkerhets skull : Ring de och fråga hur på vad de räknar.

MissT2008-07-18 12:11

Tack för alla svar. Kaparen du har rätt, fick avgångsvederlaget i en klumpsumma, det var 6 månadslöner så det tar slut nu i september i alla fall... Men det kanske är vettigare att fortsätta vara arbetslös fram till förlossning då? Verkar ju onekligen så. Ska ringa och dubbelkolla iaf.

Borgh - Ej medlem längre2008-07-18 12:40
Antal inlägg: 1

Jag fick avgångsvederlag i en klumpsumma förra året i mars.
Maj tom augusti hade jag ett annat jobb med lägre lön.
Oktober började jag på mitt nuvarande jobb och har nu efter sex månader ändrat min inkomst.

Jag har pratat med försäkringskassan och har fått klart besked.

Du behöver inte ändra din inkomst (SGI) förrän du har en anställning som pågår mer än sex månader.

Då är ju frågan om det är ett jobb mer än sex månader.....

Hillegnu2008-07-20 01:03
Antal inlägg: 710

Ring och tala med försäkringskassan

Basta - Ej medlem längre2008-07-20 02:08
Antal inlägg: 3528

elPatron:
Hur stal fsk pengar från dig?

jeehunmoon2008-07-20 18:51
Antal inlägg: 479

Är detta ett så kallat kryphål i systemet? Jag vet inte om jag ska känna empati för dig och hoppas att du kan blåsa systemet på så mycket som möjligt eller spotta över tanken att du får hjälp med att bidragsfuska på forumet när bättre behövande som verkligen behöver bidragen kanske går utan.
Tycker seriöst att det råder ett stort hyckleri på forumet kring bidragsfrågor/bidragsfusk frågor. Är det bara jag som reagerar på att ingen har något uppmanande att säga om ett möjligt bidragsfusk i den här tråden när det finns flera röster om det i andra objektiva och generaliserande trådar?

Tycker iaf att det är på tiden att systemet ändras så folk inte strategiskt kan vara arbetslösa som i det här fallet. Systemet i Sverige är F*ed up.

MissT2008-07-20 22:05

Jeehunmoon: Att få föräldrapenning är ju inte fusk precis. Jag har jobbat hela mitt liv och har rätt till att vara föräldraledig precis som vem som helst. Jag undrar bara när man måste anmäla till FSK att man har ändrat inkomst. Klart att man vill ha så mycket pengar som möjligt när man är hemma.

"eller spotta över tanken att du får hjälp med att bidragsfuska på forumet när bättre behövande som verkligen behöver bidragen kanske går utan. "
Det finns väl ingen människa i sverige som har arbetat och blir föräldrledig som blir nekad föräldrapenning?? Skulle vara skillnad om jag lurade till mig socialbidrag eller a-kassa fast jag jobbade.

jeehunmoon2008-07-20 22:20

"En vännina rekommenderade mig att fortsätta vara arbetslös fram till min förlossning eftersom min föräldrarpenning skulle baseras på min gamla anställning då."
Att här strategiskt kunna få mer pengar genom att inte jobba är F*ed up, är inte detta bidragsfusk? För det är ju inte rumsrena spelregler, du har ju hittat ett kryphål? LIkt en a-kassatagare som kan jobba men som hellre lever på bidrag och fiskar dagarna i ända. Det är väl mer jämförbart än någon som tar a-kassa som jobbar svart vid sidan av visserligen.

rispåse2008-07-20 22:28
Antal inlägg: 406

Ja men herregud, alla ser väl om sitt eget hus?? Eller??
Tror säkert att även jeehunmoon gör det!

jeehunmoon2008-07-20 22:34

Jag skulle nog både skattefuska och bidragsfuska också om jag fick chansen, men jag är ju ett svin också och försöker inte anstränga mig för att ha någon helylle-image här. Jag skulle däremot inte oavsett image fråga om bidragsfuskande hjälp på betaforumet.

oceano - Ej medlem längre2008-07-20 22:35
Antal inlägg: 1563

Kan ändå hålla med jeehunmoon om att det är ett sätt att kringgå reglerna. Att välja mellan att ta ett jobb eller strunta i det för att man ska få högre föräldrapenning är ju inte rätt. Det måste väl alla va överens om?
A-kassan är ju till för de som inte kan få jobb inte för att ta frivillig semester och det kvittar av vilken anledning det än må vara.

Men jag kan också förstå att det är ett dilemma som MissT hamnat i och jag kanske hade gjort på samma sätt om jag hamnat i det läget.

jeehunmoon2008-07-20 22:55

wow vilken frisk fläkt det var att få höra att ens knotroversiella syn på en sak fick medhåll.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?