Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 500 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Henry Fool - Ej medlem längre | 2008-07-18 23:50 | |
![]() | Hur ska man tvinga barn att göra som man vill, eller får man ens tvinga barn? Bör man sätta upp normer för hur barn ska agera? Vilka normer ska man sätta upp? Kan man eller ska man göra skillnad på barns vilja och en vuxen? Får man tvinga barn att följa regler? Om man får, var går gränsen till våld och akturitära handlingar. En seriös fråga angående barn dicsiplin | |
| Zampano | 2008-07-18 23:51 | |
![]() | hur gjorde dina föräldrar? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-18 23:52 | |
![]() | Man inte bara ska, man bör tvinga barn att följa reglerna man sätter upp. Vare sig reglerna är bra eller dåliga så mår barnen bäst av detta i längden. Utan disciplin klarar man sig inte särskilt bra. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-07-18 23:54 | |
![]() | Ja disciplin är viktigt för både barn, vuxna och samhället! | |
| kermis | 2008-07-18 23:55 | |
![]() | Pratar vi om egna eller andras barn? I vilket fall säger ja självklart får man tvinga barn att följa regler, men föräldrar borde bli mer tacksamma om någon främling gör deras jobb... hrmpf. | |
| Hillegnu | 2008-07-18 23:56 | |
![]() | Men man bör själv leva upp till det man anser att barnen ska leva upp till. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-07-18 23:56 | |
![]() | Självklart får och ska man se till så att barn förljer regler. Det är inte så dumt om barnen själva får vara med och skapa reglerna. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:02 | |
![]() | Sätt upp regler du tycker är viktiga Klart det är skillnad på vuxna och barns vilja På sätt och vis kan man tvinga barn att följa regler, det beror på vilket sätt du tvingar barnet.. Om man börjar "i tid" och visar barnet regler så gr det lättare Var konsekvent (ja, jag vet skitlätt - not) Många av dina frågor är svåra att svara på då man inte vet sammanhanget eller typen av frågor | |
| Minta | 2008-07-19 00:02 | |
![]() | Man kan be små barn välja i små saker, och större barn i större eller fler saker anser jag men inte in absurdum. Små barn kan inte fatta alla beslut själv och man får nog avväga efter situationen. Det är bättre att ge ett litet barn valmöjligheter inom ett begränsat urval tror j ag. Våld kan man inte ta till men ibland får man vara ganska "auktoritär" eller resolut och helt enkelt bara säga att nu blir det så här, jag är vuxen och du barn och jag bestämmer det. Det är ju bra att resonera så mycket som möjligt med barnet, men det är inte alltid det går och då blir det absurt och skapar nog större osäkerhet om den vuxne inte vill vara bestämmande än om den vuxne är lite auktoritär. Att alltid bestämma allt själv och inte göra barnet delaktigt blir auktoritär på fel sätt. Man kan göra barn delaktiga i mycket i vardagslivet och visa att man tror på deras förmåga, men gränsen får man ju sätta som vuxen tycker jag. T ex när det dags att gå och lägga sig, bada, sluta spela dataspel mm. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:06 | |
![]() | Pratar vi tonåringar, 3-årstrotsiga eller nyfödda? | |
| niala - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:09 | |
![]() | jag blir FÖRBANNAD du ska inte TVINGA nån till NÅT du får väl FÖRKLARA saker o ting men TVÅNG= VÅLD såna som du borde INTE ha barn man TVINGAR ingen ÅH va sur jag blir vad hände med PEDAGOGIK? barn fattar mer än du tror | |
| niala - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:12 | |
![]() | använd inte ordet TVINGA säg ist; vi har bestämt denna regel blabla att man inte får slåss eller vad det kan vara men att TVINGA någon det är ju befängt alltså har du egna barn? ska jag hjälpa till? jag lider med dessa barn om du TVINGAr dem till saker | |
| niala - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:14 | |
![]() | verkligen Henry FOOL med efternamnet TROTSIG hoppas du lär dig nåt henry barn mår bäst av kärlek | |
| kermis | 2008-07-19 00:16 | |
![]() | niala: vem är "du"? Om du menade mig så kan jag kanske göra dig lättad och säga att jag inte har några barn. Tycker dock ändå att dagens "pedagogik" gått tok för långt när det inte finns MINSTA disciplin hos ungarna. Men men.. det blir dagens barns problem när de blir gamla nog. Mina egna barn slipper ju det problemet då de inte ens existerar. :) | |
| kermis | 2008-07-19 00:16 | |
![]() | ah, det var tydligen trådstartaren? men han sa ju ingenting om sina egna tankar i vilket fall... lite väl hetsigt att hoppa på stackaren så där? :D | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:17 | |
![]() | Grejen är ju den, att har du ett gott förhållande till barnet/n så behöver du sällan/aldrig "tvinga" dem. Bygg en god relation, ömsesidig respekt, ett givande och tagande, ärlighet, konsekvens!, kärlek!, omtanke osv. Raka rör! Varken kappvändande, "snäll-" eller mesighet leder till nåt gott. Ej heller ilska och våld. Sen blir man givetvis så förbannad ibland så man skulle kunna lämna ifrån sig dem (jag har drygt 100 stycken runt mig dagligen, jag är rätt van :p) på ett ögonblick och det får man bli, så länge man förklarar varför - och att ingen skuld läggs på barnet. (Även om det är ungens "fel" som det känns just då). Liksom de blir det på en annan med jämna mellanrum. Det är rätt sunt :) Beroende på barns ålder är det givetvis stor skillnad på viljan. T ex en tre-, sex- eller nioåring (osv kommer gärna i ca treårssteg länge) har ju alla faser av frigörande och trotsighet som du ibland inte med den starkaste järnvilja kan "bryta" genom att vara saklig eller förbannad. Ligger h*n på ICAs golv och skriker och spottar för att h*n "VILL HA GODIS" så är det bara att antingen ignorera eller bära ut barnet, lugnt och sansat. Föga vitsigt att gapa och skrika tillbaka eller köpa godiset som muta. Låter lätt va? Nej... det är det inte. Men det är ett bra sätt. Ingen mår väl bra av att profitera på ett osunt/dumt beteende? Att alltid ge val, som Minta skriver, är kanon! Och nu ska en trött och svamlande morsa pussa 15-åringen godnatt och sen läsa ett par kapitel ur en Kallifatidesbok. Ha det! | |
| niala - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:17 | |
![]() | kermit: jag mena han som starta tråden såklart du har väl inte sagt nåt? | |
| niala - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:17 | |
![]() | tack gunilla | |
| niala - Ej medlem längre | 2008-07-19 00:19 | |
![]() | kermit: jag blev så upprörd att en ung människa har så lite koll på barn öht jag bev skrämd av hans ordval det kändes så illa liksom jag blev illa berörd TVÅNG är aldrig bra | |
| kermis | 2008-07-19 00:19 | |
![]() | Niala: trådstartaren undrade ju om man alls fick tvinga barn, han sa ingenting om han tyckte att man fick det eller inte. Jag skrev att jag tyckte att det var självklart att man fick tvinga barn. | |