Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 617 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Marina123 | 2008-07-21 00:40 | |
![]() | Föräldrapenning Fattar inte om du inte är själv ,att du skall arbeta när barnet förmodligen inte kommer att vara så stor,när du börjar att arbeta igen,Själv har jag alltid varit hemma med mina tre barn ,och då fick jag aldrig någon föräldrar peng.Jättemycket värt att vara hemma de första åren ,för barnets bästa.Och vi hadde inga höga inkomster. | |
| DennisPlz | 2008-07-21 00:43 | |
![]() | Jag håller med, men samhällsekonomin skulle (tydligen) kollapsa om barn blev uppfostrade av sina föräldrar/målsmän. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-21 00:44 | |
![]() | Hmm... Vad kostar en dagisplats? | |
| Marina123 | 2008-07-21 00:47 | |
![]() | Skulle inte bli så mycket vilsna barn om barnen har någon föräldrar hemma att ty sig till. | |
| Meredith | 2008-07-21 01:22 | |
![]() | Blir så arg på föräldrar som "inte har råd" att vara hemma med sina barn / ta ut f-ledigt för pappan mm. De flesta av dem har ändå råd att ha snygg bil, åka på utlandsresor, köpa snyggaste husvagnen/mobiltelefonen/ datorn mm!! Lägg lite tid (=pengar) på era barn i stället.. Självklart förstår jag att det FINNS familjer där det helt enkelt inte GÅR att göra nåt annat, men många skulle kunna tänka om... Jag har gått ner i tjänst, från 100 till 64%, för att finnas till mer för mina barn när de är små. Och då är den minsta 5 år nu, men jag tänker inte jobba heltid på många år än! So what om vi inte har "råd" med alla statusprylar!! Mina barn är viktigare.. ;) Och, nej, jag är INTE höginkomsttagare, men har lärt mig rätta munnen efter matsäcken.. | |
| JeffBlunt - Ej medlem längre | 2008-07-21 01:39 | |
![]() | Meredith: Gör din man samma sak? Eller är du arg på dig själv också med tanke på hur hemskt det är med pappor som inte tar föräldrarledigt? | |
| Meredith | 2008-07-21 01:45 | |
![]() | JeffBlunt: Ja, min man har också gått ner i tid periodvis. Vi brukar jobba heltid en i taget, den andra är helt ledig eller jobbar deltid. Just nu jobbar vi deltid båda två, 64% och 75%. Jag kanske borde ha formulerat mitt tidigare inlägg lite annorlunda, jag har ju faktist ingen rätt att vara "arg" på hur andra sköter sina familjer.. ;) Men jag tycker det är synd att inte ta vara på småbarnsåren i DEN MÅN MAN KAN. Barnen är ju trots allt bara små en gång. | |
| krutmarie | 2008-07-21 01:47 | |
![]() | Har också varit hemma hos mina barn (18 år sammanlagt) har 4 st, mellan 41 och 29, och jag förstår inte varför man inte kan avstå från en massa statusprylar och fina semesterresor för att finnas där när dom kommer hem från lekis (det finns väl inte längre) eller skolan och lyssna på vad dom har att berätta. Tror ingen unge är lyckligare för att dom får åka till nån fin semesterort 1 gång per år eller för att familjen har en ny, fin bil och dom själva måste ha en nyckel om halsen för att ingen är hemma när dom vill berätta nåt som hänt under deras dag i skolan eller på lekis. Att man inte, som ensamstående har råd är självklart, men alla är ju inte ensamstående och måste då karriären vara så viktig att ingen vill stanna hemma när barnen är små. Själv får jag ju en skitdålig pension om ett par år, men jag har 4 lyckliga, skötsamma (inte speciellt bortskämda) barn som tycker det har varit bra att jag var hemma när dom var små. Prylar är inte allt här i världen. | |
| Meredith | 2008-07-21 01:50 | |
![]() | krutmarie: Sant! Prylar är inte allt här i världen! :) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-21 01:51 | |
![]() | Så hedersamt. Ge sina liv till ungarna. När barn inte alls dör av att vara på fritids/dagmamma/vad allt nu heter. Att man som Meredith går ner i arbetstid verkar helt ok, men att vara hemma heltid och förlora massa pengar förstår jag icke. | |
| Meredith | 2008-07-21 01:55 | |
![]() | trashone: Också sant, barn dör inte av att vara på dagis/fritids! I mitt fall känner jag att JAG (eller maken) vill vara den vuxna person som träffar barnen mest. Lämna trött 4-åring till dagmamma på morgonen, hämta ännu tröttare 4-åring sen eftermiddag, hem och äta coh stoppa i säng.. Nej, det passar inte mig och min familj! Men, återigen; visst förstår jag att alla inte har den valmöjligheten. Här hemma svider det i plånboken ibland, men det är smällar man får ta ;) | |
| JeffBlunt - Ej medlem längre | 2008-07-21 02:02 | |
![]() | Du får vara arg om du vill. =) Men att utnyttja dagis behöver inte vara helt fel, vare sig för barnet eller för föräldrarna. Om inte annat får barn lite skinn på näsan av att gå på dagis. Jag tror personligen inte att barn som gått på dagis hela sin barndom blir sämre människor eller mår speciellt mycket sämre än barn som alltid har en mamma eller en pappa hemma. | |
| Meredith | 2008-07-21 02:07 | |
![]() | JeffBlunt: Nej, jag tror inte heller att barn blir skadade för livet av att vistas på dagis ;), men lagom är bäst! Är själv uppvuxen med ensamstående förälder, och därmed "heltidsdagisbarn". Jag vill inte ha mina små på dagis mer än heltid för att jag själv jobbar heltid om det INTE ÄR NÖDVÄNDIGT! Iom att jag gått ner i tjänst har barnen vistats "deltid" inom barnomsorgen. De har fått det bästa av två världar; kompisar och socialt samspel på dagis, och vaken och "pigg" tid med förälder hemma! Har du barn? | |
| JeffBlunt - Ej medlem längre | 2008-07-21 02:11 | |
![]() | Meredith: Jag har barn. Och jag har varit hemma under hela hans uppväxt. | |
| Meredith | 2008-07-21 02:13 | |
![]() | JeffBlunt: Meredith nöjd..! *fniss* Läggdags här. Intressant tråd, dock. Lev väl! | |
| krutmarie | 2008-07-21 02:14 | |
![]() | JeffBlunt, du har säkert rätt, det behöver inte alls betyda att barn som gått på dagis hela sin barndom blir sämre människor. Vad jag tror är viktigt för ett barn är att ha Någon som kan lyssna på vad om har att berätta, när dom vill berätta, inte flera timmar senare, och jag tror inte att dagis/fritids idag iaf med dessa stora grupper som är har resurser att någon i personalen har tid. Det är ju inte riktigt detsamma som när en familjemedlem lyssnar, men det är ju en vuxen iaf. Dessutom tycker jag att man i dagens samhälle ser en tendens att våra barn/ungdomar inte har respekt för många saker. Det är mitt/ditt, vara rädda om saker, känsla gentemot andra, det är ganska otäckt att varje dag höra/läsa om barn/ungdomar som rånar/misshandlar andra i sin ålder eller äldre människor (väskryckningar mm). Personligen tror jag att det har att göra med att de inte har lärt sig att ta hänsyn och visa medkänsla för andra människor och deras egendom. Många ska bara ha allt och på lättast tänkbara sätt, utan hänsyn. Det är en tråkig klyscha, jag vet, MEN det var iaf bättre förr, och då var fler mammor hemma. | |
| JeffBlunt - Ej medlem längre | 2008-07-21 02:19 | |
![]() | "Det är en tråkig klyscha, jag vet, MEN det var iaf bättre förr, och då var fler mammor hemma." Är du säker att detta inte snarare beror på spöstraffets avskaffande? | |
| JeffBlunt - Ej medlem längre | 2008-07-21 02:20 | |
![]() | Ursäkta min ironiska ton, men tråden ligger under "snack" och då får man respektera trådstartarens önskan om att det ska vara en behaglig icke-politisk diskussion om för- och nackdelarna med hemmafruskap. Jag tror dock att du har en eller flera poänger. | |
| krutmarie | 2008-07-21 02:34 | |
![]() | Vill absolut inte ha en politisk diskussion om vad det än gäller, spöstraff har jag aldrig trott på, min barn har aldrig fått stryk, själv fick man väl känna på rottingen ett par gånger när man var liten, vad jag menar är att, om man har ekonomisk möjlighet, det har ju inte alla, är det bra för barnen (även efter 2 års ålder) om man kan tillbringa så mycket tid som möjligt med dom. När mamma/pappa kommer hem efter ett heltidsarbete och hämtar trötta små ungar och sedan ska, handla snabbt, laga mat som går fort och sedan äta och lägga barn, så har man inte mycket ork/tid kvar att lyssna på vad som hänt under dan. Det kanske inte är en jättestor grej för en själv, men det kan vara nåt som känns viktigt för ungen. Det är nog inte lätt för nån att veta vad som är rätt eller fel, men jag tror, att det är bra om man iaf kan jobba deltid så länge barnet är litet och kanske även när dom inte längre får vara kvar på fritids så dom slipper ha en egen nyckel och komma hem till en tom lägenhet/hus och ingen som frågar hur dom haft det. Det kanske inte är så populärt efter sommarlovet att inte kunna berätta att dom varit 2-3 veckor i Thailand utan "bara" i Eskilstuna Parken eller i Furuviksparken, men därför har dom kanske haft annat resten av året som dom andra barnen inte har haft och det kan betyda mer längre fram i livet. | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-07-21 02:45 | |
![]() | jag tycker man ska dra in föräldrapenning o barnbidrag o alla bidrag alls till barn, för då slutar nativiteten öka o jordens befolkning kommer utarmas till en enda liten familj till slut, o då slipper vi krig o elände. Den filiolofisofin tycker jag är stenklar | |