Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 085 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jeehunmoon | 2008-07-23 14:06 | |
![]() | Är "hata" ett starkt ord? Många tjatar om att ordet "hata" är ett så starkt ord så de tycker att det missbrukas i forumet. Själv tycker jag inte ordet är starkt. Finns väl många minst lika starka ord som används lika mycket på forumet som faktiskt inte får dessa reaktioner? Ord som förakt, avsky, avsmak etc. Själv tycker jag att saken de syftar på avgör hur starkt ordet "hat" får. Jag kan säga att jag hatar när brevbäraren väcker en när han slänger in posten i inkastet, inte sagt att jag skulle vilja proppa honom för det. Hatar att gå upp på morgonen med för lite sömn. Väljer ni i dessa fall att istället säga, "det tycker jag inte om", eller "det ogillas smått"? | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:09 | |
![]() | Hata är väl ett ord som missbrukas hela tiden, inte bara på ett forum. Säger oxå att jag hatar lever osv. Men kommer säkert inte ändra det till "jag ogillar" eller dyl. | |
Caligatia | 2008-07-23 14:12 | |
![]() | Vi lever i överdrifternas värld, där du är deprimerad om du bara har en dålig dag, du hatar grannen som inte tar ut luddet ur torktumlaren, och du älskar killen/tjejen du träffade för 2 veckor sen. Jag personligen försöker undvika att använda starka ord eftersom det förringar värdet i orden även när de används under rätt omständigheter. | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:13 | |
![]() | Att 'hata' används på ett annat sätt nu än tidigare är väl en del av en naturlig utveckling av språket. Innebörden av ord förändras ju ständigt. Sen får ju ord olika innebörd beroende på i vilket sammanhang de används. | |
kaparen - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:14 | |
![]() | Hata är ett starkt ord, vars betydelse troligen förändras i takt med att det går "inflation" i ordet i och med det används för mycket och i fel sammanhang Språkutveckling/förvanskn ing | |
drutt65 | 2008-07-23 14:14 | |
![]() | Jag brukar diskutera just detta ord, hat, med min omgivning när det hatas i tid och otid. Jag brukar då måla upp en bild av att någon våldtar eller skadar personen eller dödar någon närstående till personen. Min följdfråga blir då; Vad ska du göra då? Ska du säga att du dubbelhatar? Trippeldito? Nej, jag anser att ordet hat är det starkaste man kan känna, och det bör återfå sin status som det kraftuttryck det är. Inte att man hatar matte, lärare, läsk, glass, myggor eller vad man nu ogillar. Jag minns faktiskt inte när jag använde ordet hat senast. Jag ogillar starkt eller tycker illa om. Men detta är ju bara min ödmjuka syn på ordet hat, hata mig inte för det! ;) | |
blue_moon | 2008-07-23 14:17 | |
![]() | Jag avskyr myggor och fästingar. | |
JennyB | 2008-07-23 14:19 | |
![]() | Inspirerad av tråden "dikter / tänkvärda ord" "I have a very strong feeling that the opposite of love is not hate - it's apathy. It's not giving a damn." Leo Buscaglia | |
_abc_ | 2008-07-23 14:20 | |
![]() | Apan bollo håller jag med. Det är väl en naturlig utveckling. Likt konservativa språkpoliser som hatar (nu använde jag det och det passar in inte sant?) att ordet "typ" är ett ord nuförtiden borde folk inse att ord som "hata" förändras med tiden. Använder man ordet "hat" angående våldtäkt, mord etc, ja då inser nog omgivningen att detta är starkt. Säger man att man "hatar" matte, lärare, läsk glass osv, då inser omgivningen att detta har en svag innebörd. | |
_abc_ | 2008-07-23 14:25 | |
![]() | Är inte detta rätt typiskt för vårt språk? I engelskan ter sig uttrycken "I love" och "I hate" tämligen svaga. Där svenskans "jag älskar dig" är otroligt krystat att få höra om det inte är 100% rätt tajming överanvänds "I love you" i vardagen i det engelska språket. Svenskan har inte heller särskilt hårda svordomar jämfört med resten av de större språken. Vi har ett mjäkigare språk helt enkelt och börjar därför komma ikapp genom att t ex använda ordet "hata" mer vadagligt? | |
beaujolais - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:28 | |
![]() | instämmer till fullo med drutt65 | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-07-23 15:55 | |
![]() | Hat: intensiv o. ihållande känsla av ovilja mot ngn l. ngt (så att man önskar ondt över l. söker skada l. fördömer föremålet för denna känsla); äv.: stor motvilja, avsky. Hat till l. mot, förr äv. på l. för ngn. Glödande, oförsonligt, ingrott hat. Jag känner inte så gentemot någon här. | |
_abc_ | 2008-07-23 16:09 | |
![]() | Utdrag från SAO från 20-talet: Kurd: liten bergsturk. Poäng? Ordlistor och uppslagsböcker ändras med åren. Om 20 år: Hat: passiv o. kortfristig känsla av ovilja mot ngn l. ngt (så att man önskar annat än gott över l. söker neutralisera l. tar avstånd från föremålet för denna känsla); äv.: medelstor motvilja, avsky. Hat till l. mot, förr äv. på l. för ngn. Ljummen, försonligt, ytligt hat. | |
Marsipulami | 2008-07-23 16:14 | |
![]() | Hat=djupt känd fientlighet el. avsky ungefär som ordprof. förtäljer. Jag har aldrig hatat någon i hela mitt liv inte ens de som misshandlat och förgripit sig på mig. Har hatat handlingen som sådan men tycker bara synd om människan ifråga. Använder själv aaallldrig ordet hat i något sammanhang. Brukar även tillrättavisa min son när han använder detta ord för lättvindligt. | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-07-23 16:16 | |
![]() | Marsipulami, jag tror ordet hat används mest av såna som inte vet vad känslan innebär. Tack för ett väldigt fint inlägg. | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 16:16 | |
![]() | Är att aldrig hata en merit? | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-07-23 16:33 | |
![]() | trashone, det tycker jag verkligen inte, men jag tycker man kan spara det till sånt/såna som förtjänar det. Det är ju en passionerad känsla, man slösar ju inte annan passion på vem som helst, så varför göra det med sitt hat? Det finns väldigt få människor här utom mina vänner som skulle kunna göra sig förtjänta av ett så stort känslomässigt engagemang som skulle krävas för att hata dem. | |
_abc_ | 2008-07-23 16:36 | |
![]() | Vadå, skulle folk älska i överflöd (då menar jag all sorters kärlek, platonisk etc) vore väl det toppen? Hoppas att folk börjar slösa kärlekspassion i fortsättningen. | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-23 16:37 | |
![]() | Om det är uppriktigt, och inte bara ord, ja. | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 16:37 | |
![]() | Håller med. Får dock en liten känsla av att om man hatar så är man sämre än den som inte uttryckligen hatar. Som att hatkänslan är något man väljer att använda. Då jag hatat någon så var det en känsla så starkt och så svidande att jag gärna skulle valt bort den om jag kunnat. | |