Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 584 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Glim7 - Ej medlem längre | 2008-07-27 14:11 | |
![]() | Skrämd av brunnsgubben? På landet där jag växte upp blev man som barn ständigt itutad att aldrig gå nära traktens brunnar, för då kunde det hända otroligt obehagliga saker! "Brunnsgubben" kunde plötsligt dyka upp neifrån den mörka vattenytan, och dra ner en i brunnen! Hur var det när du växte upp, fanns brunnsgubben även i din värld? (Vad gör en sån filur nuförtiden? Utbildade han sig till barnpsykiater?) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-27 14:23 | |
![]() | Jag känner igen brunnsgubben, från mina somrar på fäboden i Dalarna. Där var hela skogen befolkad med konstga varelser (rå, troll, älvor och vättar). Det var faktiskt en gumma där, som trodde på sånt på fullt allvar. Varje morgon kring 5, spikade hon i väggen och höll på, för att skrämma bort både troll och björnar. Skogen var stor och tät och jag förstår föräldrarnas rädsla, för att småbarnen skulle förirra sig där. Feta huggormar och rovdjur var vanligt. Brunnar och kallkällan var ju livsfarliga att slinta ner i. Så vi barn i varierande storlek, fick våra predikningar om hotfulla varelser, som vi måste akta oss för. Själv tog jag sånt med en nypa salt och höll som 8-åring på att dränka mig, då jag försökte hitta näcken. Sen var jag arg som ett bi, för att den jäveln inte hade synts till :P | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-27 14:36 | |
![]() | Fanns?! Han är min far. Idag jobbar han på en livsmedelsbutik i Täby. Inte långt ifrån att sitta och lurpassa i brunnen för att få chansen att få dränka små barn. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-27 14:41 | |
![]() | Vi fick höra det mer realistiska och smått men-för-livet-givande snacket om att om vi lekte vid brunnarna så kunde vi trilla i och dö. Tänk hur ledsen mamma/pappa/mormor/ngn vuxen skulle bli. Så vi höll oss borta, man ville ju inte att mamma/pappa/mormor/ngn vuxen skulle gråta. Det där med att dö var inte det som bet ;) Och det blev ist lek i hagarna, bland stora kor, tjurar och hästar. Mamma/pappa/mormor/ngn vuxen gormade över det oxå men det gick mest in här och ut där. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-27 14:45 | |
![]() | Brunnar? Finns det sånt? Är brunnsgubbens namn Brunn-Stig? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-27 14:54 | |
![]() | Brunnsgubbehotet funkade väl bäst på 2-3åringar. De brukade också hållas i lekhagen inne i samhället. Vid 4-5 fick vi börja vara på trottoaren, lära oss cykla mm. Tänk att ingen förolyckades, fast vi hade en trafikerad gata 20 m framför huset och järnvägen 20 m bakom huset. Inte en enda en slog sönder huvudet heller, trots att cykelhjälm inte var uppfunnet. Skrubbad haka, arm- och benbrott kunde ju hända men det läkte ju. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-27 15:21 | |
![]() | Klart han hette Brunn-Stig... allt annat vore att förringa existensen av min far. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-27 15:23 | |
![]() | Hade jag inte varit i mental balans hade jag nog startat ett konto med nicket Brunn-Stig nu. :D Låter skoj. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-27 15:30 | |
![]() | Tänkte samma sak... Men jag är inte i sådan bra mental balans, vet inte om jag kan hejda mig... | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-27 17:29 | |
![]() | Det finns en brunnsgubbe i filmen När Lammen Tystnar (The Silence of the Lambs, 1991). "It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again." (även sagt i Family Guy, South Park och Grey's Anatomy) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-27 17:31 | |
![]() | Fast han bor inte i den. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-27 17:32 | |
![]() | Sounds nasty... | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-27 23:42 | |
![]() | Jag blev också varnad för brunnsgubben när jag var barn, men det var mest på skoj då man hälsade på ute på landet. Var väl tänkt att man inte skulle leka genom att lyfta på locket. | |