Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 591

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jeehunmoon2008-07-29 05:52
Antal inlägg: 479

Jorden-runt resa
Vad är det? När min vän säger att han gjort en jorden-runt resa säger jag att det har han visst inte. Att besöka Bahamas och att sedan ta andra vägen tillbaka innebär inte att du gjort en så kallad jorden-runt resa.

Men vad anser ni, vad är en jorden-runt resa? Finns det något minimikrav för besökta länder eller har min vän visst gjort en jorden-runt resa?

Hr Winbladh2008-07-29 07:36
Antal inlägg: 384

Rent geografiskt kallar jag en resa där jag åker österut (västerut), passerar alla tidszoner och återkommer hem från andra hållet västerifrån (österifrån) en jorden-runt-resa. Var jag stannar på vägen hör väl knappast till saken. Sen blir ju resan mer rejäl om den görs i närheten av ekvatorn och inte vid någon av polerna, då kan man ju fuska till den på några minuter.

jeehunmoon2008-07-29 09:27
Antal inlägg: 479

Med andra ord håller du med min vän? Där han dessutom hade erfarenheter att berätta om från sin jorden-runt resa, annat än flygplatser och vilka filmer som visades under flygningarna?

Sotfinger2008-07-29 10:15
Antal inlägg: 22361

Strikt formellt har din vän gjort en jordenruntresa eftersom han faktiskt åkt runt jorden. Det kan man väl säga att astronauterna i rymdstationer också har då förresten?
Men jag förstår din synpunkt. I folkmun betyder nog jordenruntresa lite mer av upplevelser, att man faktiskt sett och besökt ett antal platser fördelade i olika världsdelar.

obitje2008-07-29 10:52
Antal inlägg: 139

Min definition är nog att man åtminstone har landat på varje kontinent. Vid polerna går man runt polerna och inte jorden. I så fall skulle jag lika gärna kunna gå runt jorden när jag går i cirklar i köket.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?