Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 591

Forumkategorier

Användare Inlägg  
obitje2008-07-29 09:36
Antal inlägg: 139

Förändrad ståndpunkt
Jag befinner mig oftast på läktarplats här på forumet (så också på andra forum på nätet). Jag har lite funderingar som är riktade till dom som har gett sig in i diskussioner (på internetforum synnerhet).

Jag undrar hur många som, under pågående diskussion i en seriös tråd, bytt sida/radikalt förändrat sin åsikt i ämnet? Om du varit med om detta, eller kan föreställa dig en sån situation - Vad händer? Lämnar du tråden utan att ge ifrån dig ett knyst? Fortsätter du argumentera för din förra ståndpunkt trots allt? Delar du med dig av hur ditt resonemang förändrats?

För mig som åskådare är det halva grejen att försöka förstå "motståndarsidan". Att förstå och samtycka är förstås två helt olika saker. Det har däremot en gång hänt mig att jag bytte sida. Det var en tråd på ett annat forum där mer än 4000 inlägg var skrivna (ett fåtal individer fanns med under i princip hela trådens existens). Flertalet debattörer och åskådare bytte ståndpunkt under diskussionens gång.

E Solu - Ej medlem längre2008-07-29 09:39
Antal inlägg: 4715

Oftast om jag ändrar uppfattning så meddelar jag det inte, men de få gånger jag gör det blir jag oftast föremål för bespottning och trådurspårning till följd av att en del anser mig vara flippfloppare eller ynklig som inte står för mina åsikter.

obitje2008-07-29 09:45

Märkligt att det ska vara så. Det borde ju uppfattas som en komplimang. Att man fått någon att faktiskt tänka till.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-29 09:48
Antal inlägg: 993

Kan inte komma på att jag har ändrat mig mitt i en diskussion men om jag gjort det så hade jag nog helst meddelat att jag gjort det. Ser det som en utmaning att kunna erkänna att jag haft fel eller att jag ändrat mig. Det beror dock på hur motståndarna uppför sig. Har inga problem att erkänna mig besegrad till ngn som är trevlig men vill däremot inte göra det till ngn som är otrevlig.

Det är ju lite det som är konsten när man själv diskuterar också, att alltid lämna utrymme för den andre att ändra sig utan att det tar emot alldeles för mycket.

bluebite2008-07-29 09:48
Antal inlägg: 502

Klart man stöter på folk som vet saker man själv inte visste. Då har man ju större grund att fatta sina åsikter på. Då jag förändrat min ståndpunkt, säger jag det. Annars tycker jag det är lite knepigt.

jeehunmoon2008-07-29 09:48
Antal inlägg: 479

Jag slutar när jag känner att mina fortsatta försök till att motbevisa den som har fått mig att byta sida är ett sätt att ljuga för mig själv. Hatar hyckleri så jag slutar då tvärt att fortsätta föra min förra ståndpunkt när detta händer. Jag är inte bra på att säga till när jag bytt sida dock men ökad erfarenhet inom det kanske gör att jag i framtiden blir bättre på det.

Jag torr att det är otroligt många som funderat kring det du tar upp, intressant tråd och jag tror att jag ska poppa lite popcorn för att riktigt njuta av föreställningen som väntar.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-29 09:49
Antal inlägg: 4127

Samtidigt kan man ju tycka att folk blir upprörda om man inte ändrar sig...

jeehunmoon2008-07-29 09:51

Apan bollo, det är hedersvärt och stort att erkänna när man har fel, därför kan det te sig nästan onödigt att göra det för främmande människor på internet.

obitje2008-07-29 09:55

Stilig: Visst finns det såna. Ibland så måste man vara överens om att inte vara överens.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-29 09:56

Jeehun: Jo, men när jag erkänner att jag har fel gör jag det inte så mycket får ngn annans skull som min egen. Ser det som sagt som en utmaning. Det är ju inte lätt att säga att man har haft fel men det är ju därför man bör göra det. Erkänner att jag har fel och stillar mitt samvete lite med vetskapen om att jag då förhoppningsvis inte är en idiot som alltid håller fast vid min ståndpunkt till varje pris.

E Solu - Ej medlem längre2008-07-29 10:00
Antal inlägg: 4715

Ofta ger jag mig in i diskussioner och argumenterar för något som är 99% osannolikt, och då ser jag det inte som nödvändigt att meddela om jag "kommit till insikt" om att jag hade fel. Snarare brukar jag istället själv få tala om att jag hade fel efter ett tag, besviken på motståndarsidans kompetens. Så fort man argumenterar för motståndarsidan så tolkas det som att man flippfloppat, och sen slutar folk lyssna på argumenten. Vad är det för inställning?

obitje2008-07-29 10:04

Det är lättare att se ner på en individ som bara försvinner än någon som gör ett respektfullt avslut.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-29 10:09

Solu: Jag tycker det beror ganska mycket på inställningen och nivån på diskussionen om folk tycker att man flip floppar. Tyvärr är det ju oftast riktigt låg nivå i forumen. Hade det varit lite högre i tak och bättre stil så hade det nog varit mer accepterat att ändra sig.

Det är sjukt tråkigt när man försöker föra diskussion med ngn samtidigt som det är en massa folk, som argumenterar för samma sak som mig, som hela tiden drar ner nivån och kommer med på påhopp. Då försvinner mina försök bara i mängden och man vet att det kommer bli omöjligt att få den andre att ändra sig eller tom bara lyssna ordentlig på vad man har att säga.

obitje2008-07-29 10:11

E Solu: Kan bara tala för mig själv. Personangrepp och andra företeelser som avviker för långt från diskussionen brukar i regel påverka bilden jag har av avsändaren än ditåt orden är riktade. Det enda man kan göra i det läget, om man vill fortsätta diskussionen vill säga, är att vara saklig och ihärdig.

jeehunmoon2008-07-29 10:16

Apan boolo, jag håller med dig. Bättre då i IRL där man enklare kan ge den andra en propp när han har fel. Utan allt brus som man måste genomlida på forum där ordet är fritt.

obitje, "Det är lättare att se ner på en individ som bara försvinner än någon som gör ett respektfullt avslut."

Återigen kan det te sig onödigt att ägna för mycket energi på att hålla uppe helylleimagen inför folk man inte träffat a.k.a. inte bryr sig om i den mån som man bryr sig om sina vänner, familj eller andra IRL-personer man hålle ren diskussion med.

obitje2008-07-29 10:30

jeehun: Naturligtvis. Och jag förstår dom som bara försvinner.

obitje2008-07-29 10:35

jeehun: Jag är dessutom en konflikträdd människa som finner ett inre lugn när jag ser åsiktsmotståndare visar välvilja. Helst skulle varje tråd sluta med en stund med "Kumbaya" runt lägerelden. ;)

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-29 10:57

Jag tänker så här. Varför utgår många från att man anser sig ha rätt och någon annan fel bara för att man har en åsikt. Det kanske låter motsägelsefullt. Men om man har en fast åsikt om något så kan man väl ändå bestrida att det finns ett rätt och fel?

jeehunmoon2008-07-29 11:03

Kan du inte bara hålla dig till tråden och svara på TSs frågeställningar? Det kommer lixzom alltid 3 nya frågeställningar när du blandar in dig i diskussionerna stilig karl, utan att du för den skullen ofta svarar på de grundläggarna frågorna....

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-29 11:06

Jamen, andra har ju redan ställt mina frågor. Tycker min fråga är helt relevant, utefter dem även fast inte du verkar tycka det. Förstår inte hur du lyckats skapa dig ett sådant vendetta mot mig på 3h...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?