Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 260

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emmylicious2008-07-30 17:53
Antal inlägg: 4501

Anställningsintervju
Var på en anställningsintervju idag, det gick jättebra, men varför blir man så efterklok?! Jag har kommit på massa saker nu i efterhand som jag borde ha sagt.

Nåja, intervjuaren gillade mig ändå verkar det ju som :)

(Tråden är tänkt att handla om allt inom ämnet, vad man ska ha för kläder på sig, vad för frågor man ska ställa som arbetsgivare, smarta uttryck att använda sig av osv)

rispåse2008-07-30 17:54
Antal inlägg: 406

Sälj dej själv!

soapan - Ej medlem längre2008-07-30 18:00
Antal inlägg: 510

Ett bra tips är att vara "för" klok. Tänk efter innan på vad det är du tycker känns relevant angående just detta jobbet. Vad har du för egenskaper som kan komma väldigt väl till pass i just denna tjänsten. Fokusera mer på att du har rätt inställning än rätt bakgrund. Prata aldrig lön i första intervjun och klä dig så som du har en känsla av att dom kan komma att vilja se dig klädd vaje dag men ett litet snäpp upp. Framför allt så tänk på att du inte vill ha fel jobb. Din tid är för värdefull. Jag jobbar med detta varje dag, såbehöver du coachning innan nästa gång så hjälper jag gärna till:-)

soapan - Ej medlem längre2008-07-30 18:01
Antal inlägg: 510

och just det. Ha alltid två nackdelar som går att vända till fördelar med dig.

alfamarie - Ej medlem längre2008-07-30 18:10
Antal inlägg: 1003

Kläder skall man ha (jag har läst någonstans att mörkt blå eller mellanblå kläder anses som seriöst) (en del gillar inte vita sockar), sedan tror jag att man skall försöka andas lugnt och bara vara sig själv!
Antingen gillar de det de ser och hör eller inte!

Det är svårt att förbereda sig inför intervjun men om man vet vad som skall hända, hur många som skall delta i intervjun t.ex. så är det lättare.
Man kan fråga om det vid telefonkontakten som man har innan mötet.

Fundera över vad som är ett rimligt lönekrav, OM de skulle fråga vad du vill ha i lön. Det är inte obligatoriskt men det händer titt som tätt att de frågar rakt ut, ganska direkt.
Om du inte vet, säg det och be att få återkomma istället för att kasta ur dig något som känns för högt eller lågt!

Jag är för övrigt arbetslös för tillfället men har blivit lovad ett jobb efter min praktiktid (beroende på orderingång).
Praktik är ett skitbra sätt att presentera sig på företaget, föreslå att du kan kolla med AF om de kan finansiera denna om företaget är tveksamma till om du klarar av arbetsuppgifterna.

Om du kommer på saker i efterhand, så tror jag att du ska höra av dig till dem och göra tillägg. Det är aldrig fel att visa att man är riktigt intresserad av jobbet och tänker på hur man kunde gjort saker bättre.
Tänk: hur skulle jag vilja att någon presenterar sig för mig i denna situation?

Lycka till! Hoppas att du får det jobb som du vill ha!

iothal - Ej medlem längre2008-07-30 18:11
Antal inlägg: 169

Angående anställningsintervju, obs innehåller humor.

www.youtube.com/watc...P0 sqRMzkwo

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-07-30 18:30
Antal inlägg: 3784

"Why do you think I rang the bell? Well I... 5,4,3,2,1!" LOL

Den här intervjuaren är inte heller helt lätt att imponera på:
www.youtube.com/watc...re =related

emmylicious2008-07-30 19:06

Äsch, jag tycker man kan klä sig lite annorlunda, det behöver inte vara så strikt.

Jag körde på mörkblåa jeans, en t-shirt med ett väldigt färgstarkt (knallrosa) tryck, en grå, uppknäppt kofta och gula pumps!

emmylicious2008-07-30 19:07

Men självklart beror det på vad för jobb man söker också, det här jobbet kändes på nåt sätt "ungt", personen som skulle intervjua mig var rätt ung och kändes "cool" i telefon så då tog jag nåt lite mer chict på mig :)

E-B - Ej medlem längre2008-07-30 19:08
Antal inlägg: 87

opps vilken blandning av färger,, varför inte lite mera diskret..

E-B

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-07-30 19:20
Antal inlägg: 648

Tycker dina kläder lät jättesnygga Emmy, som du själv sa så kändes jobbet ungt, då ska man klä sig därefter och inte som en gammal tant.

E Solu - Ej medlem längre2008-07-30 19:27
Antal inlägg: 4715

Vilken sjuk tråd! Att man ska behöva läsa sånt här på forumet? "Sälj dig sälv", tänk på barnen?

Piaree2008-07-30 19:29
Antal inlägg: 1325

jag var oxå på intervju idag, Emmy. Hoppas du får jobbet *håller tummarna*

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-30 19:30
Antal inlägg: 9141

De gula pumpsen. <3

emmylicious2008-07-30 19:59

Tack StuntmanMike :) Jag kände mig skitsnygg och jag tror det gjorde vääldigt mycket idag faktiskt.

Tack detsamma Piaree :)

Chribbbe2008-07-31 23:13
Antal inlägg: 42

Ja, det beror väl på vad det är för jobb.. På ICA behöver man ju inte ha kostym direkt.. Men om det är ett jobb som kräver utbildning så..
Det gäller bara att vara sig själv helt, när man går på intervjuer, försök att styra den som intervjuar lite också, och ställ oväntade motfrågor, för att verka kunnig och intresserad =)
Funkade för mig iaf..

DennisPlz2008-07-31 23:18
Antal inlägg: 4031

Skriv ned det du lärde dig och kom ihåg till nästa gång. För det kommer alltid fler intervjuer :)

emmylicious2008-07-31 23:29

Förutsatt att man misslyckas då, vilket jag inte gjort ännu... *hoppas hoppas*

emmylicious2008-07-31 23:29

Hoppas att jag lyckas alltså, blev lite fel..

Piaree2008-08-01 15:32
Antal inlägg: 1325

Jag fick jobbet. Hur gick det för dej, Emmy?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?