Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 628 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annaanderss | 2008-07-30 19:34 | |
![]() | Har du varit i Rom eller Berlin? Vi funderar på att åka till Rom eller till Berlin. Är det någon som har varit i båda städerna som rekomenderar det ena eller andra? Vad tycker ni som har varit i den ena staden? Vad ska vi satsa på? (Vi= min man och jag) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:38 | |
![]() | Rom är mysigare och vackrare att gå runt i och se på, och bara vara i, men gillar man mer storstadsliv med mycket partaj och shopping, osv är nog Berlin bättre. Berlin har liksom mer en ordentlig stadskärna där man hittar saker. I Rom är det väldigt utspritt och man kan (inte för jag har det :$) hamna långt ut i kanten av staden när man letar efter saker och få övernatta i en svinkall natt någonstans ute för man blir avslängd från bussen, för romare är överlag, av de erfarenheter jag fick, ganska dryga mot turister och totalt handikappade vad gäller det engelska språket. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:38 | |
![]() | Vad tycker ni om att göra? Finns mycket konst i Berlin. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:39 | |
![]() | Skulle jag åka till nån av ställena igen blir det nog Rom, eftersom jag hellre går runt och tittar på gamla byggnader, än festar loss på nån klubb. | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:45 | |
![]() | Om Rom har jag ingen aning men Berlin är en trevlig stad. Föredrar Berlin före vilken Svensk stad som helst. | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:47 | |
![]() | Och det finns som sagt även mycket kultur i Berlin - det är trots allt Tysklands kulturhuvudstad. | |
| odin - Administratör | 2008-07-30 19:48 | |
![]() | Var i Berlin förra veckan. Kan inte påstå att jag föredrar Berlin över t ex Stockholm men det är definitivt en spännande stad. Den har shopping som alla andra (det vanliga), och några stora monument. Väldigt bra kollektivtrafik och hyfsad prisnivå iaf när det gäller restauranger. | |
| odin - Administratör | 2008-07-30 19:49 | |
![]() | Intressant kring Berlin-muren så om man gillar historia... | |
| annaanderss | 2008-07-30 19:55 | |
![]() | Ja, Berlinmuren står definitivt på att göra listan om det blir Berlin. Har ni några bra hotell att rekomendera i de två städerna? | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:56 | |
![]() | Föredrar definitivt Berlin före Stockholm, har bott här i snart 3 år och trivs som fisken i vattnet. Visst, om man håller sig till f.d västdelen så är det som Stockholm ungefär men Kreuzberg, Mitte, Prenzelberg etc är ju betydligt mer intressanta. Rom är förmodligen mer romantiskt om man nu inte gillar Tysk kultur. Vet inte om Roms nattliv slår Berlins men det spöar Stockholms med hästlängder. | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-30 19:59 | |
![]() | Blev visst lite syftningsfel i förra inlägget, nåja. Det finns massor med olika typer av hotell, vad är bra hotell för dig Anna? Det finns intressanta hotell med väldigt märklig design t ex, dom är inte direkt billiga dock. Bed and breakfast brukar vara trevligt i Berlin enligt min erfarenhet. | |
| krutmarie | 2008-07-30 20:06 | |
![]() | annaanderss, i Rom var jag senast 1967 (ja det är länge sen, det var spännande, mycket folk, var inte såå intresserad av några som helst historiska platser då) ganska typiskt som jag ser det när man jämför med lite olika filmer man sett. I Berlin var jag för 3 år sedan. Finns mycket intressant att se. Berlin-muren kan du sluta leta efter redan innan du åker dit, för det man hittar vid Check-Point-Charlie (förutom 2 snygga amerikanska soldater som man kunde bli fotograferad med för 1 Euro) är ett märke på trottoaren strax före. Det finns tydligen en liten bit kvar av muren åt något håll längre bort, men då hade vi letat så länge att det räckte med att se var den hade funnits. Sen finns det Siegeseule (om det nu stavas så) och paradgatan där alla hur utmed gatans ser ut som palats och bakom på smågatorna liknar mycket ghetto. I själva Centrum är det som i alla storstäder, affärer och åter affärer, inte riktigt min stil för det finns ju överallt och säkskilt billigt var det verkligen inte. Det finns ETT stort varuhus, som man måste ha varit inne på om man varit i centrum, det heter KADEWE, det finns ALLT där och verkligen priser från mycket till supermycket. Själv köpte jag en tändare där som det står I love Berlin på + en liten blomkruksdekoration. Det fanns faktiskt på ett plan när man kom upp från trappan en stereoanläggning för en miljon kronor, men vi hade inte tillräckligt med småpengar med oss just då :-) Eftersom jag gillar Tyskland, maten och ölen så var det en riktigt mysig semestertripp. Utanför Berlin finns det flera mindre städer på bra avstånd att kolla på, djurpark och allt mellan himmel och jord. Om du åker till Rom ska du och din man vara försiktiga med ficktjuvar, har flera vänner och bekanta som blivit bestulna mitt på öppen gata. En hade sedelklämman kvar i byxfickan, men tyvärr var den tom :-) Lycka till med vad ni än väljer och ha en underbar semester! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-30 20:10 | |
![]() | Hmm, har de rivit mer av muren sen jag var där för 8 år sen? Då var det en rejäl bit kvar av den, och den var inte svår att hitta. Fast det var under guidad tur, så det kanske var lite fusk. | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-30 20:15 | |
![]() | Det finns en ganska stor bit mur kvar om man åker till Warschauer str och sedan promenerar mot Alexanderplatz. Kan definitivt rekommendera att bo någonstans runt Mitte-> fd Öst då det är mest liv där - västsidan är totaldöd om man jämför. Det finns inget riktigt centrum i Berlin, Kreuzberg har sin charm, Prenzelberg sin osv. Dvs det finns ingenstans dit alla måste samtidigt som i t ex Stockholms centrum. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-30 20:20 | |
![]() | iothal: Vad heter den där stora öppna ytan med fontän och gatuförsäljare och massa snubbar som trixar med bräda? :D | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-07-30 20:22 | |
![]() | Nattravn, Alexanderplatz. Om man gillar slott så finns det också, www.virtualtourist.c...-B R-1.html | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-30 20:24 | |
![]() | iothal: Ah, tackar. | |
| agre | 2008-07-30 21:10 | |
![]() | annaoanderss: Jag var för första gången i Rom i slutet av maj= ljuvligt! Man kan strosa i lugn och ro, titta på folk, prata med folk och njuta av hela staden. Gammal arkitektur blandas hela tiden med utgrävningar, historiska platser, konst och gröna oaser. Såg inte tillstymmelse till ficktjuvar!! Jag lyckades leva ganska billigt och hittade hyfsat hotell på Via Milazza, nära Terminio= centralstationen. Tåget gick mellan flygplatsen Fiumcino och Terminio. 4 minuter gångväg mellan hotell och station. Lycka till och ha det bra! önskar Anna | |
| ANDERStG | 2008-07-30 21:20 | |
![]() | Var i Rom i juni. Nära Termini finns gott om härbärge. Vi bodde på Astro Pensionhouse. Mycket oväsen från trafiken, annars okej för prisklassen. Rom har säkert allt vad ni vill se på en stadssemester. Ta en dagstur till nåt mindre ställe för att känna en lugnare rytm. Vi var söderut till kuststaden Sabaudia för att simma och bränna huden. Berlin vet jag inte så mycket om, jag har hört sägas att Prag sparkar Berlins rumpa. Om ni vill ha en tysktalande huvudstad kan jag rekommendera Wien. En av mina favoritstäder. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-07-30 21:38 | |
![]() | Vill man ha en icke tysktalande huvudstad som sparkar Wiens rumpa kan jag rekommendera Budapest! ;) En av mina favorithuvudstäder. | |