Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 672 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Amiable | 2008-08-04 17:10 | |
![]() | Sunt förnuft - Vad är det? Eller detsamma som uttrycket 'bondförnuft'... Men VARFÖR använder sig folk(i allmänhet) av det? *suck* Hur kan nån tro/tycka att vi alla runt omkring dem har samma referensramar i livet och har samma tankesätt att ansätta olika problem..?! Jag tycker att det är respektlös och t.o.m nedvärderande att använda ett sådant ord. Själv använder jag inte det. Hör jag nån som gör det så brukar jag fråga vad den personen menar med det. Använder DU det? | |
| -Lala-la | 2008-08-04 17:12 | |
![]() | Mitt förnuft är sunt. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-04 17:14 | |
![]() | Använder ofta det uttrycket på mitt jobb inför vikarier...Sunt förnuft är bra tumregel, dvs tänka klart och koncist.. | |
| Amiable | 2008-08-04 17:15 | |
![]() | jaaa lr hur.... | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-04 17:17 | |
![]() | Ja? | |
| Amiable | 2008-08-04 17:17 | |
![]() | bennyboll: efter särskilda parametrar som ni använder på jobbet då förmodar jag som är presenterade för dem..?! Men jag kan inte tycka att det är en allmän bra 'tumregel' att änvända. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-04 17:18 | |
![]() | Sunt förnuft på mitt jobb är humant tänkande tex... | |
| mimmipigg1 | 2008-08-04 17:18 | |
![]() | Sunt förnuft är väl ett uttryck som inte säger annat än att man bör göra sånt som är vedertaget förnuftigt. Alltså, jag kan inte se att det finns någon nedvärderande betydelse i uttrycket. Vanligt sunt förnuft säger till exempel att det är olämpligt att köra i 110 på en 70 väg. Eller att man inte ska gnälla om man förlorar pengar på hasardspel, vanligt sunt förnuft säger att det är det vanligaste scenariot. Så tycker Jag | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-04 17:19 | |
![]() | Det här var en spännande tråd. Vad är det då för förnuft vi ska använda oss av? | |
| mimmipigg1 | 2008-08-04 17:20 | |
![]() | Amiabel. När tycker du det är ett felaktigt uttryck? Ge ett exempel så jag fattar | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-04 17:20 | |
![]() | "Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om värden och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft." Om man inte accepterar samhällets värderingar och förmår handla rationellt i olika situationer, torde man sakna sunt förnuft. | |
| Amiable | 2008-08-04 17:24 | |
![]() | bennyboll: jaha..ok.. med förutsättningar att den som du ber använda sig av det har det tankesättet, lr? mimmipigg1: ja men då förutsätter du ju att ALLA(?) tänker som du, lr hur men gör de det? Limerick: jag hoppas att det blir det iaf... Vad jag menar är att ALLA tänker inte likadant och har referenser(upplevelser) av vad som anses vara ett 'sunt förnuft'. Att inte förutsätt att alla tänker lika. | |
| mimmipigg1 | 2008-08-04 17:26 | |
![]() | Nä, jag förutsätter inte att alla tänker som jag. Jag ser till fakta och låter folk ha sina egna åsikter. Åsikter och fakta är ju två helt olika saker | |
| micro113 | 2008-08-04 17:26 | |
![]() | Tycker mimmipigg och mommes förklarat detta bra.... ...och ja, jag använder uttrycket --ofta. | |
| Amiable | 2008-08-04 17:26 | |
![]() | citat " Om man inte accepterar samhällets värderingar och förmår handla rationellt i olika situationer, torde man sakna sunt förnuft. " mommesfrites: enligt vilka är det så då? | |
| mimmipigg1 | 2008-08-04 17:27 | |
![]() | Man ÄR dum i huvet om man kör 110 på 70 väg. Det är min åsikt. Fakta är att det är farligt, förbjudet och inte allmänt accepterat. | |
| micro113 | 2008-08-04 17:27 | |
![]() | Vedertaget betyder den allmänna uppfattningen --- dvs en uppfattning av något som delas i stort i samhället -- normuppfattning. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-04 17:27 | |
![]() | Okej... men vissa saker är väl ändå rätt bra om man har någotsånär samma gränser kring? Jag tänker mycket på det sociala samspelet. Själv tycker jag att det är jättebra om folk tar hänsyn till "den personliga sfären". Du vet den där osynliga cirkeln man vill ha om sig själv där ingen annan som man inte känner kliver in i. | |
| zmiley | 2008-08-04 17:27 | |
![]() | Såg en plansch en gång med regler för sovrumsgolf. Många av de reglerna var baserade på sunt förnuft.......tror jag | |
| mimmipigg1 | 2008-08-04 17:29 | |
![]() | Sovrumsgolf??? | |