Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-08-06 00:21
Antal inlägg: 2200

Könsbyte = rasbyte?
Könsbyten är enligt mig accepterat i nuläget, särkilt när man ser till att läkare går med på att göra sådana procedurer. Rasbyte är jag inte säker på om de flesta I-länderna kan genomföra ens om de ville. Vet någon av er om detta fungerar i nuläget? Utan att säga vad jag vet eller inte vet om Michael Jackson nämner jag honom i sammanhanget i alla fall då det är den första personen jag kommer på när jag "mind-mappar" rasbyte i huvudet.

Jag skulle vilja höra lite åsikter om rasbyte och sedan se hur diskussionen ter sig.

micro1132008-08-06 00:27
Antal inlägg: 17542

Jag förstår inte riktigt frågeställningen--

menar du om en svart kan bli vit ... eller om afrikan kan bli svensk?

E Solu - Ej medlem längre2008-08-06 00:29
Antal inlägg: 4715

Vad jag undrar är om man även ska kunna få bli en delfin, om man känner att man innerst inne är en delfin. Helst ska förstås skattebetalarna få stå för notan.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-06 00:32
Antal inlägg: 7605

Jag skulle gärna skaffa ragg, horn i pannan och börja tillverka mjölk som man gör läcker Crottin de Chavignol av.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 00:42
Antal inlägg: 4127

Är "ras" bara ett useende menar du?

micro1132008-08-06 00:47

Delas folk ens in i raser??

trashone - Ej medlem längre2008-08-06 00:48
Antal inlägg: 18678

Ja.

micro1132008-08-06 00:50

Vilka raser finns då?

Jag har hört talas om olika folkslag -- men inte att det skulle finnas genetisk förutsättning för rasindelning som hos t ex hundar.

micro1132008-08-06 00:54

Så här har jag lärt mig att begreppet ras skall användas;

Ras är en grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper. Till skillnad från begreppet underart är begreppet ras oklart. Det används främst för sådana varieteter som människan skapat genom selektiv avel.

_abc_2008-08-06 01:10

E solu: Det du nämner får jag för mig du spånade över när du såg South park-avsnittet där de gör satir över fysiska ingrepp, där den ens pappa ville bli opererad till delfin och också gjorde det?

Jag antar att det inte är så mycket konstigare att kunna genomföra det till utseendet än att byta hudfärg etc.

Stilig_karl: Håll dig till hudfärg då, vad har du att vädra för åsikter om jag vill att du håller dig till hudfärger?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 01:12

Michael Jackson är svart hur vit han än må se ut att vara...

_abc_2008-08-06 01:15

Micro: Jag menar vita som vill bli svarta, svarta som vill bli vita etc. En del "wiggers" (vit person som uppträder på ett sätt som anses stereotypt för den svarta kulturen) skulle antagligen vilja byta hudfärg. Att sedan t ex Michael Jackson har velat ändra sin hudfärg till vit har det tvistats om i skvallerpressen, vet dock inte vad som är mest tillförlitligt av det som sagts.

Kommer att tänka på filmen "Blood in, blood out" där huvudpersonen som är vid nog gärna hade velat byta till latinoutseende. Om han då hade fått byta mer än hudfärgen låter jag vara osagt.

_abc_2008-08-06 01:18

Ok stilig_karl, låt säga att man utvecklar hormoner och annat (där det förekommer vid könsbytena t ex) som anpassar sig till den nya rasen? Vad tycker du om detta?

Budalv - Ej medlem längre2008-08-06 01:20
Antal inlägg: 2199

Är det inte så att många fotomodeller bleker sitt skinn?
Smala ögon opereras så att de ser öppnare ut? Ben förlängs?

powerslave_ - Ej medlem längre2008-08-06 01:21
Antal inlägg: 69

?

micro1132008-08-06 01:24

ok -- då hänger jag med...

min åsikt är i så fall att om det skulle vara möjligt att byta etnesitet, dvs hudfärg och fysiska karaktärsdrag, så ser jag inget problem med det...

Vad skulle komplikationen kunna vara?

Att en vit lurade omgivningen att den var svart - eller tvärtom?

Då tycker jag nog det är mer komplicerat i frågan om könsbyte.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 01:24

abc: Jag menar att det ligger för mycket bakom en hudfärg idag för att man skall kunna byta "ras" utefter hur man ser ut/är rent kroppsligt. Säger inte att det är rätt eller fel. Anser bara att det är så... Att man vill se ut på ett visst sätt och opererar sig utefter det har jag däremot inte speciellt mycket emot, så länge man håller sig ifrån genetiken i dagens läge... Men som sagt, om folk vill bli blåa/röda/gula/vita/rosa/ lila/bruna etc så är det klart de skall få bli det.

_abc_2008-08-06 01:36

"abc: Jag menar att det ligger för mycket bakom en hudfärg idag för att man skall kunna byta "ras" utefter hur man ser ut/är rent kroppsligt. Säger inte att det är rätt eller fel. Anser bara att det är så..."

Låter som att du faktiskt avslöjar din åsikt genom att tycka att det är fel när du uttrycker dig om att det ligger för mycket, och inte för lite bakom det.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 01:39

Tycker du är ganska orättvis och onödigt sätt att kommentera mitt inlägg på... För övrigt finns det vissa positiva saker med det, men jag ser att det negativa aspekterna är mycket större... men det hör inte till din tråd...

_abc_2008-08-06 01:45

micro: "Vad skulle komplikationen kunna vara?
Att en vit lurade omgivningen att den var svart - eller tvärtom?
Då tycker jag nog det är mer komplicerat i frågan om könsbyte."

Komplikationer skulle jag tro skulle vara liknande för de som bytt kön, vad dessa nu är inte jätteväsentligt.

Med könsbyte är mina tankar grundade på det jag läst om kvinnors och mäns olikheter i hjärnan, att detta är rent genetiskt att födas i fel kön, men i raser kan jag inte peka på något som tyder på att det finns skillnader.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?