Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 691

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lisabella2008-08-07 09:03
Antal inlägg: 39

När chefen känns som stekt gröt
Jag har ett jobb som skulle kunna vara meningsfullt och stimulerande, om det inte vore för en chef som fungerar som en 5-tumsskit i ett 3-tumsrör.

Nu är jag av typen som biter ihop och inte ger mej i första taget. Men jag har funderat hur jag ska bära mej åt inför nästa jobb jag söker.

Hur skapar man sej en rättvis bild av hur en tilltänkt chef fungerar i sin roll? På den som söker ett jobb tas det referenser och grävs bakåt i tiden, uppemot tio år är ju inget ovanligt. Att sälja sej själv i ett samtal, framstå som så lämplig som möjligt, är inte särskilt svårt, tycker jag. Det är ju spelets regler, och personen jag träffar gör samma sak för att få arbetsplatsen att verka attraktiv (åtminstone om han/hon är normalsmart).

Men tänk så bra om man fick ta ett snack med tidigare anställda på företaget! Få fråga om varför de slutade, hur chefen funkar när det blir pressade situationer, hur chefen agerar i rollen mellan vd och personal, där mellanchefer sitter. Det är en svår roll, och få kan hantera den med äkta fingerspitzgefühl, anser jag.

Kanske kan man klämma tilltänkt chef mer på pulsen om man är en stark kandidat för jobbet, i slutskedet? Ställa frågor av typen "hur agerar du om situation x eller y uppstår?"

... eller vad tror ni?

ANDERStG2008-08-07 09:16
Antal inlägg: 7560

Se och lär
www.youtube.com/watc...iA 2IyCTDAA

Lisabella2008-08-07 09:54
Antal inlägg: 39

Jamen den var ju FIN! :o) Det bästa var "Får jag fika klart?".

Och jag törs lova att om den killen dyker upp på min arbetsplats och intervjuas av min chef så har han vips fått jobb som systemanalytiker.

Vigdir2008-08-07 13:22
Antal inlägg: 3722

Lisabella - jag frågar mig just nu precis detsamma. Men något vettigt svar har jag inte... Intervjua tidigare anställda tror jag stenhårt på, men det gäller ju att få tag på dem. Och helst inte den man ska ersätta, för h*n är förmodligen mån om att sälja in jobbet, oavsett. Så ja tack, tips mottages tacksamt!

E Solu - Ej medlem längre2008-08-07 13:25
Antal inlägg: 4715

Smart tänkt! Ett maktskifte borde ske, från chefen till de anställda. De är ju trots allt i majoritet. Jag ska nog börja annonsera efter chef istället för att själv söka jobb.

Entragian - Ej medlem längre2008-08-07 13:32
Antal inlägg: 426

E-Solu: Klockrent ! Med tanke på hur många nötter till chefer det finns så borde vi alla göra så. =)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?