Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 970

Forumkategorier

Användare Inlägg  
andypojken2008-08-07 09:53
Antal inlägg: 13

Studielån
Vad är egentligen meningen med att man ska betala ränta på detta lån? Jag förstår om en viss avgift behövs ta ut för att kunna finansiera handläggningen av alla lån, driften av CSN det vill säga, men visst borde alla räntor som en cirka 1,5 miljoner sitter med generera en vinst till staten? En utbildning sägs ju vara något som både individen och staten/samhället tjänar på eftersom detta bidrar till en högre kompetensnivå generellt. Då kan jag tycka att det är fel av staten att tjäna pengar på detta och använda sig av att många studenter måste finansiera sina studier via studielån. I stället borde man väl kunna ha ett system där man betalar av den summa man har lånat med eventuella tillägg för administration för studielånen. Eller vad är det jag har missat?

Lenis22008-08-07 10:11
Antal inlägg: 181

alla lån har ju räntor, om det inte finns några pengar att tjäna vill ju ingen låna ut pengarna.

andypojken2008-08-07 10:17

Absolut. Men jag menade att staten kanske inte borde tjäna pengar på studenter som faktiskt gör något som staten vill att de ska göra, vidareutbilda sig alltså. Självklart ska staten kunna ta ut en ränta som gör att lånen kan finansieras men som det är idag leder räntorna till att man går med vinst genom att låna ut pengar. Det är det jag anser vara fel.

bluebite2008-08-07 10:30
Antal inlägg: 502

de som betalar sina lån får ju ta smällen för de som inte betalar in sina lån, tyvärr.

kidAG2008-08-07 10:31
Antal inlägg: 1

grejen är väl snarare att ingen annan vill ge studenten lån, så då gör staten det. staten gör dig alltså en tjänst, du skulle få betala betydligt mer alternativt inte få några lån alls om inte farbror staten gripit in.

1964 - Ej medlem längre2008-08-07 10:31
Antal inlägg: 1

Är ju inte så insatt i dettta ämne men är det inte så att man börjar betala på lånet först när man fått jobb? Så på så sätt är det ju inte studenter som staten tjänar pengar på.

bluebite2008-08-07 10:32
Antal inlägg: 502

Lenis2 - att staten ska gå med vinst på de som studerar tycker jag låter fruktansvärt. Staten tjänar pengar på alla skatter och så, inte behöver de ta MER pengar från de som studerar...
Staten ska låta ut pengar för att främja utbildning, inte för att gå med vinst.

swingmatism2008-08-07 10:39
Antal inlägg: 509

staten vill inte att vi ska vidareutbilda oss - staten vill att vi ska tiga stilla i okunnighet. vem behöver böcker när ingen ser att läsa i mörkret av kolgruvan?

andypojken2008-08-07 10:40

1964 - Man börjar betala tillbaka på lånet när man slutat studera. Skulle man inte ha fått ett jobb då det är dags att börja betala tillbaka så är det bara att se skulden växa eftersom räntan då förmodligen kommer att vara högre än de avbetalningar du kan göra med A-kassa som inkomst.

kidAG - Visst kan det ses som en tjänst men inte behöver man tjäna pengar på att vara schysst? Om jag hjälper kompisar förväntar jag mig inte att de ska betala mig...

swingmatism2008-08-07 10:49

nej, men staten är inte dina kompisar - allt annat än det och det är allvarligt menat att de inte bryr sig vidare mycket om din välfärd eller fortbildning.

Intet2008-08-07 12:02
Antal inlägg: 557

Svenskar är ju rätt bra på att klaga alltså. Vi har gratis högskoleutbildning, vilket kostar pengar i de flesta andra länder, och alla har möjlighet att studera eftersom att alla kan ta lån. Här avgörs det alltså inte vilken familj etc man kommer ifrån, utan alla har möjlighet att plugga. Dessutom är faktiskt lånet frivilligt, jobba istället om du tycker att räntorna är fruktansvärda. Jag tar inget studielån utan jobbar istället, men jag tycker att det är väldigt bra att det finns möjlighet att låna för de som inte kan (eller orkar) jobba samtidigt som de studerar.

trashone - Ej medlem längre2008-08-07 12:04
Antal inlägg: 18678

Staten vill väl att man skall vidareutbilda sig utan lån. Leva på luft is the shit.

andypojken2008-08-07 12:05

Jag har inget större studielån eftersom jag också jobbar utöver att plugga så för egen del är räntebetalningarna inte särskilt betungande. Det är mer principen att staten tar ränta som jag vänder mig emot, att staten kan "ta betalt" för att låna ut pengar. Systemet i övrigt har jag inget emot.

Intet2008-08-07 12:09

Bättre att leva på luft i några år än att vara skyldig pengar resten av sitt liv trashtone

trashone - Ej medlem längre2008-08-07 12:11

Nja håller inte med. Mitt liv är för kort för att leva i egenvald misär. Lånar hellre av staten och gnäller högt för de runt om mig.

swingmatism2008-08-07 12:21

En riktig utbildning är inte gratis - att plugga på heltid lämnar för många inte rum åt att jobba extra om man ska jobba för att finansiera mat, logi och kurslitteratur... och vad kurslitteraturen anbelangar så är skatten hur hög? betalar sig inte studielånet självt genom skatterna? en högskoleutbildning kanske är 'gratis' i din mening men om man har högre amibtioner så kostar det.
jag ser dock inte skulden i sig som något problem - personligen dvs. emedan csn saknar indrivning i usa. men ja, hellre det liv man önskar med ett, inte alltför betungande lån, än ett liv med skuldfritt liv utan ordentlig utbildning.

swingmatism2008-08-07 12:28

och för övrigt så är det fruktansvärt socialdemokratiskt och liknöjt att säga att svenskarna är gnälliga.

trashone - Ej medlem längre2008-08-07 12:30

Vi är gnälliga.

Intet2008-08-07 12:40

Svenskar är gnälliga. :) Sedan är flertalet studenter ganska korkade som köper så mkt kurslitteratur, i de flesta kurser behövs kanske en eller två av de böcker som står uppskrivna, men folk beställer alla på en gång. Jag utnyttjar istället alla bibliotek som finns i min närhet, och i kursen jag läste senast la jag kanske ut 100 spänn totalt sett på kurslitteratur. Det gäller att vara smart vettu. Förövrigt blir jag inte sämre utbildad för att jag inte tar studielån om man jämför med de övriga i min klass, det påståendet var faktiskt ganska löjligt.

swingmatism2008-08-07 12:41

"Vi har gratis högskoleutbildning, vilket kostar pengar i de flesta andra länder, och alla har möjlighet att studera eftersom att alla kan ta lån."

och detta betyder att vi inte ska gnälla? ska vi nöja oss med hur det ser ut - mitt sista inlägg hänvisade till mitt ovanstående.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?