Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 733

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tilduskan - Ej medlem längre2008-08-10 23:13
Antal inlägg: 1208

att skriva i ett forum
när man diskuterar i ett forum diskuterar man då med personerna eller diskuterar man kring ämnet?
ska man besvara nicket som skrivit ett intressant inlägg i ämnet eller ska man besvara trådskaparen?
och är det trådskaparen som bestämmer riktningen sen?

och får man ändra åsikter lite då å då eller kommer det man skrev i en tråd tas upp emot en för att man råka skriva nåt obetänkt i den?

alltså vad är vett och ettikett i ett forum? (inte nödvändigtvis detta)

tilduskan - Ej medlem längre2008-08-10 23:16
Antal inlägg: 1208

och jag vet många av svaren finns i forumreglerna men jag tyckte ändå det var intressant å få höra tankar kring ämnet utan att för den delen behandla just betas forum.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-10 23:18
Antal inlägg: 9141

Jag tycker dina frågor blir fel när du använder "eller" för att skilja av meningarnas två alternativ då jag tycker de går hand i hand.

Man kan väl både hålla sig till trådskaparens ämne och svara på detta, men även kunna inrikta sitt svar mot enskilda postare om de skrivit något man vill svara på?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-10 23:19
Antal inlägg: 9141

Om andra ord, jag tycker det funkar bra som det är nu.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-10 23:23
Antal inlägg: 2590

"när man diskuterar i ett forum diskuterar man då med personerna eller diskuterar man kring ämnet?"

Bäggedera förhoppningsvis. Och förhoppningsvis utan att diskutera OM andra medlemmar.

"ska man besvara nicket som skrivit ett intressant inlägg i ämnet eller ska man besvara trådskaparen?"

Debatten är väl mest levande om man får svara vem man vill, men att man håller sig till ämnet inom rimliga gränser. Det är nog ganska praktiskt ogenomförbart att alla enbart skulle få tilltala TS.

"och är det trådskaparen som bestämmer riktningen sen?"

TS har ingen makt utöver den att göra sin åsikt fortsatt postad i ämnet eller om att denne tycker att tråden eventuellt glider från ämnet. Alternativt be spelvärdar om hjälp.

"och får man ändra åsikter lite då å då eller kommer det man skrev i en tråd tas upp emot en för att man råka skriva nåt obetänkt i den?"

Man är hur fri som helst att ändra åsikt hur man vill och när man vill. Tas detta upp emot en kan man välja att se det som ett lite tokigt skämt och passa på att skratta lite.

Vett och etikett står det väl om i reglerna?

Måns_E2008-08-10 23:24
Antal inlägg: 12038

Det viktiga är väl att man får fram sin ståndpunkt, om det alltså handlar om en diskussion och inte bara en blajtråd.

Man svarar den man vill svara, och angående vett och etikett så tycker jag att det räcker med att låta bli personangrepp och hålla sig någorlunda till det ämne som diskuteras. Att trådar utvecklas i en annan riktning än från början behöver dock inte innebära att tråden per automatik måste låsas. Det är högst naturligt att man kommer in på sidospår i en diskussion.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?