Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 627

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-08-12 03:01
Antal inlägg: 2200

Ihärdiga butksbiträden
När jag handlade kläder sist stötte jag på en utomordentligt ihärdig butikskvinna. Jag letade i själva verket efter jeans men denna kvinna ville visa deras nya kollektion skjortor för mig. Jag sa att jag inte var ute efter det varvid hon försökte få mig att titta på lite tröjor i stället. Nej tack, jag letar efter jeans sa jag. Efter att ha provat ett par som jag bestämde mig för gick jag till kassan. Där ville hon sälja på mig strumpor för 120kr/paret, suck.

Uppenbarligen eggades denna försäljare av säljprovision och jag var vid det här laget rätt less. Jag sa: Provisionen vill jag att Lisa får, och pekade på hennes kollega. Efter lite mungräl sinemellan bytte de plats och jag hoppas innerligt att tjejen bredvid som hette Lisa, faktiskt fick provisionen i stället.

Nu är det nog inte kläder jag anser är mest utsatt, elektronikprylar känns det som att det finns ännu fler skojare och jobbiga personer för (självutnämnda experter) som rekommenderar modellerna med mest provision.

Vad tycker ni, skulle försäljningsbranschen te sig mindre påfrestande och säkrare för kunden om provision slopades?

stefanf2008-08-12 07:19
Antal inlägg: 1744

Jag tycker det är tvärtom med personal. Förvisso kan elektroniksäljare vara ganska ihärdiga men framför allt så får man aldrig tag på någon om man vill ha hjälp.. Är det inte tomt på personal så är de upptagna med någon meningslös syssla som de inte kan släppa.. I klädbutiker är det nästan omöjligt att ta sig igenom utan att personalen dyker på och vill "hjälpa till".. :)

Pottränad - Ej medlem längre2008-08-12 07:52
Antal inlägg: 4315

Jag har jobbat inom handeln i sammanlagt 18 år, men alltid på fast lön utan provisionsbasis.
Ogillar provisionsdelen inom försäljningsbranschen, eftersom den typen av "morot" inte bara är till gagn, utan också innebär ett stressmoment för personalen, som givetvis drabbar kunden i slutändan.
OB-tillägg räcker gott för min del :)

bitteberg2008-08-12 08:19
Antal inlägg: 180

ja provision borde inte finnas i försäljningsbranschen det är otroligt irriterande när man ser/hör att någon vill *pracka* på en saker man inte var där för att köpa ! då blir jag tvärtom....köper inte nått av de dom försöker sälja...

jag tänker på såna som lätt faller för frestelsen att köpa det där extra som försäljaren prackar på dom...det är ju kanske frestande ibland..
men då försvinner pengarna ännu snabbare iväg på saker man inte just behövde

Miss_jk2008-08-12 08:30
Antal inlägg: 8941

Usch, det är det värsta jag vet! Helst ska de inte komma fram över huvud taget förrän jag ber om hjälp, och kommer de fram ändå så räcker det med att fråga om jag behöver hjälp. Tycker det är såååå jobbigt att ha någon efter sig och särskilt om man till slut inte handlar något. Så, inga provisionslöner, tack.

Pottränad - Ej medlem längre2008-08-12 08:37
Antal inlägg: 4315

Det perfekta butiksbiträdet har full koll på kunderna som befinner sig inne i butiken.
Håller sig diskret i bakgrunden och minglar runt, samt tar bara kontakt med de som ser uppenbart rådvilla ut.
Då med en förfrågan om man kan stå till tjänst med något.

Absolut förbjudet är att ägna sig åt sysselsättningar såsom privat sms:ande och dylikt och lika förbjudet är det att låtsas se "upptagen" ut.
Finns alltför många affärer som håller sig med sådan personal.
Som kund ska jag inte behöva känna mig skyldig att nästan be om ursäkt för att jag stör personalen när jag behöver hjälp.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-12 08:54
Antal inlägg: 993

Satt och provspelade en gitarr i en butik i Sthlm för några år sedan när jag hörde en av säljarna lära upp en nyanställd. Det var ngt av det mest idiotiska och irriterande jag hört i hela mitt liv.

Försäljaren menade att man har 15 sek på sig att väcka kundens intresse, efter det är det i princip kört. Kunder vet heller aldrig vad dom vill ha utan det är ditt jobb som försäljare att berätta det för dom. Om dom frågar efter en modell så visa dom en annan dyrare och bla bla bla...
I den stilen fortsatte det i 20 min med vansinnesdravel som om det hade använts på en kund hade fått vilken normal människa som helst be honom att dra åt helvete.

Bästa butik någonsin var Ajax Musik i Lund när den fanns. Väldigt personligt och väldigt välkomnande. Aldrig ngn hets på att köpa ngt och bara riktigt bra stämning. Fick låna hem en rätt dyr gitarr på deras förslag och utan att lämna ngt intyg på vem jag var. Det räckte med att jag brukade handla där.

lilla_m2008-08-12 09:22
Antal inlägg: 15

Det är olika från kund till kund. Vissa vill bara smyga runt och kika, andra behöver hjälp och gillar att de får uppmärksamhet och att man "prackar" litegrann.
Som säljare måste man ha fingertoppskänsla för detta!

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-08-12 09:29
Antal inlägg: 2979

Jag anser tvärtom.
En säljare är en som går på provision och därigenom hjälper företaget att tjäna pengar varför skall den säljaren ej få ta del av det. Dok så krävs ju en känsla för att kunna styra detta. märker man att kunden inte vill ha sockor för 120 kronor får man släppa detta fort.

ooord2008-08-12 09:54
Antal inlägg: 1089

Ett knep för att slippa besvärande uppvaktning i butik är att se ut som du inte har pengar. Ha ett lite ovårdat yttre och kläder som sett sitt bäst-före-datum. Då blir du visserligen iakttagen, som potentiell snattare, men ingen försöker sälja dig något. Vill du fråga något så finns det någon i närheten och du lär få veta var lågprisfynden finns. Har du tur kan du till med pruta på priset.

SkandalÖs2008-08-12 13:20
Antal inlägg: 22

Jag kör på ooords strategi, har aldrig känt mig besvärad... förutom när de vill kolla min väska dåra :)

katalias - Ej medlem längre2008-08-12 13:45
Antal inlägg: 2032

Provision skulle jag gärna se försvann. Däremot kunde annat belöningssystem införas. Exempelvis kan ett biträde som gjort bra ifrån sig (ökat trivseln i butiken, blivit uppskattad av kunder och kollegor, kommit med fruktsamma förslag, etc) få bonusar eller ännu hellre ökad lön. Ett biträde som bara står och låter tiden gå och aldrig gör mer än det måste kanske inte får samma löneutveckling i stället. Det tycker jag borde vara en tillräcklig morot för en handelsanställd att göra ett bra jobb, men genererar inte så stor säljpress att kunder känner sig påhoppade i butiken. Så tror jag.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-08-12 14:22

Jag tror ej det fungerar. Varför skulle du jobba extra utan att tjäna extra.

ewaleena - Ej medlem längre2008-08-12 17:57
Antal inlägg: 1977

Om man verkligen gillar sitt jobb och sin arbetslplats så gör man nog det Tsarraz!
Jag har gjort det i alla år jag jobbat inom handels utan att få ett öre för det. Jag försöker på det här jobbet också men här är det en styrelse med skygglappar och maximerad egoanda som bestämmer så vi syns inte alls, vi telefonister.

Piaree2008-08-12 18:08
Antal inlägg: 1325

Har själv jobbat i butik, där policyn var att INTE hoppa på kunderna & provisionen delades sinsemellan de anställda som jobbade just den dagen. Ett rättvist system som tydligen funkar. Det är en stor multinationell kedja, vilket kanske hade något med systemet att göra. Inom handels är det ob-tillägget man gör de "stora" pengarna på, medan lönen i sig är urkass, så provision kanske måste finnas för att motivera säljarna. Tråkigt för kunder som inte gillar den typen av försäljning, men som kund måste man ändå kunna "neka" om man vet att försäljningen är provisionsbaserad.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-08-12 18:43

Har också jobbat i butik, kanske på ett av dessa jobbiga företag som premierar sina säljare med provision. Jag skulle aldrig börja på ett ställe utan denna morot. Och jag anser att de ställen man får bäst hjälp styrs säljarna av provision.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?