Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Amiable2008-08-14 09:48
Antal inlägg: 1365

Grupptryck
Att man faller för grupptrycket när man är i yngre tonåren är ju rätt vanligt.

Men hur är det nu när Du har blivit vuxen?

- Faller Du för grupptrycket nu med lr är Du 'den som _alltid_ går din egna väg'?

Jag faller föga för grupptrycket, händer dock och då brukar det vara att argumenten övertygar mig om att det är gentemot mitt bättre vetande.

Miss_jk2008-08-14 09:55
Antal inlägg: 8941

Jag faller nog för grupptrycket lite då och då, men inte när det gäller mer "allvarliga" saker, utan mer om typ vilken restaurang man ska gå på, eller vilken tid man ska ses. Brukar i alla fall vara noga med att säga vad jag tycker, men tycker majoriteten tvärtom så kanske man får anpassa sig. Vet inte ens om det handlar om grupptryck iofs...

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-14 10:18
Antal inlägg: 993

Jag tror att man ständigt påverkas av grupptryck i någon form och alltid kommer att göra det. Till största delen sker det nog omedvetet, dvs inte genom ett aktivt val.

Man står ju som individ alltid i ngn slags förhållande till den grupp man lever i, tex samhället, kollegorna på jobbet, klasskamrater eller vänner. Man tar intryck av det man ser omkring och man formas efter det.

mrperfect2008-08-14 11:05
Antal inlägg: 11437

Man ska nog inte blanda ihop grupptryck och demokratiska beslut.

2 exempel:
-att bestämma restaurang görs genom demokratiskt beslut eftersom man nog inte går ensam till en restaurang då mina 7 kompisar går till en annan
-hur man klär sig avgörs genom grupptyck, här har man att välja mellan att man inte vill lägga ut massa pengar på sådant som "alla andra har" eller att man funderar på hur man verkligen vill vara klädd
Självfallet påverkas man av omgivningen men om man har en stark personlighet och därigenom skapat sig starka åsikter om något så räcker det för att bryta mot grupptrycket

vulcan2008-08-14 11:29
Antal inlägg: 7666

Om vi aldrig föll för grupptrycket så skulle vi nog inte kunna fungera som människor. Anpassning och kompromiss är en förutsättning för att kunna fungera i grupp. Som apan Bollo skriver är processen ofta omedveten eller bara delvis medveten.

Som så mycket annat i oss så kan dessa mekanismer användas på både ett positivt och ett negativt vis. Oftast är det väl de negativa situationerna som uppmärksammas, vilket gör att vi kanske inte ser den andra sidan av myntet.

vulcan2008-08-14 11:34

Ett intressant exempel på en process där grupptryck säkert ofta är inblandad är juryn i det anglosaxiska rättssystemet. Som väl alla vet är det oftast upplagt på det viset att juryn måste komma fram till ett enhälligt utslag och att de är bundna till sin jurytjänst (och därmed i rätt stor utsträckning avskurna från sina vanliga vardagsliv) tills de nått detta utslag. Det skulle vara väldigt intressant att sitta som osynlig iakttagare i mål där grupper eller personer i juryn drar åt olika håll och där ett enormt tryck säkert ofta hamnar på den eller de som vägrar att böja sig för majoriteten. Jag är helt säker på att åtskilliga mål avgörs mer av sådana faktorer än av en objektiv värdering av fakta i det.

Eva_M - Ej medlem längre2008-08-14 12:00
Antal inlägg: 286

Jag har alltid gått min egen väg eller kört mitt eget race...
Har nog alltid varit den som vågat stå för vad jag sagt eller gjort...
Inte så att jag skiter andra , jag kan lyssna och ta till mig..
Jag tycker fruktansvärt synd om människor som inte vågar stå på sig utan viker för att ALLA ANDRA gör si eller så....
Jag trivs att vara som jag är...Medan säkert andra tycker jag är fruktansvärd jobbig...pga att kan hon aldrig göra som alla andra :)

trashone - Ej medlem längre2008-08-14 12:09
Antal inlägg: 18678

De som tror de går sin egna väg är troligen välmedicinerade eller dumma.

le-lou2008-08-14 13:44
Antal inlägg: 17500

trashone - ett otrevlig sätt att skriva. Eva_M bör inte ta åt sig!

Jag är helt övertygad om att det finns människor som går sin egen väg och verkligen skiter i vad andra tycker, om hur andras principer ser ut och vad samhället säger att man "ska" och "borde" göra. Jag är själv inte en sån, inte heller ser jag dessa människor som "starkare" el smartare än andra på nåt sätt, men visst finns de.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-08-14 13:52
Antal inlägg: 1302

Det finns så gott om upptrampade stigar att man sällan behöver påbörja en egen, däremot kan det ju vara intressant att se sig om lite och undersöka vilka alternativ som finns.

vulcan2008-08-14 15:34

... och jag misstänker att vi ofta går på en upptrampad stig även när vi tror oss vara ute i obanad terräng. På något vis känns denna lilla snutt som en bra illustration:

www.youtube.com/watc...Qq q3e03EBQ

Amiable2008-08-14 15:50
Antal inlägg: 1365

hamnar direkt på en följdfråga ang grupptryck med tanke på förra tråden jag tog upp(rakad v/s orakad) här men som hamnade på 'Snack' sen enl. ovan...
Samhällsfenomen som att t ex, raka sig... blir lr rättare sagt är det ett massivt grupptryck?
' det är så det ska vara ' ?

_abc_2008-08-14 17:15
Antal inlägg: 2200

Som vulcan säger, att alltid gå sin egen väg leder till att man är urusel i grupp. Själv vill jag skilja på självförtroende och att vara en naiv, orubblig egoist. En som aldrig tänker kompromissa och inte kan rätta sig efter andra nånsin, ja det är en osympatisk nästintill misantropisk människa i mina ögon. Att det sedan är de negativa situationerna som uppmärksammas som vulcan säger är rätt självklart. Att kunna kompromissa i gruppsituationer är normen (och bör så vara enligt mig) och där det då uppkommer problem där det handlar mer om grupptryck än gruppdynamik, då blir det debatt på SVT. "Min dotter tvingas till att röka av hennes kamrater, hur ska vi bli av med grupptrycket".

Att då inte ha självförtroende nog att säga ifrån att man inte vill snorta kokain när "polaren" säger att man inte ska fega, det är en annan sak. Att gå med på att se Mamma Mia på bio istället för Batman 2 när alla andra vill det handlar om kompromiss och inte självförtroende. Vill man fungera i den gruppen gör man bäst i att se Mamma Mia, går man och ser Batman 2 själv har man valt att inte passa i den gruppen. I vilket fall är man enligt er en idiot?

Jag har nämnt det i några andra trådar att min ståndpunkt vad gäller människor som aldrig kompromissar, som aldrig ger med sig i beslut eller som alltid säger vad de tycker utan filter, är i min bok osympatiska svin och ytterst olämpliga att ha att göra med vid ett gruppbeslut och otroligt krävande som sällskap i en umgängeskrets.

Nu kanske inte sista stycket bestämt pekar på grupptryck. Men jag menar på att de som säger att de aldrig ger med sig, alltid står på sig etc. är de som beskrivs i sista stycket. Det går hand i hand.

IchbinTysk2008-08-14 17:50
Antal inlägg: 296

Man följer ju med strömmen så att säga, men numera tänker man igenom allt och gör egna beslut.

Köra påverkad skulle jag aldrig göra, oavsett mängd grupptryck.

trashone - Ej medlem längre2008-08-14 17:54
Antal inlägg: 18678

le-lou: Lugn det var allmänt, inte specifikt till Eva. Hennes inlägg fall bara innan mitt.

katalias - Ej medlem längre2008-08-15 15:01
Antal inlägg: 2032

IchbinTysk: Endast döda fiskar följer med strömmen. :)
Detta är faktiskt ett ordspråk som jag nästan gjort till ett motto. Det betyder dock inte att man alltid ska gå emot strömmen, men man ska inte glömma bort att man lever och kan ta ett aktivt val utifrån sina egna behov. Att falla för grupptryck tror jag också att man gör då och då, men oftast omedvetet. Eller så väljer man att följa gruppen för att man inte orkar ta strid. Huvudsaken är att man inte följer strömmen medvetet utan att ifrågasätta inför sig själv varför man gör det.

Prisa2008-08-16 22:34
Antal inlägg: 14

Att gå sin egna väg leder antingen till stor framgång eller till en total katastrof.

mrperfect2009-11-26 11:20
Antal inlägg: 11437

Matematiktråden gjorde att jag ( på mitt som vanligt upprepande och envisa sätt ) ville återuppliva och återanvända denna tråden.

Jag hatar Grupptryck och faller akdrig ( nåja sällan ) offer för den. Det är speciellt för yngre personer svårt att stå emot, eller man förstår inte att man kan fungera ändå, till och med kanske mycket bättre, ifall man verkligen funderar på vad man själv har för egen vilja. Ibland då man pratar med personer under 20 och frågar vad de tycker så vet de inte. Men man vet vad man vill ha för kläder och vilke (s.k.) musik man vill lyssna på och vilka ämnen i skolan som är tråkiga. Man får intrycket av att de bara följer med strömmen. Denna sjukdom gäller på alla möjliga områden. Jag trodde vi lever i Sverige och inte i Kina.

_Rebella_ - Ej medlem längre2009-11-26 11:27
Antal inlägg: 38

Att som ung och omogen falla för ett grupptryck och påverkan är väl rätt vanligt . Man brukar lära sig med åren och misstagen. Men när vuxna människor gör det för att få vara med eller bli accepterad/älskad då ser jag det bara som trist och patetiskt.

Mouche - Administratör2009-11-26 12:38
Antal inlägg: 24193

Tråden flyttas till Snack.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?