Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 502

Forumkategorier

Användare Inlägg  
swingmatism2008-08-14 12:14
Antal inlägg: 509

Det bästa.
Att komma hem och välja skiva för att göra eftermiddagen är ju inte detsamma som att sätta på stereon för att komma igång på morgonen - och definitivt inte detsamma som att välja städmusik. Kort sagt; det finns ett album för varje tillfälle.
Personligen så lyssnar jag gärna på Tom Waits tidigare material de sömnlösa höstnätterna igenom, Foreign Affairs är favoriten. Är det en bra morgon så hör jag gärna Morrisons' Astral Weeks är det en inte lika bra så blir det skivan intill - Moondance. För att ta sig igenom vissa dagar så bara måste det vara Stones, Sticky Fingers eller Exile on Main st.
Ironiskt nog så finns ingen bättre jobbarmusik än industriell synt och nazitoner i form utav Von Thronstahl och Death in June. Jag har som lite svårt att bestämma mig för vilken den bästa skivan är - den ultimata - som håller i alla väder och alla stunder. Om man bara fick lyssna på en skiva i resten utav sitt liv?
Antingen ett mastodont-verk i stil med Pumpkins Mellon Collie eller Coltranes Love Supreme. Men ändå... kanske att Jeff Buckleys Grace ändå är det starkaste och mest enhetliga - ändock bredaste albumet. Det eller Runaway Found ifrån Veils. vad säger ni, goda medpetare?

zmiley2008-08-14 12:19
Antal inlägg: 2170

Intressant syn. Överlag skiljer sig min musiksmak en del från din, men Jeff Buckley lyfter mig oavsett humör. Ett måste i skivhyllan!!

_Candid - Ej medlem längre2008-08-14 14:35
Antal inlägg: 2602

Jag är inte så mycket för samlings-skivor i vanliga fall, men ska jag lista skivor med genomgående bra låtar som jag aldrig kommer tröttna att lyssna på så blir det ändå ett par samlings-skivor jag inleder med:
Pink Floyd - echoes
Janis Joplin - The essential

Bästa live-skivan:
David Bowie - Ziggy Stardust the motion picture

Och sedan de studioplattor jag först tänker på som är genomgående bra:
David Bowie - Diamond dogs
David Bowie - Outside
Bob Dylan - Blond on blond

swingmatism2008-08-14 14:44

oj... att jag inte ens tittade i stridens hetta; bara några album ifrån Buckleys 'Grace' så står ju hela Dylans repertoar och ja, jag skulle nog vara tvungen att klämma in både 'Blonde on Blonde' och 'Blood on the Tracks'. Bland live-skivor så ligger absolut Cures 'Paris' kanske på topp... eller åtminstone delat med 'Rattle and Hum' med allas våra älskade Irländska rebeller.

Listan kan göras lång såklart och förstås men, varje hushåll måste alltså äga åtminstone 'Blonde on Blonde' och 'Grace'.

swingmatism2008-08-14 23:40

..finns det inga petare som lyssnar på musik?

Hillegnu2008-08-14 23:44
Antal inlägg: 710

Insåg idag att jag har för lite Bob Marley i mitt liv. Ska ta tag idet genast.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-14 23:48
Antal inlägg: 4127

Jeff Buckley :s... ta pappan istället; Tim Buckley.. om det skall lyssnas på Bowie, ta Low skivan. Om det skall lyssnas på Tom Waits så har ju samlingen Beautiful Melodies genomgående bra låtar...

Lita krutrock kanske: Can eller Neu! skulle funka efter man kommit hem från jobbet. Städmusik är ju annars Gogol Bordello... Själv har jag återupptäckt shellac och betar mig igenom allt med John Zorn just nu. Vet inte om det finns något vettigt tillfälle att lyssna på det egentiligen :p

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-14 23:48

haha.. krutrock :p ..krautrock ska det stå :)

Little_Red - Ej medlem längre2008-08-14 23:49
Antal inlägg: 1092

Min musiksmak verkar vara ganska väder och årstidsbunden, sommar är mycket 70-tal, Zeppelin och Pink Floyd, ju varmare dessdå mer Zeppelin :-) Gärna "Physical Graffiti" eller "Houses of the Holy".
Höst: David Bowie, Bob Dylan eller möjligen Neil Young (fast han är nog mera sensommar) "Time out of Mind" med Dylan är perfekt när det spöregnar... Vintern är lite blandning av det mesta och på vårkanten börjar jag känna sug efter "wildflowers" med Tom Petty...

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-15 01:04

Ah... Dylan får man inte glömma, där har du ju swingmatism redan nämnt mina två favoriter.. Idiot wind är helt genialisk :)

Legobiten2008-08-15 01:09
Antal inlägg: 617

Åhh, en tråd där alla får visa hur genomcreddiga de är rent musikmässigt! Bring it on, så lovar jag att inte läsa mer.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?