Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 18 787 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Felixy | 2008-08-14 14:30 | |
![]() | Vad gör man åt kronisk trötthet? Är fanimig trött dygnet runt! Spelar ingen roll om jag jobbar eller är ledig, Sover mycket eller lite. Någon som har tips hur jag kan piggna till lite? Speciellt nu när det börjar bli mörkare igen. Inga piller tack :( Hatar allt i tablettform, till o med vitaminer. Men har hört om ljusterapi, funkar det tro? | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-14 14:42 | |
![]() | Om du vill undvika alla preparat i tablett-form, t ex ginseng så brukar dagsljus och frisk luft åtminstone få mig att piggna till. Jag har aldrig testat ljusterapi, men är noga med att vara ute en stund mitt på dagen då solen står som högst, vanligt dagsljus påverkar både dygnsrytmen och hur pigg man känner sig ;-) | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-08-14 14:49 | |
![]() | Testa med Blutsaft, som brukar finnas där man hittar hälsokost. Det funkar, om man har järnbrist eller allmän vitaminbrist. Det är flytande, smakar inte så illa, allt kommer från växtriket, finns inga färgämnen eller tillsatsämnen i det heller. | |
| 1stclassriot | 2008-08-14 14:50 | |
![]() | kanske skulle kolla upp det hos läkaren? kan vara symptom på ngn sjukdom | |
| Jungfru66 - Ej medlem längre | 2008-08-14 14:50 | |
![]() | Felixy; Sluta rök *blink* Jag loooovar att du genast bli piggare..... Du Har många vinster att hämta genom att sluta - rikare, friskare, snyggare | |
| ANDERStG | 2008-08-14 14:52 | |
![]() | Uteliv, fibrer, vitaminer. Minska på sockret om du är en sucker för sött. Diabetes är kanske värt att kolla upp. | |
| Felixy | 2008-08-14 14:54 | |
![]() | Jungfru- va fan menar du med det? måste jag bli SNYGGARE? ;) haha 1stclass - ja jag har faktiskt funderat på att kolla upp det :S ingenting verkar hjälpa. får kanske bli så. Nephelia - Jag är så skeptisk till "hälsokost" :P jag är sådär tråkig som vill att det verkligen ska va bevisat att det hjälper innan jag köper. men det kanske är värt ett försök ;) _candid - Ja motion o frisk luft brukar ju hjälpa men kroppen bråkar så jag får fösöka hitte på något annat :S lurigt!! | |
| Felixy | 2008-08-14 14:55 | |
![]() | Anders- nej inget socker alls. inget godis,läsk osv... fast förr när jag åt mycket sånt så va jag ju piggare av sockerkickarna iaf :P men ingen diabetes iaf, det vet jag =/ | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-14 14:59 | |
![]() | Åh, jag förstår, men det Nephelia sa om eventuell järnbrist är verkligen värt att kolla upp, det är rätt vanligt att tjer har det och då känner man sig trött och hängig ;-) Det handlar ju inte heller om något främmande tillskott, utan om ett naturligt ämne man kan ha för lite av. | |
| Nunnelunan | 2008-08-14 15:01 | |
![]() | Hitta någon du kan snacka med (eller ta dig en rejäl fylla och hitta därefter någon du kan snacka med). Det finns ett tillstånd som kallas för neuroasteni, vilket är ett sätt för kroppen att reagera på yttre stressfaktorer. Du kan läsa mer på nätet om detta! | |
| Amiable | 2008-08-14 15:02 | |
![]() | Omega3 Har ätit dem i flera år pga att jag inte äter fisk och för att jag var sjuk, hade bla kronisk trötthet också... Finns inte längre! | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-14 15:04 | |
![]() | Finns så många olika orsaker. Har det kommit plötsligt eller varit så en längre tid? Äter du ordentligt? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-08-14 15:08 | |
![]() | Felixy, kan det vara så att din oregelbundna sömn ställer till det? Jag har haft sömnstörningar i många år och det jag vill rekommendera är så kallad sömnhygien. Det finns mycket bra skrivet om detta. Det går helt enkelt ut på att man skaffar rutiner kring sänggåendet. Viktigt att stänga av dator och tv minst en timme innan sänggåendet. Under sista timmen kan du sätta på soft musik på låg volym, dricka lite kamomillte eller annat varmt (utan socker och koffein förstås), lägga dig och läsa en liten stund. Det finns flera tips om hur man gör för att varva ner före sänggåendet så att sömnen blir bättre och stabilare. Viktigt är att alltid gå och lägga vid samma tid. Så småningom stabiliseras sömnrutinen och du får en kvalitetssömn = mera energi på dagen. Annars är det regelbunden fysisk aktivitet som är det bästa. Detta enligt mina egna erfarenheter. Betänk dock att allt sådant här är väldigt individuellt. Gå gärna till en läkare och kolla blodvärdet. Det kan ju vara något så enkelt som att du behöver äta järntabletter en kort tid. | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-14 15:14 | |
![]() | Kolla detta med sköldkörteln en underfunktion där och man är dyngtrött alltid Bitte | |
| Felixy | 2008-08-14 15:20 | |
![]() | Nunnelunan > en fylla lät lockande så det där ska jag läsa om! :D Amiable > fisk äter inte jag heller =/ Omega3 tror jag att jag har sett på apoteket, stora kaplar va? Kolbxbo > senaste året har det blivit värre. eftersom jag har jobbat natt senaste halvåret så har ju både sömnen och matrutinerna rubbats. Men nästa vecka börjar jag med dagschema, så vem vet allt kanske ändrar sig då? men jag känner mig så SLÖ och orkeslös. Jag motionerar varje dag och sover 7timmar per dygn men känns ändå som en skaplig baksmälla varje dag, även när jag är ledig. Katalias: kamomillte aldrig i livet säger jag :D då får jag kvälningar på stört!! men som sagt nu har jag ju jobbat natt så somnar ju oftast direkt när jag kommer hem kl.8. MEN även fast jag är ledig en lång period så har jag skitsvårt att somna? Helst måste jag somna till med tvn på för att höra någonting i bakgrunden. Och.. gah svårt å förklara men jag får lite "halvpanik" när jag ska sova. Sova är ju det skönaste som finns, men just det där stadiet när man ska somna är katastrof. Även fast jag kanske ska upp kl.7 på morgonen så ligger jag där framför tv:n (och kollar på något skit som jag inte ens är intresserad utav) o tvingar upp mina ögonlock för att jag inte "vill" somna. Det här låter ju helt sjukt märker jag. Men jag har nog svårt att få lugn i kroppen och somna. Hatar att ligga o tänka och analysera massor så försöker hålla min hjärna stimulerad med tvn tror jag, så jag somnar till den istället för att vrida o vända på mig. Oftast ligger man o tänker på vad man måste göra på jobbet dagen därpå,eller att man inte får glömma o fixa det o det o det.. därför hatar jag att gå o lägga mig för då är jag som mest stressad :P | |
| Felixy | 2008-08-14 15:22 | |
![]() | Bitte - Vad har sköldkörteln för funktion i kroppen? Innan jag opererade bort min gallblåsa så va jag också sjukt trött, men trodde det berodde på gallstenarna jag hade. Men det blev inte bättre efter operationen. Tack för alla råd ni ger mig, ska verkligen kolla upp dom. Vill inte leva som en zombie längre :P Måste ju orka något mer i livet än att jobba o spela betapet ;) | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-14 15:30 | |
![]() | www.thyroid.se/ Hypothyreos Kolla detta Bitte | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-08-14 16:03 | |
![]() | Vissa människor mår inte bra av att jobba natt. Det kan vara så med dig också, Felixy. Det du berättar låter som typiska sömnstörningar. Kamomillte är för övrigt absolut inget måste.. :).. prova grönt te, eller helt enkelt ett glas varm mjölk. Googla sömnhygien eller ännu hellre, be din läkare om att ordna en sömnutredning åt dig. Sömnen är jätteviktig. Lycka till! | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-14 16:11 | |
![]() | Du kan få mina sköldkörtelhormoner. Jag har slutat använda dem. (Levaxin) | |
| Felixy | 2008-08-14 16:28 | |
![]() | katalias : Nej fy grönt te och varm mjölk gå också bort,haha. Är en kräsen dam ;) Det enda varma som går att dricka är ju kaffe. Men jag håller på att läser lite nu om sömn, det är säkert det som pajjar allting=/ E solo: Thanks :) men funkade dom för dig? vad gör dom för effekt då? Hade du någonting likande av det jag skrev eller? | |