Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 08:44
Antal inlägg: 1289

Horribel flygrädsla
Varje gång jag flugit lovar jag dyrt och heligt att när jag väl landat, ska jag ALDRIG mer sätt mig i ett plan. Det går ett tag, men rätt vad det är har man en biljett i handen igen :( Jag vet så väl att flygning statistiskt sett är oerhört mycket säkrare än att åka bil - eller gå över gatan. Jag vet att rädlsan delvis är lite obefogad (men bara delvis, eftersom det förmodligen ändå är befogat att känna viss rädsla 10000 meter ovan jord).

Jag vet egentligen grunderna till flygfobi, och när jag är så här skräckslagen inför ngt så har jag dessutom samlat på mig tjockt med information om olika flygplanstyper, lyssnat på varje enskilt litet ljud under flygningen och tagit reda på orsakerna. Jag vet alltså om att det handlar om ngn slags kontrollförlust hos mig själv - piloterna är utbildade till att köra planhelvetet, vilket inte jag är. De och annan flygpersonal sätter sig frivilligt och åker som vilket annat jobb som helst...

Men ändå - jag blir lika skräckslagen iaf. Jag VET att risken att ett tillbud sker är liten - men OM Det sker så verkar utgången lite dyster :( Är det ngn annan som är lika barnsligt rädd som jag? Och finns det ngn som har några bra verktyg jag kan använda - eftersom jag har tömt ut mitt eget förråd flera ggr om. När jag väl satt mig i planet och skylten "fasten seat belts" tänds - så hade jag kunnat donera min lever på stående fot för att få komma ut ur planet.

Behöver jag nämna att jag återigen står med en biljett i handen? :)

Bror Gnu - Ej medlem längre2008-08-15 09:00
Antal inlägg: 87

Det är bara du själv som kan lösa dina problem, kämpa på och utmana dig själv! :)

Fin bild.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 09:02

Haha...just på grund av dig, Mu - så skrev jag att jag vet att det är mig det beror på :D Men nu frågade jag efter lite verktyg...har du några kanske? Du är ju en ganska klok medelålders man trots allt :)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-15 09:09
Antal inlägg: 993

Några av dem här kanske?

www.flygfobi.se/index.htm l

www.wemind.se/angest...ci fik-fobi

www.psykologpraktik....1Q od8Vbyfw

www.aftonbladet.se/n...le 71819.ab

www.lfv.se/templates..._1 057.aspx

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 09:18

Tack Bollo. Men jag känner liksom av ngn outgrundlig anledning inte för att betala terapitimmar. Kanske måste jag göra det en dag, men än så länge trotsar jag rädslan och sätter mig på planet varje gång... Jag får väl inse att det kan vara lite obehagligt att leva ibland - alternativet är ju att sluta uppleva saker och ting och stanna hemma. Man kan ju faktiskt dö av det också antar jag :) Men om ngn kommer på ngt tips, kanske sprunget ur egna erfarenheter - så tar jag gladeligen emot dem

Dyslekso2008-08-15 09:25
Antal inlägg: 8945

ub: använd öronproppar eller lyssna på musik, det hjälper lite. Annars är väl egentligen det bästa knepet att flyga ofta, för att avdramatisera det.:/
Justja, en färdknäpp kan också hjälpa.:) Gillar inte heller att flyga, även om jag nog inte har lika stor skräck som du. Det är synd att resande så ofta ska inramas av två flygfärder.

Miss_jk2008-08-15 09:26
Antal inlägg: 8941

Jag skulle nog säga flyg mer. Fast det kanske man inte har råd med... Jag var jätte rädd för att flyga förut, men ju mer jag flyger desto mindre rädd blir jag.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-15 09:29
Antal inlägg: 993

Om du inte vill betala så finns det säkert ngn bok om flygrädsla på ngt bibliotek som du kan låna. Alternativt beställa via nätet så du inte behöver betala så mycket i alla fall.

Pottränad - Ej medlem längre2008-08-15 09:32
Antal inlägg: 4315

Uisge Beatha - jag vet _exakt_ vad du talar om, med den lilla skillnaden att jag helt slutat flyga. Dit tycks du i alla fall inte kommit ännu.

Eller, jag har haft ett långt flyguppehåll.
För som lider av flygfobi, resonerar ju inte logiskt.
Det är jag full medveten om, men det spelar ingalunda någon roll när mitt mantra sätter igång att mala på av sig själv.
"Ju fler gånger jag flyger, desto närmre kommer jag kraschen"

Detta är verkligen ett stort aber.
Min före detta sambo hade hela sin familj på balkan, och det var ett stort företag när jag skulle ner och hälsa på; först åka buss från Ume till Stockholm. Sedan byta till långfärdsbuss för vidare transport ner till övriga europa.
Resan brukade allt som allt ta tre dagar, enkel väg.

Inte nog med att resan var lång och snattade en massa tid från annat skoj man kunde gjort där på plats, så tog det ytterligare några dagar att bli människa, efter en sådan lång resa, sittande i en trång bussjävel, med enstaka timmar som sömn.
Brukade känna mig uppäten och utbajsad ett par tre dagar efter framkomsten, och hela denna procedur upprepades givetvis när det var hemfärd också.

Nu har jag en plan som går ut på att konfrontera mina rädslor.
Etappvis har jag börjat att ta itu med "mindre" rädslor; har åkt bergochdalbana för första gången på många år, och det gick oväntat väl. Skrek inte så mycket av rädsla som jag skrek för att det var kul.
Rörde vid en fågelspindel på Skansen-akvariet får en månad sedan, och det gick också oväntat väl. (Detta är en sensation bland mina nära och kära, oddsen på att jag skulle göra det var skyhöga)

Tanken med detta är att jag så småningom ska kunna uppbåda tillräckligt mycket mod för att åter kunna flyga.
Älskar att resa, men är oerhört less på långa transporttider.

Känner mig jättetuff som vågat karusella igen och att klappa en riktigt äcklig spindel, det trodde jag aldrig att jag skulle våga.
Men det gjorde jag.

Tänkte åka ut till Arlanda någon dag, småprata med personal som har tid och lust, se på lite starter och landningar och bara "känna" in mig i miljön igen.
Har du möjlighet, är du givetvis välkommen att hänga med!

/Lena som har börjat våga igen

Miss_jk2008-08-15 09:33
Antal inlägg: 8941

Det finns någonstans en lista över alla ljud som kommer som man kan sitta och följa, så slipper man sitta och undra vad det är för fel....

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 09:46

Men se där :D av alla de saker jag provat - så har jag aldrig haft musik eller öronproppar. Anledningen är att jag vill höra ALLT...Nu ska jag prova hur det känns att lura ett av sinnesintrycken. Jag vet att ljuden inte beror på ngt fel - jag har ju lusläst i princip allt :D Jag kan nog förmodligen snart även navigera ett plan känns det som...andrepilot iaf :)

Ja, Pottränad - jag har varit nära många gånger att beställa buss eller tågbiljett istället, men ngnstans försöker jag vägra försätta mig i den situationen..det känns som ett ännu större aber om man en gång börjar!?

Det där med att ta itu med sina fobier så ofta som möjligt är nog bra. Det enda som sätter käppar i hjulet är att jag bara har två - förlossningar och flygning. Det känns lite tveksamt att så ofta som möjligt föda barn i ett flygplan? Men kanske det är enda sättet...

Tack för era tips. Jag lyssnar/läser varje ord.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 09:51

...Och ja, det där med att besöka Arlanda utan att känna tvånget att flyga är kanske en god idé ...let´s go! ( Med reservation för ändringar vid eventuella tillbud i min förestående flygning :))

Pottränad - Ej medlem längre2008-08-15 09:58
Antal inlägg: 4315

Du gör helt rätt i fortsätta flyga och inte faller i buss/tågfrestelsen som jag gjorde, för abret blir inte mindre.

PM:a mig när du har tid, så åker vi ut och tuffar till oss lite!
:)

DennisPlz2008-08-15 10:34
Antal inlägg: 4031

Flyg säkrare än bil, båt, buss och att gå? Beror på hur man ser det.

Med andra transportsätt så finns nästan alltid en sista utväg om något går fel - stanna, hoppa, springa, simma eller vänta på ambulans. Med flyg finns bara ett sätt: hålla tummarna, en åtgärd som än så länge inte fungerat i vetenskapliga tester.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 10:35

;) I know.

Dyslekso2008-08-15 10:37

Faktum är väl att det på det stora hela är många som klarar sig i flygolyckor? Ska se om det går att hitta lite statistik på det...

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 10:38

Vad man menar med säkrare, är att färre olyckor sker i luften än på land/hav. Sen att man mer sällan kommer undan med brutet ben och platt näsa från 10000 meters höjd är en annan sak. Det är ju just det...

Dyslekso2008-08-15 10:41

Fast olyckor på den höjden är väl förhållandevis ovanliga? Start och landning är de största orosmomenten.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-08-15 10:42

Jo, det ska viss vara så..de flesta flygolyckor slutar inte med dödlig utgång - de flesta olyckor har man på ngt sätt kunnat trixa till så iaf de flesta överlever :) sitt vid exitdörren, räkna hur många stolsryggar som finns mellan mig och en exitdörr - för att lättare hitta utgången när det är kolsvart i planet. Huka ner kroppen vid eventuell "störtning"...blås inte upp flytvästen förrän du kommit ut ur planet, tänk på att säkerhetsbältet fästes annorlunda än bilbälten, så jag inte får panik och försöker öppna den från sidan av höften...check, check, check :)

panikångest - Ej medlem längre2008-08-15 10:44
Antal inlägg: 108

Flyg med Quantas...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?