Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 542 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Lala-la | 2008-08-20 11:12 | |
![]() | Skåne egen stat? Jag bor i Skåne och här har vi ett parti som passande nog heter Skånepartiet. Ett litet och mycket konservativt parti som har som hjärtefråga att göra Skåne fritt från resten av Sverige. De har en egen radiokanal där de propagerar om hur bra Skåne är och att vi i Skåne inte har samma värderingar som resten av Sverige. Jag brukar gotta mig och lyssna på kanalen när jag sitter i bilen och skrattar lite för mig själv, för faktum är att de verkar vara lite dumma i sina huvuden, helt enkelt. Givetvis är detta min personliga åsikt men tydligen finns det många tusen som röstar på detta idiotparti. Extra roligt är det när radiokanalen röstar fram sveriges bästa dialekt och mycket oväntat så vann Skåningarna. ROULLEBÖÖER! Mitt ställningtagande är egentligen att: ja - det hade kanske varit trevligt att vara en egen stat, men var ska man dra gränsen? Vad skulle vi i Skåne vinna på det? Och skulle resten av Sverige förlora något på det? Det är ju inget ovanligt att land splittras upp, sovjetunionen, jugoslavien you name it. Tydligen är det val i partiet om detta i hösten 2009 och 2011 kommer vi vara en egen liten naziststat om man får tro på Skånepartiet. Men min tråd handlar egentligen inte om det. Jag kan inte låta bli att reflektera över om det förekommer likande propaganda i resten av Sverige. Därför ställer jag frågan här. I er del av landet, förekomer det samma propaganda där? Blir lappland ett eget land? Kommer Stockholm döpas om till Kotlettfrisselandet? Ordet är fritt. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:00 | |
![]() | Bor också i Skåne och jag kan inte alls se meningen med att vi skulle må bra av att vara ett eget land. Skånepartiet har väl rätt lite vettigt att komma med och om jag minns rätt så är dom så där lagom främlingsfientliga också. Vi kanske hade kanske kunnat införa tull och genomfartsavgifter eftersom en stor del av trafiken från Europa måste gå igenom Skåne för att komma till resten av Sverige. Sen hade vi kunnat förklara krig mot Gotland för att dom konkurrerar med oss om den fulaste dialekten. Det där med att dom skulle ha tusentals väljare känner jag inte riktigt igen. I riksdagsvalet 2006 fick dom 11 röster :) sv.wikipedia.org/wik...er ige_2006 | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:09 | |
![]() | Det är ju sjukt beteende och bara ett maktbegär när en liten plutt vill bli egen stat. Löjligt bara. Bara att ha "egen" flagga som skåne har är överdriven löja anser jag. Varför ska ni bli egen stat? Egen valuta då? Kung? President? Med eller inte i EU? Tss... Okej, ni är knäppa som anser er kunna vara en egen stat, men sååå knäppa kan ni väl inte vara så ni inte fattar att det inte hade funkat. | |
| Bergarn1 | 2008-08-20 12:18 | |
![]() | Jämtland är redan egen republik så ni är efter! Vi har president-tal 1 gång om året och det går av stapeln under storsjöyrans 3:e dag klockan 00.00. Här skanderar det patriotiska folket "Jamtland Jamtland, Jamt och standut!" Jämtland är egentligen det snyggaste landskapet i Sverige så vi borde få, iallafall högre ställning än resterande landskap i Sverige. Det vore passande om det kom in en jämtlandskvot i skatten, där ca 1% av den totala skatten som betalas går oavkortat till den suprema republiken jämtland! | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:26 | |
![]() | Wilsson: Jag tor du missuppfattat det hela. Då Skånepartiet fick 11 röster i riksdagsvalet kan man knappast anse att folk i Skåne i stort tycker det är en bra idé. Var fick du idén ifrån om att det är något 'vi' vill? Lanskapsflaggor har för övrigt alla landskap i Sverige så Skåne är inte direkt unikt där heller. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:26 | |
![]() | Är det inte det som är problemet, Bergarn1? Patriotiska klickar tycker att de är förmer än andra? Boende strax norr om Jamtlandsgränsen och med gymnasiet i Strömsund har jag länge haft ett kärleksfullt förhållande till Jämtland (fejom sjong ve att de ä lanne vårt) men jag är bedrövad över utvecklingen bara i Strömsund med bråk, resande av stora kors och nu senast i förra veckan brände man moskén där :( | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:32 | |
![]() | Apan: Skåningar har gapat i decennier om att bli eget. Skåningar skyltar mer med sin flagg mer än något annat landskap. Och de 11 rösterna är nog fler om frågan BARA gäller att skåne ska bli eget, tror jag. | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:35 | |
![]() | Varför inte dela upp Sverige i 25 olika länder direkt, varje landskap för sig så kan vi ju se hur det hade gått? Intressant tanke va? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:45 | |
![]() | Fan, nu försvann inlägget jag satt och skrev på. Det jag tänkte säga var i alla fall att det inte finns någon allmän önskan i Skåne om att bli självständigt. För övrigt så har Lappland det roligaste landskapsvapnet, en röd krallig gubbe med rött skägg och en stor gul träpåk. | |
| PowerYoga | 2008-08-20 12:50 | |
![]() | Kan ju tycka att många (har varit mkt i skåne pga släkt mm) skåningar är ganska inskränkta. De för ett ständigt ordkrig med bl a oss som bor i Stockholm om att de minsann är de riktiga svenskarna med europa inpå knuten, dock verkar många inte varit utom skånes gränser...möjligtvis till norra tyskland för att inhandla sprit...det är ju vad många värdesätter som viktigt att ha ett välfyllt spritskåp då kan de skrävla över hur dryga svenskar utom skånes gränser är. Har faktiskt aldrig blivit så otrevligt bemött av svenskar som i skåne...men men ingenting som jag hakar upp mig på. Det enda som gör mig konfunderad är hur främlingsfientliga de är...även mot oss svenskar från övriga landet. Men det e klart, har man inte varit utom skånes gränser så vet man kanske inte hur man beter sig mot andra som inte har deras dialekt. | |
| DennisPlz | 2008-08-20 12:53 | |
![]() | photos1.blogger.com/...%3 Fne1.jpg | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-20 13:10 | |
![]() | Poweryoga: Det låter nästan precis som det intryck jag fick av vissa Stockholmare när jag bodde där. Inskränkta Stockholmare som i princip aldrig varit utanför tullarna och tycker att resten av Sverige är ett enda åkerlandskap befolkat av intellektuellt efterblivna bönder samtidigt som dom själva beter sig extremt arrogant och otrevligt. Min poäng är att det finns gott om idioter oavsett vilken del av landet man befinner sig i. Du kan absolut hitta en massa galningar i Skåne men du hittar dem lika lätt i Sthlm, Göteborg eller Kiruna också. Större delen av Skåningarna, och Stockholmarna för den delen, är nog inte sådana utan är säkert mest trevliga och vettiga som folk är i största allmänhet. | |
| Mårten | 2008-08-20 13:18 | |
![]() | En egen stat kanske är att ta i, Skåne har ju starka historiska band till Danmark så det är väl i så fall bättre att lämna tillbaka Skåne att ge dem självständighet. Om det är någon del av det nuvarande Sverige som både är akuta separatister och dessutom kapitalt misslyckats med att intregrera svensk kultur och svenskt språk, men samtidigt till skillnad från t.ex. Skåne saknar band till någon annan nation som denna landsända skulle kunna "skänkas" tillbaka till, och därmed är närmast lämpat att ges självständighet så är det väl i så fall Göteborg. | |
| PowerYoga | 2008-08-20 13:21 | |
![]() | Apan Bollo; du har absolut en poäng i det du säger, dock är jag ej från Stockholm utan en inflyttad bonnläpp, precis som du var ;) Trots detta (att jag är inflyttad alltså) så har jag inte blivit otrevligt bemött här i Stockholm. Men jag kan hålla med om att vissa Stockholmare har en pissig attityd mot oss "bönder" och som värre är att många stockholmare beter sig som om de äger världen när de är ute och reser både inom och utom riket. Självklart finns det idioter överallt i vårt avlånga land som beter sig väldigt primitivt...men det vi talade om var skåningar och jag tycker fortfarande att många är väldigt främlingsfientliga och framförallt mot invandrare...me dont like! :) | |
| Bergarn1 | 2008-08-20 13:57 | |
![]() | mommesfrites: Patriotism och Racism är inte samma sak. Jag har inte förespråkat våld eller nått liknande. Va inte slav under jantelagen. Våga tyck att du är bättre än "alla andra"ä :D Det är inte fult på nått sätt, trots att svensken vanligvis inte vill vara förmer än någon annan. Man behöver som inte tycka illa om någon annan bara för att man tycker att man själv är bättre? | |
| _abc_ | 2008-08-20 15:13 | |
![]() | Var i Helsingborg nyligen och fick uppfattningen om att folk tyckte sig ha mer gemensamt med Danskar än med stockholmare. Kanske inte helt fel för dem att då få tillhöra danskarna som de finner större gemenskap med? Sedan fick jag uppfattningen av att de i Helsingborg förstod danskarna medan jag som sthlmare hade svårt att förstå Helsingborgarna och absolut inte danskarna när jag var över till Helsingör. | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 15:15 | |
![]() | Det är inte många i hela Sverige som förstår sig på stockholmare :P | |
| _abc_ | 2008-08-20 15:24 | |
![]() | Vi förstår varandra iaf, 2 mille räcker, röset får utomsocknes behålla. Skämt och sido, mina norbottniska vänner är minst lika osympatiska, dryga och enfaldiga som fördomsbilden av sthlmaren är. Även mina Gbg-vänner. Eller så är det bara jag som dras till såna "idioter". | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 15:38 | |
![]() | _abc_ : de var nog sant det sista där...lika barn leka bäst som man säger :P | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-08-20 15:40 | |
![]() | _abc_: Förstår inte alls vad du pratar om. Har bott i Helsingborg i hela mitt liv (och det är många år det) och har aldrig upplevt att vi här känner att vi har mer gemensamt med danskarna. Jag har också väldigt svårt att förstå det danska språket men har aldrig upplevt att någon norr om Hallandåsen har svårt att förstå mig och då pratar jag dagligen i telefon med många runt om i vårt land. Dessutom tror jag det finns väldigt många trevliga och otrevliga människor precis överallt och har nog inget att göra med var man bor. | |