Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 542 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-20 12:59 | |
![]() | Tvättstuga Sökte på tvätt i forum men ingen som var relevant för mitt trådämne. Jag tänkte ta upp en fråga som berör många nämligen tvättstugan. Vad gäller i ert boende, där flera hushåll delar på tvättstuga? Har en hyresgäst rätt att ta över en annans tvättid om denne EJ påbörjat sin tvättning inom 1 timma från starttiden? Har själv bott i Riksbyggen med 30min regel. Bor nu i hyresrätt på mindre tätort. I tvättstugan saknas lapp om vilka regler som gäller i detta fall. Mejlade idag hyresvärden och fick ett svar ganska snabbt om vad som gäller. Det är 1 timma som gäller. Kvartersvärden ska sätta upp en ny lapp skrev han. Jag tror denna lapp kommer sitta kvar högst ett par dar. Själv övertog jag en tvättid i morse kl 8.40 på ett 7-11 pass. Det hade gått över 1timma 40min. Resonera som så att den här personen har glömt eller fått förhinder så jag tog över resterande tid. Satte en lapp i bokningstavlan utifall. Mycket riktigt kl 9.30 så hade jag fått svar. Det stod så här. "Det gick bra den här gången men det kan ju vara så att man har svårt att använda hela tiden som är bokad pga att man jobbar t.ex (måste boka 18-21 men jobbar till 19..) Kände mig taskig som "snott" tvätttiden så jag gick o ringde på men personen var ej hemma. Lämna en lapp där jag bad om ursäkt samt att de kunde ta min tid ikväll som jag tänker avboka pga andra aktiviteter. | |
| PowerYoga | 2008-08-20 13:05 | |
![]() | Det kan ju vara lite olika hos olika värdar, men hos dem värdaren där jag har hyrt bostad (så även den nuvarande) så gäller 30-minuters regeln. Har man inte påbörjat tvätttiden efter 31 min är det fritt fram för en annan hyresgäst att börja tvätta. Så, jag tycker inte alls att det var taskigt att börja tvätta efter 1h 40 min då den som bokat inte hade dykt upp. | |
| Amiable | 2008-08-20 13:10 | |
![]() | Ujuj.... been there done that Kolbxbo! Tror att de flesta som bor lr har bott i liknande boenden har varit med om detsamma. Jag har nån gång tagit fel på dagar...oerhört pinsamt! Där jag trott att min dag är tagen av nån annan och där jag trängt in mig sen.. Slokörat har jag bett om ursäkt precis som du. Och erbjöd den jag hade bokat dagen efter. Men gu´så pinsamt det var!!! Men jag har även varit med om att det är nån som tagit min tvättid utan att det ens gått den där 'allmäna bestämmelsen' om tiden på 1tim. Det gjorde mig själv tokig...dessutom var personen snorkig som f*n mot mig. Tror att den verka gälla överalt(?). Iaf här och inom den kommunala hyrerättspolicyn. | |
| JannekeS | 2008-08-20 13:11 | |
![]() | I min tvättstuga bokar man sig för hela dagen och vad jag vet finns inga regeler för när man får överta någons tvättdag... Men jag skulle nog inte tveka att lägga i en tvätt om klockan var tre och ingen hade börjat tvätta... | |
| Javs | 2008-08-20 13:16 | |
![]() | Det är nog så att olika värdar har olika regler. Kanske även föreningar inom samma värd gör olika? Jag bor i HSB och i vår förening är det fritt fram att börja tvätta om man/kvinna inte påbörjat tiden inom 30 min. Vi har även rätt att ha torkskåpet 30 min och mangel 1 timme efter utsatt tid. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-08-20 13:17 | |
![]() | Där jag bor har vi en timma som regel, innan man tar tiden. Om man nu har problem att hinna till tvättstugan innan den tiden har gått, varför inte sätta upp en liten lapp om det? t.ex hos oss är en av tiderna 16 - 21: "jag jobbar till 17.00 och kan därför inte börja tvätta innan 17.30, var vänlig och låt min tid finnas kvar, trots att jag kommer försent!" Jag skulle respektera detta, i alla fall! | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-20 13:18 | |
![]() | Antagligen så hade den personen tagit sovmorgon. Jag tyckte det var underligt att besvara min lapp om ett exempel på ett annat tidspass 18-21 då det nu handla om 7-11 passet. Jag har gått upp på lördagar och tvättat 7-11 för att jag helt enkelt inte hinner på kvällarna då jag dagpendlar till mitt jobb samt att jag har en son varannan vecka. Så jag tycker resonemanget " Det gick bra den här gången men det kan ju vara så att man har svårt att använda hela tiden som är bokad pga att man jobbar t.ex (måste boka 18-21 men jobbar till 19..)" blir rätt uddlöst. Jag bokar helt enkelt inte en tid jag inte kan nyttja. Hur mycket hinner man tvätta, tumla torka OCH städa. Det där med städa lokalen o tömma ludd i torktumlaren efter sitt tvättpass är det tyvärr många som skiter i. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-20 13:25 | |
![]() | Ska tillägga att på lappen skrev personen att det vore bra med en skrivtavla att meddela andra att man påbörjar sin tvätt lite senare. JannekeS: Boka en HEL dag? Oj, då kan det inte vara många som du delar tvättstuga med. Många nya hyreslägenheter utrustas med egna tvättmaskiner i badrum. Så jag tror det lutar mot att alltfler hyresbostäder får egna maskiner istället. Det med tanke på stressiga samhälle vi lever i samt att många har allergier o kan ej dela maskiner med andra. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-20 13:27 | |
![]() | Att lämna en liten lapp är bra. då vet man att personen VERKLIGEN ska tvätta. Tyvärr märker man att många glömmer av sina bokningar. Ibland har det till och med hänt att en annan person dykt upp samtidigt o trott att min tid var deras. Sen det här med skottår kan ställa till det för en del ;-) | |
| visst | 2008-08-20 13:29 | |
![]() | Där jag bor så använder vi en "bricka" för att komma in i tvättstugan, när jag har bokat en tid så är det ingen annan som kommer in i tvättstugan. Det är ett bra system för innan försvann det tvätt och det kunde vara rena vilda västern där, men nu funkar det jättebra. Det enda är ifall det är någon som har bokat men inte tvättar så står tvättstugan outnyttjad. | |
| partaj | 2008-08-20 13:35 | |
![]() | hos oss får man inte ta tvättiden nångång om någon annan har bokat.... men många sätter upp lappar om dom kommer senare så någon kan utnyttja en timma eller två om man vill... funkar rätt smidigt :) | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-20 13:44 | |
![]() | Jag bor i en liten bostadsrättsförening, 24 lägenheter i ett hus, så det är inte så ofta det blir problem med tvättider. Vi har två tider om dagen att välja på och en liten tavla där man skriver upp sig. Efter ett tag så växte ett system fram, utan diskussion medlemmarna emellan, att man skriver den tid man tänkt sig börja tvätta på det pass man valt. Då ser man ju lätt om det är ok att hoppa in med lite tvätt innan ngn annan ska börja. Det funkar bra och på 9 år har det bara hänt en gång att ngn tagit min tid och att jag råkat ta ngn annans. Den gång jag råkade ta ngn annans tid var rätt skum. Det visade sig att det var en av mina grannars mamma som stod där och gjorde hans tvätt åt honom. När hon hittade mina grejer där passade hon på att fixa dem också. Hon har även dykt upp här och städat trapphuset de gånger då hennes son, som är den som faktiskt bor här, skulle gjort det. Lite väl tycker jag... | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-20 13:54 | |
![]() | Jag har alltid köpt en tvättmaskin då jag flyttat så jag slipper detta. Enda gången jag såg min tvättstuga i senaste lägenheten då jag följde med bostadsrättsvärden runt när hon visade den för nya ägaren. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-20 14:19 | |
![]() | Det är lite synd o inte utnyttja det man faktiskt betalar hyra för. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-20 14:28 | |
![]() | Det där med bricka förekommer ofta i större städer. Vet att min polare i Västerås har en sån. I vissa område med kriminella element kan jag förstå att man vill ha det så. Ni som har elektronisk bricka. Hur funkar ett sånt system när många kommunala hyresbolag har regel om övertagande av tvättid om den inte påbörjats inom en timme? Avbokas tiden per automatik om man ej varit dit med brickan inom tidsintervallet och aktiverat? Jag tänker på många barnfamiljer som får akuta tvättbehov. Då är det guld värt om det finns en lucka i tiden o tvätta nåt som blivit nerspytt eller så. | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 15:35 | |
![]() | Och man betalar för att få ha tvättstuga på hyran...men tydligen inte i fred..pinsamt.. | |
| Teppy | 2008-08-20 15:40 | |
![]() | Köp en egen tvättmaskin och tumlare. Mycket effektivare! | |
| Katta_79 | 2008-08-20 15:42 | |
![]() | I Lund tar de nu bort tvättstugor pga bråk om tider och annat. Istället skall hyresgästerna utrustas med tvättmaskiner och torktumlare i lägenheterna. Lite tråkigt om man ska tvätta t.ex täcken eller mattor men men.. | |
| Teppy | 2008-08-20 15:54 | |
![]() | Yes. Vem vill ha 46st araber efter sig? | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-20 16:02 | |
![]() | haha.. måste berätta en sak.. för många år sen hade en zigenarfamilj brutit upp parkettgolvet i ett hyresområde och börjat odla potatis inomhus.. den är faktisk rolig, men sann..men hur fanken kan man komma på tanken bara? Nån? En annan ickesvensk familj slot ut väggen mellan deras lägenheter så dom kunde "umgås" hette det... oxo en bra idé... men inte om man vill bo kvar..haha | |