Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 542

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-20 16:10
Antal inlägg: 993

Hålla kurs - Lite feedback
Jag sitter här och funderar lite på att ta upp en idé jag hade förra sommaren och vill gärna ha lite feedback.

Tanken var att hålla engångskurser i fotografi och bildbehandling. Man träffas en vardagskväll eller helgeftermiddag i 3-4 timmar (eller mer om det behövs) i små grupper (max 6-8 pers) och går lugnt igenom ämnena. Det finns stort utrymme för frågor och kursen anpassas efter deltagarna. Alla ska få chans att få frågor besvarade och frågetecken uträtade. Kanske lite tid för paus och fika också?

Fotokursen går igenom fotografins grunder men lägger även mycket fokus på hur man använder sin kamera på ett bra sätt, varför den gör som den gör och vad man kan göra för att förbättra eller komma igång med sitt fotograferande.

Bildbehandlingskursen inriktar sig på bildbehandling i photoshop. Programmet introduceras och grunderna gås igenom samt vanliga tekniker och begrepp. Det kommer att gå ganska snabbt fram så datorvana krävs.

Vad tar man betalt för detta och vilket intresse tror ni det finns? Jag tänkte mig 400kr per deltagare. Dyrt eller billigt? Jag har inga lokalkostnader eller annat att ta hänsyn till så jag har stora marginaler.

Tyck till i största allmänhet och kom med förslag, frågor och idéer. Allt tas tacksamt emot så kom igen nu, hjälp mig :)

Wilsson - Ej medlem längre2008-08-20 16:13
Antal inlägg: 325

ENGÅNGSKURS? 6-8 deltagare under 3-4 timmar? Då blir det inte mycket gjort..det hinns inte, garanterat.

Utöka tiden till 3-4 träffar minst...

Wilsson - Ej medlem längre2008-08-20 16:15

Är vi 8 deltagare och var o en har en fråga som läraren ska visa hur man gör så tar bara det minst 30-45 min...5-6 frågor så är kurstiden slut ju...
Det tar tid med phoshop...

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-20 16:20

Nja, tanken var väl just att det skulle vara ngt som folk inte behöver binda upp sig för utan kan gå på vid ett tillfälle när dom känner för det.

Tanken är att ge en god start till att kunna lära sig vidare på egen hand. Att kanske få sina frågor om den nya kameran besvarade och att bli lite mer medveten om sitt fotograferande.

Det finns ju redan andra alternativ som erbjuder längre kurser och dem hade jag inte tänkt konkurrera direkt med.

Då lägger jag hellre på några timmar på varje tillfälle.

Wilsson - Ej medlem längre2008-08-20 16:27

Jo, men vad jag menade var att det hinns inte med så mycket med att få en "god start" på så kort tid. Isf är det kanske bättre med max 2-3 stycken under 3-4 timmar. För om det ska vara tex photoshop så tar det tid att lära sig. Jag har lärt mig det själv, men det har tagit tid också.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-20 16:30

Ja, att minska deltagarantalet är ju också ett alternativ i så fall. Man kanske kan göra innehållet i bildbehandlingskursen lite smalare så att det riktar sig till folk som redan har viss photoshopvana men behöver hjälp med att komma vidare?

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-08-20 16:50
Antal inlägg: 2979

ta kontakt med ett studieförbund och säg att du vill starta en studieirkel så kan ni få kommunalt bidrag också.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-20 16:53

Har tänkt på det också men det funkar väl inte om man gör det som egenföretagare eller i vinstsyfte öh?

miss_boss2008-08-20 16:56
Antal inlägg: 72

Jag tycker de verkar som en kul ide och billigt dessutom
Vet inte hur mycket man hinner lära sig på 4 timmar men skulle gärna ägna 8timmar med pauser då (en hel dag) åt att lära mig.
Jag hade gärna bundit upp mig till fler tillfällen också i coh för sig men förstår om de inte är tanken.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-08-20 16:56

tar 400 spänn per gång tror jag du kan ha det som studiecirkel. som typ hyra för lokal och fika.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-20 17:02

Ok, ska kolla upp det där med studiecirklar och bidrag lite närmare för att vara på den säkra sidan.

Så 400 kr är billigt?

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-08-20 17:03

en studiecirkle kostar typ 2195 för 4ggr enligt dagens reklam

Wilsson - Ej medlem längre2008-08-20 17:12

Säg att du är asylsökande så kanske du får mer i bidrag...bara en tanke ;)

400:- är billigt eller dyrt..det får väl sättas i relevans till vad du lär ut o vad dom lär sig..att bara sitta o inte få lära sig ngt så är ju 400 ocker, medan om kursen ger dom mycket så kanske det är billigt.

_abc_2008-08-20 19:13
Antal inlägg: 2200

Är det vitt blir det inte så mycket över för dig själv eller hur apanbollo?

dudeniro - Ej medlem längre2008-08-20 19:19
Antal inlägg: 6214

Tror det blir svår att gora pengar på detta apan... inte för att trycka ned din goda idé, men du har stor konurrens från studieförbund. Om du skall kunna matcha deras priser och fortfarande gora någon form av profit, så får du antagigen hålla kursen hemma i ditt vardagsrum. Du får knappast någon vettig lokal for under 2000kr/h.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-20 22:13

Dudeniro: Men du tycker det är en god idé i alla fall :)

Grejen är den att jag inte kommer att ha några utgifter alls nästan. Lokal har jag tillgång till gratis genom föreningen jag bor i och övriga saker som behövs har jag redan. Jag vill inte ge mig in på ngt där jag är tvungen att lägga ut en massa pengar och det var därför jag hade den här idén. Kommer det ingen har jag inte förlorat ngt mer än tid och det har jag gott om :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?