Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 542

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordhämnaren - Ej medlem längre2008-08-20 21:15
Antal inlägg: 1045

Smurfer & Unicef
Som ni alla vet firar smurferna 50-årsjubileum och jag är nog inte ensam om att ha besökt en av de många smurfutställningar som arrangeras runtom i landet.

Det första som mötte mig var Unicefs logo, något som alltid fyller mig med oro och en känsla av vanmakt...
i37.tinypic.com/2n0qas2.j pg

När den första chocken lagt sig började jag titta på de olika plakat, planscher och montrar som den till storleken blygsamma men påkostade utställningen hade att erbjuda. Det tog inte lång stund innan man insåg att man hade att göra med en revisionistisk kampanj med avsikt att hjärntvätta kommande generationer.

De flesta känner nog till att smurferna alltid levt i en avskild och etnisk homogen by där de i likhet med japaner livnärt sig på en relativt ensidig kost och bara umgåtts med "sin egen sort", detta till trots så vill nu (antagligen efter påtryckningar från Unicef) utställningens arrangörer att vi ska tro att smurferna lever i en mångkulturell smältdegel i38.tinypic.com/2823mmp.j pg
Detta är naturligtvis bara en falsk fasad, inget kunde vara längre från sanningen...

Smurferna vi möter när vi skrapat lite på ytan är allt annat än öppna för yttre influenser, de är dessutom långt ifrån ett demokratiskt folk utan leds av en "upplyst despot" i35.tinypic.com/xo4jfl.jp g som ser sig själv som folkets beskyddare. Utomstående element betraktas som ondskefulla och betraktas som hela folkets fiende i38.tinypic.com/avlr86.jp g detta trots att fienden egentligen aldrig lyckats åsamka nån större skada.

Smurferna lever dock inte bara i en diktatur, de har dessutom starka fördomar som präglar tillvaron, det blonda idealet i34.tinypic.com/30jl0l5.j pg är det förhärskande, allt annat fnyser man åt eller tillskriver minst sagt negativa egenskaper i37.tinypic.com/2ciissl.j pg

Fördomarna tar sig ibland rent rasistiska uttryck där t.ex. svarta framställs som fruktansvärda monster i38.tinypic.com/v5woz8.jp g
Detta bottnar troligen i det raskrig som smurferna i ett av sina album utkämpar mot de så kallade Gnap-smurferna. Är detta verkligen de ideal och värderingar vi vill att Unicef ska ge våra barn? Var är Expo och TV4 när de verkligen behövs?

trashone - Ej medlem längre2008-08-20 21:24
Antal inlägg: 18678

*skratt*

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-08-20 21:27
Antal inlägg: 7733

Heter det inte smurfArna? Har jag alltid trott :O

vindsus862008-08-20 21:31
Antal inlägg: 3785

ja... smurfarna.

vindsus862008-08-20 21:32

fast jaha "Smurferna eller smurfarna" står det på wikipedia. men smurferna låter ju skitfult.

vindsus862008-08-20 21:32

en stol flera stolar, liksom. inte stoler.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-20 21:34
Antal inlägg: 4127

Det är ju ingen ny teori du kommer med, och man kan ju tycka att de UNICEF skulle haft det i åtanke när det valde att bli sponsorer för detta jubileum. Känns dock som om teorierna angående tintin, som liknar de om smurferna på många sätt, är mer befogade.

ANDERStG2008-08-20 21:37
Antal inlägg: 7560

Tintin var väl ett barn av sin tid. Han bättrar sig lite efter "Tintin i Kongo".

Vill ni ha en humoristisk take på Tintin så läs The Rabbi's Cat 2 (tror inte den översatts än).

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-08-20 21:52
Antal inlägg: 1045

Angående pluralformen av smurf, saxat från Wiki:

Ordet schtroumpf är påhittat enligt Peyo. Han kom på ordet en gång då han åt lunch med en vän och bad honom att skicka saltet, men inte kom på vad salt hette utan använde ett nonsensord i stället ("passe-moi le schtroumpf"). Detta ord skulle senare översättas till över 30 olika språk. På svenska blev ordet schtroumpf till stromf, vilket senare ändrades till smurf (ett lån från flamländska). Plural av ordet smurf angavs ursprungligen som "smurfer" men kom under 1990-talet att i stor utsträckning ersättas av "smurfar".

sv.wikipedia.org/wik...rd et_smurf

trashone - Ej medlem längre2008-08-20 21:55
Antal inlägg: 18678

Men ger inte Unicef dessa värderingar till ungarna det så gör FRIDAtidningen och dyl det. Alla vet att blond är det rätta.

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-08-20 21:58
Antal inlägg: 7733

aha påsåvis ordhämnaren... tackar för upplysningen :) men jag föredrar smurfar framför smurfer ;)

odin - Administratör2008-08-20 22:09
Antal inlägg: 7442

Jag älskade smurfarna när jag var liten men kan inte påstå att jag dras mer till blondiner än brunetter, handlar nog mer om föräldrar o vad man har i knoppen :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?