Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 564 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tragica - Ej medlem längre | 2008-08-21 16:47 | |
![]() | Återbetalning En undran till er som lånar ut till era vänner och bekanta. Hur ser ni till att pengarna betalas igen till er? Vad säger man för att saken inte skall förstöra ev vänskap? Hur tar man ens upp frågan om skulder? Jag är inte jätteintresserad av summor, för mig är det lika viktigt att betala åter 10kr som 1000kr. Men någonstans finns en övre gräns hur mycket jag skulle ligga ute med och sen inte driva in pengarna. Så vad gör man då smärtgränsen är nådd, när den man lånade ut till i förtroende inte vill betala tillbaka? Går det att skicka inkasso på en privatperson från en privatperson? | |
| brini | 2008-08-21 16:48 | |
![]() | Min svärmor sa alltid: Det finns 3 saker du aldrig ska låna ut. Din bil Pengar Din älskare | |
| manne00 | 2008-08-21 16:50 | |
![]() | Skulle jag låna ut mer pengar än jag skulle kunnat skänka bort så skulle jag ha skriftligt på det. Generellt så borde man inte blanda ihop vänskap och pengar. | |
| Tess 08 | 2008-08-21 16:50 | |
![]() | Jag har en regel: Låna aldrig ut mer pengar än du har råd att förlora! På detta sätt vet man att man överlever och slipper svälta om personen inte betalar tillbaka, samtidigt så slipper vänskapen ta slut pga dessa pengar. Har du inte kvitto på beloppet och villkor är det nog svårt att bevisa att du har lånat ut dessa pengar. Du får nog ta och bestämma om och i så fall hur mycket du kan tänka dej att låna ut och samtidigt fundera på om det är värt att mista vänskapen för det. | |
| Tess 08 | 2008-08-21 16:51 | |
![]() | Jag lånar sällan pengar, brukar vara den folk lånar av... men så får jag tillbaka pengarna också. | |
| tragica - Ej medlem längre | 2008-08-21 16:52 | |
![]() | Sant, skriva papper är viktigt. | |
| manne00 | 2008-08-21 16:59 | |
![]() | Vad skall personen ha pengar till och varför har den inte pengar själv ?är frågor man borde ställa sig. Gör du personen en tjänst att låna ut pengar eller innebär det mer problem. Låna ut till beroende är inte att föredra. | |
| skogstorparn | 2008-08-21 17:00 | |
![]() | inkasso går endast om han/hon köpt en tjänst/vara av dig som företagare.. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:10 | |
![]() | om personen i fråga är så ofin att han/hon inte betalar tillbaka självmant kanske personen inte är så bra vän? såvida det inte är så att han/hon inte kan betala tillbaka förståss. då kan du ju överväga att ge bort pengarna eller så kan väl han/hon hjälpa dig å flytta eller nått | |
| manne00 | 2008-08-21 17:16 | |
![]() | Vänskap och pengar är inte samma sak. Många kan vara bra vänner utan att kunna betala tillbaka. Ett alternativ är att åka hem till personen och "plocka" saker som kan ha samma värde. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:17 | |
![]() | ja sa ju det.. han/hon kanske inte kan betala tillbaka... | |
| run-marie | 2008-08-21 17:18 | |
![]() | Man kan gå till kronofogden med en privat skuld också, men jag vet inte om man behöver en skuldsedel eller nå´t, ring dit och kolla upp. Du begär att få tala med betalningsföreläggande enheten, dom finns på Gotland. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:20 | |
![]() | får man fråga vilka summor det handlar om.. det är faktiskt avgörande för att tycka nått tycker jag... om nån lånade 10 kr av mig slulle jag inte komma ihåg det. men försökte kompisen blåsa mig på 10 000 kr skulle jag inte kalla denne vän.. skulle iofs inte låna ut så mycket men ändå | |
| run-marie | 2008-08-21 17:20 | |
![]() | Kanske räcker med att du säger att du får vända dig dit för att personen ska betala tillbaka. Själv lånar jag nästan aldrig ut pengar om det inte är nå´t belopp jag skulle kunna undvara själv. Håller med andra som skrivit här att man helst inte ska låna ut pengar om det inte är småbelopp. Det kan ju betyda slutet på vänskapen om man inte får tillbaka pengarna utan tjat. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:21 | |
![]() | lånade faktiskt ut 100 kr till en bekant som jag inte känner så bra för ca ett halvår sen.. sist ja träffade honom sa jag helt enkelt du... du e skyldig mig en hundring... bjuder du mig på en drink? och det gjorde han så var dte ur världen... | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-08-21 17:22 | |
![]() | "Vänskap och pengar är inte samma sak. Många kan vara bra vänner utan att kunna betala tillbaka. Ett alternativ är att åka hem till personen och "plocka" saker som kan ha samma värde" Håller inte med dig, Manne. Det skulle kännas oerhört jobbigt, för mig personligen, att åka hem till någon jag betraktar som en "vän" och börja "plocka" saker som kan ha samma värde som det jag lånat ut. Har väldigt svårt att se hur en vänskap kan bibehållas efter ett sådant agerande. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:23 | |
![]() | nej då är det bättre med tjänster.. förutsatt att man inte måste ha pengarna själv... typ hjälp med renovering eller flytta eller nått | |
| emmylicious | 2008-08-21 17:25 | |
![]() | Jag och min bästa vän lånar pengar av varandra hela tiden så det jämnar liksom ut sig :) Ibland betalar jag för henne, ibland betalar hon åt mig. Litar på henne till 110% så jag är inte direkt orolig :) När det gäller andra går jag också efter det som Tess 08 skrev "Låna aldrig ut mer pengar än du har råd att förlora!" | |
| manne00 | 2008-08-21 17:25 | |
![]() | nej. Vänskapen kan inte behållas . Det är därför man inte skall låna ut pengar till vänner. Det jag menar är att en del personer redan har så stora skulder att de inte kan betala och är väldigt bra vänner för övrigt. Bara att glo på lyxfällan och där tar de bara upp fall där personer har en skaplig inkomst. | |
| hemliga anna | 2008-08-21 17:28 | |
![]() | men om man inte lånar ut pengar till vänner vem ska man då låna ut till? då vill man alltså inte låna ut pengar alls.. och om man hamnar i en kris vem ska man låna av? jag lånar ut pengar till folk hela tiden men jag ser ju alltid till att få tillbaka dem.. om jag inte får det så får den personen inte låna fler ggr. och så klar inte "låna ut mer än du har råd att förlora" | |