Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 666

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 02:26
Antal inlägg: 4127

SÄPO
Det verkar vara fler än jag här på beta som har varit i kontakt med Sveriges härliga säkerhetspolis; SÄPO. Är det en drös paranoida idioter, eller är deras jobb nödvändigt och befogat? Skall man verkligen behöva ta dem på allvar då de verkar registrera folk på tämligen lama grunder. Jag personligen känner mig som det minsta hotet mot Sveriges och eran säkerhet... lovar

Perpersa - Ej medlem längre2008-08-24 03:29
Antal inlägg: 2193

Det är en skön fyra i alla fall. Mycket mer vet jag inte om dem! :D

gic - Ej medlem längre2008-08-24 04:00
Antal inlägg: 241

Stilig_karl, spännande, i vilka ärenden?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 04:20

Hemligt gic... men de som har följt mig på forumet har ett par vettiga alternativ att välja mellan :)

gic - Ej medlem längre2008-08-24 04:27

Meh! Om du följer deras hemlighetskodex så gör du ju jobbet alldeles för enkelt för dom, vad är det för dubbelmoral?

gic - Ej medlem längre2008-08-24 04:28

*nyfiken så jag spricker*

gic - Ej medlem längre2008-08-24 04:36

En artikel om SÄPOs historiska beteende (taget från Svd.se):

100 000 fanns i Säpos register
Publicerad: 18 december 2002, 00.00. Senast ändrad: 23 september 2007, 14.52

Textstorlek: Normal text Större text Störst text Skriv ut Den svenska övervakningsstaten var inget hjärnspöke. Över 100 000 kommunister registrerades, telefonavlyssning skedde slentrianmässigt, partimöten buggades, information från det militära IB som kan ha grundats av Olof Palme gick till socialdemokraternas partihögkvarter.

FNL-demonstration mot Vietnamkriget 1968. Dåvarande statsrådet Olof Palme deltar i fackeltåget tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör Nguyen Tho Chyan. Samtidigt utsattes den svenska FNL-rörelsen för en omfattande övervakning av Säpo. Foto: Scanpix

Den statliga Säkerhetstjänstkommission en bekräftar fakta som en rad politiker och Säpochefer tidigare dementerat. Den riktar hård kritik och varnar för att åsiktsregistreringen kan pågå än i dag i Säpos databaser.
- Vi går väldigt långt och avslöjar sådant som man normalt inte skulle avslöja, säger kommissionens ordförande, förre riksmarskalken Gunnar Brodin.

Efter rader av olika "affärer&quo t; och spekulationer om IB och Säpo skulle utredningen "samlat, uttömmande och definitivt klarlägga de svenska säkerhetstjänsternas författningsskyddande verksamhet". Efter tre och ett halvt års arbete, fri tillgång till hemliga arkiv och samtal med 400 personer och extraordinära maktmedel för att få folk att tala ger man på över 3 000 sidor en helhetsbild:

Mot slutet av 1960-talet fanns över 100 000 kommunister och kommunistsympatisörer registrerade. Enligt mottot från dåvarande statsministern Tage Erlander: "Det är bättre att registrera tio för många än en för lite".

Under 1940- och 50-talen registrerades mest kommunister. Under 1960- och 70-talen var måltavlan vänstern i KFML, SKP, KFML(r) - avgrundsvänstern som övervakarna kallade dem.

Både Säpo och IB använde sig av buggning mot ytterlighetsorganisatione r. HSB-huset i Stockholm hade fast installerade mikrofoner för att avlyssna kommunistiska möten på 1950-talet.

Under de senaste 30 åren har 5 000-10 000 personer funnits i Säpos register.

Även organisationer som Emmaus och Ordfront dammsögs. Kommissionens ledamot Anita Klum var 1986-97 var generalsekreterare i Svenska Amnesty och registrerades därför.

I dag dominerar högerextremister och anarkister i registren.
Under intryck av vänstervågen 1969 förbjöds visserligen åsiktsregistrering i lag, men samtidigt gav regeringen besked till säkerhetsorganen att fortsätta som förut.

"Regeringens föreskrifter präglades av dubbla budskap. På så sätt kunde man tillmötesgå en politisk opinion och samtidigt ge Säpo de befogenheter som man ansåg nödvändiga med hänsyn till rikets säkerhet. Säpo har i arbetsregister
i betydande omfattning noterat uppgifter i strid mot åsiktsregistreringsförbud et", skriver kommissionen.
Kommissionen varnar för att det "även i dag finns en påtaglig risk att förbudet överträds" när extremister övervakas.

Telefonavlyssning skedde i stor skala, mot en person under hela tio år trots att inget misstänkt avslöjades under samtalen. Åklagare och domare gav slentrianmässiga tillstånd. Sidoinformation om andra personer från samtalen registrerades trots att det var förbjudet, kamouflerat som uppgifter som lämnats av påhittade personer.
- Effektivitetshänsyn har gått före det integritetsskydd som lagen tillförsäkrar medborgarna, konstaterar Gunnar Brodin.
Det fanns visserligen under kalla kriget ett verkligt hot från Sovjet och kommunismen. Men statens säkerhetsorgan var alarmistiska och gavs för fria tyglar, anser kommissionen. De politiska kontrollorganen accepterade hotbilden och arbetsmetoderna.
- Säkerhetsorganen var som folkmajoriteten starkt präglade av kalla kriget och en betydande rysskräck - något de delade med en majoritet av svenska folket. Hotbilden har varit begriplig, men om den var rimlig kan man verkligen ifrågasätta, säger Gunnar Brodin.

Flera källor uppger att förre statsministern Olof Palme kring 1953 var med om att starta IB:s kommunistjakt på arbetsplatserna. Det var försvarsminister Sven Andersson som under Palme återstartade IB under 1970-talet.
Socialdemokraternas förre ledare Ingvar Carlsson har förnekat att IB hade kontakter med partiet. Men enligt kommissionen gjorde SSU:are värnplikt hos de s-dominerade IB och kontaktade socialdemokraternas arbetsplatsombud. Kommissionen har också påträffat IB-rapporter från åsiktsregistreringen på 1960-talet i socialdemokraternas partiarkiv.
- Ett antal partiföreträdare var inte sena att hänga på och utnyttja den organisation som fanns, säger Gunnar Brodin vars kommission uttrycker "betänkligheter mot denna sammanblandning av parti- och statsintressen".
Mikael Holmström

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 04:40

Hehe... Tråden skulle inte handla om mitt politiska ställningstagande till vilket är grunden till att säpo fann mig intressant. Men jag har inte gjort något speciellt mer än att tycka saker, och har heller inte beblandat mig med folk som har varit annorlunda. Därav en viss irritation över säpo:s agerande, och jag vet även att jag inte är ensam.

gic - Ej medlem längre2008-08-24 04:43

Det är ju det som är intressant, vad tycker du som gör att SÄPO måste spänna musklerna och spendera svenska skattepengar till att förtrycka din åsiktsfrihet?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 04:44

Oj, hur hann du få in allt det där innan jag skickade mitt gic.. har läst liknande info tidigare, speciellt då jag är medlem i både ordfront, amnesty int, och har varit med i RKU..

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 04:47

"vad tycker du som gör att SÄPO måste spänna musklerna och spendera svenska skattepengar till att förtrycka din åsiktsfrihet?" ... kan faktiskt inte ens relatera till deras metoder, så jag har ingen aning om vad som åsamkar detta mer än obefogad paranoia. Eller är det något som jag inte vet. Antagligen är det både och...

gic - Ej medlem längre2008-08-24 04:53

Dom följer ju antagligen en strategi och agenda, så lämnade dom inte ett klart budskap så förutser dom nog ditt agerande och kanske blev du utvald för din extroverta sida så att du skall användas som lockbete för att.. ja nånting.. *fnula* hehe! vem vet, om du inte vet. :) Dom hade inte med sig blommor och choklad då när dom va på så vackert besök? :)

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 04:56

Vem vet, de är lömska iaf :P ... De har inte ens kontaktat mig personligen... de smög in på min skola för många år sedan, och fick ut den info de ville ha om mig och ett par andra. För övrigt vet alla att säpo-choklad är de där äckliga inga vill ha i aladinasken, och blommorna är sådana där som sprutar vatten... *bitter* :)

gic - Ej medlem längre2008-08-24 05:00

Du jag tar och ringer Inspecteur Clouseu (Peter Sellers) på en gång så vi kan bemöta dem med lite seriös kling och klang retorik! ;)

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 05:02

Jag vill ha Columbo!! :D

gic - Ej medlem längre2008-08-24 05:06

Ah ok, han slocknade här på soffan efter andra holken, skall se ifall han är kommunicerbar...

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 05:10

Han är aldrig så seg som han ser ut att vara
www.youtube.com/watc...nm MOiYz7a0

gic - Ej medlem längre2008-08-24 05:14

Vackert! tack, nu kan jag sova gott. Hade tänkt länka in nån Peter Sellers men undrade istället om det finns några svenska whistleblowers från SÄPO?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-24 05:22

Hm, det beror väl på om det verkligen är den allmäna uppfattningen att en del av SÄPO:s agerande är fel.

gic - Ej medlem längre2008-08-24 14:21

Ja kanske. Något som är relevant i den här diskussionen är ju även den nytagna lagen om att FRA får lyssna på all information. Något som redan görs av USA och deras system ECHELON som läser av all information i västvärlden (mobil, tele, fax, internet). Detta görs genom t ex Orddatabaser/kombinatione r och IBMs senaste superdator teknologi och om det räknas som akut så går det till något som liknar ett callcenter och en agent kopplar in sig i kommunikationen.

Något jag har funderat på är om det är möjligt även (eftersom Google säkerhetsrevisionerades ju av NSA inför sin börsintroduktion på Nasdaq) att den här informationen (med tanke på deras ideologiska ståndpunkt) om oss säljs till använding inom det trendiga marknadsområdet "Business Intelligence" .. jag menar, har man 180 000 privata kontraktörer i Iraq (utöver ordinarie 160 000 soldater) så vore det väll ändåså inte så konstigt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?