Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Family | 2008-08-29 10:51 | |
![]() | Rättvist språk Många av oss här inne delar nog intresset för ord och då kanske också för språket som verktyg. Att vara duktig på ordförståelse är inte alls samma sak som att kunna formulera sig bra men helt klart är det en fördel att behärska båda delarna. Skillnaden mellan talspråk och skriftspråk är också stor vilket kanske tydligt syns inom politiken där en skriver talet och en annan framför det. Just det här med samarbete inom språket är intressant. Är det oärligt att göra som politikerna och makthavare gör, att låta andra formulera och granska budskapet som ska fram? Kanske försvinner det rätta budskapet eller uppfattningen när flera granskar och formulerar det. Inom musiken är ofta språket frikopplat från många av språkreglerna. Blir nyanserna i språket bättre där eller ... Vissa ord blir nästan värdelösa för en del. Vad står egentligen grönt för hos någon som är blind sedan födseln? Går det att göra språket rättvist? | |
| cutie8 - Ej medlem längre | 2008-08-29 11:22 | |
![]() | Man får skapa sin egen språkliga rättvisa, tror jag. Musiken kan förstöra en massa genom texter men musik kan också sätta ord på sådant som man kanske inte gör till vardags. Att vara bra på språk kan innebära så många olika saker. Man kan gilla språk för bara språkets skull, man kan gilla språk för att man vill studera språkets utveckling men jag tror inte att språket kan göras rättvist för alla. | |
| ferlaine | 2008-08-29 11:52 | |
![]() | "Inom musiken är ofta språket frikopplat från många av språkreglerna." På vilket sätt ? | |
| Vikage | 2008-08-29 11:52 | |
![]() | Är det rätt att göra språket mer rättvist? Är inte språk en färdighet som alla andra där vissa är bra och vissa sämre? Annars bör ju idrotten göras mer rättvis där de som har svårare att bygga muskler kan få springa på en kortare bana en de som bygger muskler bra så att tävlingen blir rättvis. | |
| ferlaine | 2008-08-29 11:54 | |
![]() | "Musiken kan förstöra en massa genom texter..." Förstår mindre och mindre... | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 12:21 | |
![]() | Väldigt intressant inlägg! Frågan är om något går att göras rättvist i ett klasssamhälle. Så länge det finns intressenter som vill skapa värdefilosofi i olika riktningar så finns det ju intresse i att skapa olika gångbara värderingar. Det finns lite olika tankegångar tror jag angående ditt önskemål, t ex Center for Nonviolent Communication: www.cnvc.org/ | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-08-29 12:33 | |
![]() | Språket i likhet med en cykel är väl i sig själv knappast särskilt förlåtande och kan nog heller aldrig bli det, antingen behärskar man sitt språk hjälpligt och förmår uttrycka sig, eller så gör man inte det och blir troligen marginaliserad. Detsamma gäller ju cyklandet, antingen kan man, eller inte. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:11 | |
![]() | jag förstår inte riktigt frågan. har du tänkt dunkelt eller har jag släppt styret? | |
| Karincx - Ej medlem längre | 2008-09-01 21:30 | |
![]() | Om man skulle vara lite seriös och försöka gå till botten med två av dina frågeställningar… Du skriver: ”Inom musiken är ofta språket frikopplat från många av språkreglerna. Blir nyanserna i språket bättre där eller...”. Nej, nyanserna m.a.p. låttexter lär ju inte framhävas på ett mer klockrent sätt just för att de inte håller sig till språkreglerna. Upplevelsen av konst, liksom musik, är subjektiv och färgas därmed av betraktarens respektive lyssnarens egna referensramar. En del som inte bryr sig om det vedertagna språkets ramar kanske kan tilltalas av innehållet i dessa texter och ser det som ett tecken på kreativitet i kombination med att innehållet i övrigt upplevs som ”träffande”. En språkvetare skulle sannolikt anse att språket i låttexten i fråga hade för många svagheter och dissa den. Kreativiteten kan annars blomstra inom det givna språkets hank och stör. Musiktexter, poesi och poetiskt färgade romaner kan ju vara en inspirationskälla och berika det vedertagna språket. Jag avser fr.a. enstaka egenhändigt uppfunna ord och en mängd metaforer och andra uttryck med en klockren känslomässig förankring. Det kan i vissa fall addera nya dimensioner och fördjupa språket. Min personliga uppfattning är annars överlag att det är lite sorgligt att språket slaktas på ett respektlöst sätt. Poetiska låttexter, som håller sig till språkreglerna, finns det antagligen en stor, men tyst efterfrågan på i länder som Sverige. Vad gäller rättviseaspekten med avseende på språket kan man ju, i likhet med andra diskurser om rättvisa, inte uppnå en absolut rättvisa, vilket är en utopi och, för många, ett rättesnöre. Däremot kan man ju minska klyftorna och följaktligen uppnå en högre grad av rättvisa. Det handlar ju om att göra sig lite mindre beroende av det faktum att uppväxtvillkoren/livsmilj ön skiljer sig åt. Man bör höja ambitionsnivån på svenskundervisningen, inklusive SFI-undervisningen. Ge t.ex. alla barn en SAOL i skolan, som de får behålla - och på ett naturligt sätt kan lära sig att använda i undervisningen. Svenskan bör få fler undervisningstimmar och att lära sig att skriva måste prioriteras högre. Eleverna drar f.ö. nytta av att kunna skriva när de sedan gör sina andra läxor och resten av livet… Ett annat sätt att minska klyftorna kan ju ske genom att marginaliserade individer själva förbättrar sitt språk, eventuellt parallellt med en språkkurs. Den egna språkutvecklingen är en angelägen fråga. Man kan göra en hel del på egen hand om man bestämmer sig för att intressera sig för det. Alla som arbetar med språk eller lär sig ett nytt språk vet att intresse och tid är viktiga faktorer. Det handlar ju om att lära sig under trevliga former och ha lite tålamod, ta lite i taget; läsa en del böcker, förutom grammatik och SAOL, naturligtvis… Man kan ju utveckla det egna språket - även om man tillhör en missgynnad grupp, språkligt sett. De som kan uttrycka sig hyfsat har intresserat sig för språket och lagt lite tid på att utveckla det. Det är ju en process. Kan man lära sig andra språk kan man tillägna sig utökade kunskaper i det egna… Om man t.ex. lär sig 5 nya ord per vecka blir det ju 260 per år..! | |
| mrperfect | 2008-09-01 22:42 | |
![]() | Det är viktigt hur man trycker ut sig! | |
| Karincx - Ej medlem längre | 2008-09-03 14:10 | |
![]() | Ok, mrperfect.:) Du såg ju vad ämnet handlade om... Själv hade jag uppenbarligen kunnat korta ner texten lite. I och med att betapet har språkliga konnotationer (och jag arbetar med språk) tycker jag dock att detta är en angelägen fråga. Dessutom är ju svenskan och språklig rättvisa en obestridligt viktig fråga, både på samhälls- och många gånger på individnivå. Språkfrågan är ju ständigt aktuell, så vi kan väl förvänta oss att nya trådar poppar upp om den, även framdeles. | |