Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 42 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 866 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:12 | |
![]() | Meningsbyggnadsfusk Det är med viss oro jag under senare tid har uppmärksammat att många skribenter/krönikörer på våra stora dagstidningar har börjat att slarva med sin meningsbyggnad. Jag vet inte om detta är ett medvetet eller omedvetet val från deras sida. Dock ser jag en fara i det, då det kan leda till en förflackning av det skrivna språket rent generellt. Framförallt har jag noterat att många väljer att utesluta subjektet i sina meningar. Till exempel kan en musikrecensent skriva: "Kommer aldrig lyssna på Metallica igen" när han menar "JAG kommer aldrig att lyssna på Metallica igen". Man kanske kan tycka att detta är en bagatell eftersom man ju mycket väl förstår vad recensenten vill ha sagt, men jag tycker att det ser slarvigt ut. Jag anser att de personer som har till yrke att skriva ska föregå med gott exempel och i möjligaste mån följa de regler som finns för det skrivna språket. Själv lärde jag mig skriva hyfsat väl genom att som ung lusläsa Aftonbladet varje dag. Därför blir jag lite besviken när jag ser hur vissa journalister behandlar det svenska språket i dag. Jag anser att skriftspråket ska förbli just ett skriftspråk med dess givna regler, och inte någon slags nedpräntat talspråk. Vad tycker du? | |
| DennisPlz | 2008-08-29 18:13 | |
![]() | Vamenaru? :P | |
| Nunnelunan | 2008-08-29 18:16 | |
![]() | Ja håller helt med dej om det :). Det är självklart. Det irriterar även mig då folk skriver talspråk och då språknämnden godkänner dessa som skriftspråk (tänker främst på mej och dej (bläää...)). Man sitter framför sina barn och pratar om satser, subjekt och predikat - sedan ser vardagsskriverierna ut som du tog som exemplet. Det är inte bra! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:16 | |
![]() | JAG kan däremot tycka att det är behagligare för ögonen om man hoppar över ett 'jag' då och då, om man skriver en text där det är mycket åsikter som skola framföras. | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:22 | |
![]() | Undertecknad håller med Nattravn att det ibland kan vara svårt att hitta vettiga alternativ till "jag". | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:22 | |
![]() | /Robban :-) | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:24 | |
![]() | Jag är för övrigt en mästare på att missa att inflika ord när jag skriver snabbt. Huvudet är snabbare än fingrarna. | |
| Piaree | 2008-08-29 18:26 | |
![]() | Ses även allt för ofta i subtitles på film.... Störande att Firefox har redigering på ALLT man skriver nu för tiden... | |
| bove | 2008-08-29 18:27 | |
![]() | Jag håller med om att skriftspråk bör vara "korrekt". Däremot tycker jag att det är helt i sin ordning att man skriver "mej" och "dej", det är väl inte mer än logiskt att man efterhand anpassar skriftspråket så att det någorlunda efterliknar det talade språket. Skulle man aldrig få göra några sådana justeringar skulle skriftspråket kunna bli halvt oläsligt på något sekel. | |
| blue_moon | 2008-08-29 18:28 | |
![]() | Det är rubriksvenskan som breder ut sig i spalterna. | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:30 | |
![]() | Har Firefox redigering på ALLT man skriver? Det har inte jag märkt någonting alls av. När det gäller textning av film kan jag faktiskt förstå att man utesluter vissa ord. | |
| Nicktroll - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:32 | |
![]() | Jag har haft svårt för "dej" och "mej", men så sakteliga börjar jag använda mig av den stavningen i lite mer vardagliga sammanhang (SMS till kompisar och liknande). | |
| Marie08 | 2008-08-29 18:35 | |
![]() | Heter det inte meningsuppbyggnad;)? Journalister som särskriver borde väl nästan hängas ut i tidningen tycker man!! | |
| Nunnelunan | 2008-08-29 18:36 | |
![]() | bove: kan hålla med dig till viss del. För några år sedan kom jag över en packe böcker av en Leonard Strömberg (mycket religion och etik...). Böckerna var skrivna på ett skriftspråk runt förra sekelskiftet och framåt några årtionden. Vilken njutning att läsa! Trots innehåll och min icketro, så slukade jag böckerna på samma vis som man gjorde med Wahlströmsböcker då man var i den åldern (2 om dagen). Jag tror att vi även börjar skriva annorlunda, då det tillåts och att det kan vara en broms i språkutveckling att inte tillåta mej och dej etc. Men JAG tycker att den bromsen behövs! Subjekt och predikat i varje sats är däremot odiskutabelt, om inte någon språknämnd även går in där och gör undantag (vilket inte bör ske på grund av kvällspressen). Subtitles skall väl däremot skildra ett talspråk? | |
| Hr Winbladh | 2008-08-29 18:38 | |
![]() | Jag tycker vi ska skylla på språktokliberalen Fredrik Lindström. Han anser ju att språket är i ständig utveckling och att vi måste acceptera modernt talspråk i skriftspråket. Trams! | |
| Piaree | 2008-08-29 18:38 | |
![]() | Uppdaterade Firefox igår. Det blev ett rött streck under "subtitles" som jag skrev i mitt förra inlägg. Kanske är bra ändå med redigering, så man inte blir missförstådd i forum... Vissa "underförstådda" ord kan väl plockas bort, men inte så meningen blir oförståelig (Firefox rättade mig igen). | |
| hemliga anna | 2008-08-29 18:39 | |
![]() | jag håller helt med! anser dock att det ibland kan finnas sammanhang då det fyller en funktion att skriva i talspråk. till exempel i noveller, dikter etc. kanske även i en musikrecension om det finns ett syfte med att det är skrivet i talspråk, en tanke bakom... jag tror dock att skolorna är bra på att lära ut hur man ska skriva. fick lära mig på gymnasiet att det är tre saker man bör kunna för att lyckas i livet, karriären 1. tala korrekt vid behov, gärna inför grupp. 2. skriva korrekt vid behov. 3. vet hur man tar reda på fakta man inte har i huvudet. (sen anser jag att man bör kunna föra sig social också, men det lär man sig kanske inte i skolan? eller? jo det kanske man gör...) | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:41 | |
![]() | Håller med. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:44 | |
![]() | Om man tycker om att det skrivs på talspråk kanske man gillar denna mannen sv.wikipedia.org/wik...er atologen (Ja, jag gjorde det igen) | |
| Marie08 | 2008-08-29 18:50 | |
![]() | Skrivandet är väl som vilken annan konst som helst......först lär man sig grunderna, skaffar sig grundkunskaperna... Sen....är det tillåtet att ge utlopp för sin konstnärlighet! | |