Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 504 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| segerstedt | 2008-09-02 14:59 | |
![]() | operera bort halsmandlarna Jag undrar om någon här har opererat bort sina halsmandlar,, i sånna fall förändras sångrösten? | |
| Sven Gun | 2008-09-02 15:01 | |
![]() | Ja och nej! Har samma djävliga sångröst som innan | |
| krutmarie | 2008-09-02 15:01 | |
![]() | Dom jag känner som gjort det hade ingen sångröst innan heller (fast det vet dom nog inte) så det är lite svårt att svara på. Helt klart får dom en väldigt efterhängsen hosta när dom blir förkylda, men nu för tiden tar dom visst inte bort hela halsmandeln har jag hört på jobbet utan lämnar en bit kvar som kan fånga upp lite baciller. Men det kan ju vara olika på olika sjukhus kanske. | |
| segerstedt | 2008-09-02 15:03 | |
![]() | för det är nämligen så att jag sjunger väldigt mycket, går på sånglinje nu, skulle vara förjävligt om min sångröst förändrades.. är lite orolig :s | |
| krutmarie | 2008-09-02 15:09 | |
![]() | Har du frågat läkaren på öron-näs-och hals? Fast det kanske inte är nån som sjunger för dom före och efter så dom inte vet säkert. | |
| Spömö | 2008-09-02 15:53 | |
![]() | "Halsmandlarna påverkar rösten försumbart. Formen förändras i ditt ansatsrör lite grann och rent teoretiskt skulle klangen då också påverkas men jag tror inte att det ligger någon praktisk verklighet bakom detta. " www.voicecentre.se/c...ad =268#268 | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-02 18:23 | |
![]() | De barn jag vet om som har opererat bort halsmandlarna har fått pipigare röst någon vecka efter operationen. Inte för att de gnäller utan för att rösten faktiskt blir ljus men när det har läkt riktigt, låter de som vanligt igen. Prata med öron-näsa-hals om du oroar dig, de borde veta hur det brukar vara även för vuxna. | |
| mrperfect | 2008-09-02 21:40 | |
![]() | Hade du hetat Pavarotti så kanske du skulle ha skaffat en försäkring först :P | |
| levakdörB | 2008-09-02 21:49 | |
![]() | men då skulle hon vara död och oförmögen att ställa frågan:P | |
| -Lala-la | 2008-09-02 22:40 | |
![]() | jag har bara kort ögnat igenom tråden, men kan sammanfatta och konstatera så här: det verkar som att det finns något magiskt samband mellan dålig sångröst och behov att operera bort mandlarna. kanske hänger det ihop så, att mandlarn tar stryk efter år efter år av plågan av den dåliga sångrösten. eller kanske påverkar de dåliga mandlarna sångrösten, på något konstigt sjukt sätt? I alla fall TS-segerstedt: Känner du att du behöver operera bort mandlarna så beror det troligast på att du redan har en dålig sångröst och då är rösten det minsta du behöver oroa dig för. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-02 22:46 | |
![]() | Somliga borde operera bort tungan och tangentbordet. | |
| Wide Meadow | 2008-09-02 23:11 | |
![]() | Hej! Opererade bort mina mandlar 1966 och har aldrig ångrat det. Var då sjuttton år och fick något ljusare röst under ett par veckor när jag bara åt potatismos och soppor. Sedan blev allt som vanligt igen. Infektionerna har varit färre under åren. Staffan | |
| -Lala-la | 2008-09-02 23:24 | |
![]() | mommes, försvann något på dig när du opererade bort humorn? | |
| segerstedt | 2008-09-03 19:16 | |
![]() | -Lala-la jag har inte en dåligt sångröst, det är inte anledningen till att jag ska operera bort dem.. jag sjunger väldigt bra, och går en sång utbildning.. | |
| skrabban | 2008-09-03 19:22 | |
![]() | Sångrösten har inget med mandlarna att göra. Jag fick opererat bort mina när jag var sex år. Det förändrar inte sångrösten, däremot har stämbanden och sångrösten med varandra att göra. Det är stämbanden som kan bli slitna med åren. | |
| segerstedt | 2008-09-03 19:49 | |
![]() | okej men jag tänkte att tonen kanske skulle förändras eftersom att man får större resonansutrymme om man tar bort mandlarna. | |
| Legobiten | 2008-09-03 20:41 | |
![]() | Jag jobbar som musikalartist och har inte själv behövt ta bort mandlarna men har haft kollegor som har tagit bort dem. Mycket p.g.a. att de jämt hade halsfluss. Jag har inte hört nån som har fått förändrad röst direkt. Tror att det är ganska safe även för dig. | |