Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
42
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 866

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hungerstrejk2008-09-11 17:33
Antal inlägg: 524

Om filosofi
Är det viktigt för varje människa att läsa en kurs i filosofi för att kunna kommunicera med varandra på ett bättre sätt?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-11 17:44
Antal inlägg: 4127

Såklart det inte är direkt viktigt, beror väl på, för mig personligen kan jag tycka det är trevligt med filosofi. Sedan så tror jag inte att man kommer kommunicera annorlunda med folk efter EN kurs filosofi. Tänka annorlunda möjligtvis, men antagligen inte... Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med frågan faktiskt.

Stjärtmesen2008-09-11 17:45
Antal inlägg: 125

En trevlig pojke jag känner, skulle säga det. Kanske inte för kommunikation, men för förståelse.

Dessutom är det bra att tänka över de val man gör och försöka handla moraliskt försvarbart och konsekvent.

Gariam - Ej medlem längre2008-09-11 17:46
Antal inlägg: 2590

Om det specifikt är god kommunikation man vill åt så går det kanske lika bra med en kurs i kommunikation, typ NVC? (non-violent communication) Men en kombination av filosofi och praktiska verktyg tror jag är bäst. Jag antar att du vill komma åt något slags medvetet resonerande kring många olika perspektiv samtidigt, och att kommunikationen därmed inte skulle bli lika svart-vit och begränsande till exempel? Vad tänker du själv?

Maybach2008-09-11 17:47
Antal inlägg: 2664

En filosofikurs tycker jag är ett bra sätt att lära sig uttrycka åsikter, men det är knappast viktigt för att kunna kommunicera.

Min filosofilärare är dock lite läskig. Det första hon sa till oss var "Hej, jag tycker alla ska vara veganer", ingen visste riktigt vad man skulle svara på det... hehe

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-11 17:53

Hehe, de filosofilärare jag har haft har också propsat för att alla skall vara veganer. Inget annat är moraliskt försvarbart har de sagt :P

SockerChock2008-09-11 17:59
Antal inlägg: 33

Well.. En filosofikurs skadar ju inte iaf! Jag tycker att det är väldigt givande, och det har iaf förändrat mitt sätt att se på livet.

hungerstrejk2008-09-11 18:14

Men filosofi.. Jag förstår inte riktigt. Vad är meningen? Kan man inte uttrycka sina åsikter och känslor utifrån egna erfarenheter och ordförråd?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-11 18:20

Det handlar inte om att ändra åsikt eller få större ordförråd. Det handlar om att kanske få belägg för sina åsikter eller kanske komma in på nya tankebanor. Man kan ju inte tycka likadant hela livet om allting, tror inte det finns något vettigt i det. Sedan kan man ju läsa det bara för att det är intressant också, som en god bok eller nåt.

hungerstrejk2008-09-11 18:28

Men fortfarande kan väl allt detta uppnås utan filosofi? Filosoferar jag nu?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-11 18:33

Jo, säkerligen, det var därför jag skrev att man såklart inte måste. Men det är väl inte fel att läsa lite filosofi ändå, har svårt att se att det skulle göra någon direkt skada.

Vet inte om jag skulle vilja säga att du har särskilt djupsinniga funderingar ;)

hungerstrejk2008-09-11 18:41

Jag gillar saker som är konkreta. Jag fick höra idag av en Filosofi A-studerande att "människor som inte har läst filosofi kan inte uttrycka sina tankar/åsikter/känslor så att andra människor kan förstå dem"

Som att en person som inte har körkort vet inget om att köra bil.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-11 18:46

Ah, det var grunden till din fråga då antagligen.. Om man bara har läst några timmar filosofi A är man inte så mycket mer kunnig inom ämnet än någon annan, kan ju påpekas då. Filosofi är lite större än så... Hon har iaf som sagt fel, enligt mig iaf :)

Gariam - Ej medlem längre2008-09-11 18:49

hungerstrejk: Om jag hade varit du så hade jag nog börjat driva lite med den personen och sagt att jag inte alls förstod vad hon/han menade.

Ingen kan såklart någonsin tala om hur något är och/eller upplevs för dig, oavsett om någon har miljarder poäng i filosofi och är släkt med Kant i rakt nedstigande led eller inte.

micro1132008-09-11 18:54
Antal inlägg: 17542

Jag har inte läst filosofi, och tycker det går alldeles utmärkt att uttrycka sig.

Sen vill jag förstås hävda att det som är viktigt när man uttrycker sig är att man får sätta ord på det man vill ha sagt -- inte att tala så alla förstår...

hungerstrejk2008-09-11 19:03

Hon visade sina anteckningar, tre papper med (för mig) meningslöst dravel som t ex "Min fot är en fågel" och vilken kategori den meningen tillhör och varför. När jag läst igenom alltihop och vi börjar diskutera så känner jag bara hur mitt agg mot filosofi växer i takt med hennes "förklaringar". Det slutade med att jag bildade "fisolofin", och de som inte förstår mig förstår mig inte p.g.a att dom inte har läst fisolofi.

Gariam - Ej medlem längre2008-09-11 19:17

hungerstrejk: Istället för att lacka så kan man också bara ställa enkla frågor till personen som eventuellt tror att den befinner sig on top of the world bara för att den läser filosofi, blivit "akademiker" och intellektuell på ett par veckor. Om du vill så är det ju bara att fråga henne vad hon menar, be henne utveckla sitt resonemang, gör så att hon utmanas i sin argumentation.

Det riktiga livet hinner ändå alltid ikapp en, så "det där" går nog över. Det är fö inget fel på filosofi, det är bara trist med dryga attityder.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-11 19:45

Ville bara förklara denna kommentar till dig hungerstrejk: "Vet inte om jag skulle vilja säga att du har särskilt djupsinniga funderingar ;)"... Var inte menat som något elakt eller så. Menade inte att dina tankar var dåliga eller ointressanta. Bara att det kanske inte var filosoferande i den "rätta bemärkelsen"... Hoppas du inte tog illa upp :)

hungerstrejk2008-09-11 20:25

Tack för tipset G, jag ska återuppta diskussionen med henne imorgon. Det är säkert inget fel med filosofi som du säger, tror bara inte det är något för mig. Vad jag vet är jag inte trögare än nån annan, jag är bara ingen grubblare och gillar konkreta svar. :)

Stilig:Jag förstod från början :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?