Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 866

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nina733 - Ej medlem längre2008-09-12 16:46
Antal inlägg: 4346

Näringslära vid bantning
"Användare Inlägg
hotcold 2008-09-12 00:18
Näringslära vid bantning.
Har haft en diskussion med min pojkvän om GI-metoden kontra viktväktarna och skulle vilja höra om någon här vet mer hur det egentligen är. Alltså i klarspråk om jag har rätt eller inte:-))

Jag använder mej av viktväktarnas program för att lätta i vikt och för att jag tycker det är en sund mathållning.
Min pojkvän säger att man kan äta fet mat under en dag "bara" man inte tillför kolhydrater.
Alltså utan kolhydrater så tar inte kroppen upp fettet.

Jag vet att GI-metoden går ut på något liknande sätt men då måste man väl hålla det under en lägre tid?
Man kan väl inte köra viktväktarna under typ 4 dagar å sen frossa i fett tre dagar bara för att man utesluter kolhydrater dessa tre dagar??

Sen är jag väldigt sparsam med smör/margarin när jag steker kött. Men det behöver man tydligen inte heller vara för köttet tar inte upp fettet utan ger bara köttet smak. Stämmer verkligen det??

micro113 2008-09-12 00:41
Du måste hålla Atkins/GI hela tiden för att du skall kunna frossa i fett.

Såvitt jag vet tar köttet inte upp fett, i alla fall så marginellt så det spelar ingen roll.
Steker du däremot köttfärs, köttfärsbiff eller annat malet kött så tar det upp fett.
Radera inlägg

StinaD 2008-09-12 08:41
Precis som micro skriver tar kött inte upp något margarin, porerna drar ihop sig när man steker... Men köttfärs etc gör det.

Själv skulle jag aldrig kunna leva efter GI eller något sånt, då jag tror att kroppen behöver mat från alla kosthåll för att må bra... Jag tror alltså inte på att saka någonting...

Radera inlägg

mammamu - Spelvärd/Forumvärd 2008-09-12 09:09
Nu är jag kanske ute å cyklar men har kött porer?
Radera inlägg

Bitte 2008-09-12 09:13
Ja kött har porer,, om du steker ett fruset kött så spränger du porerna och köttet blir mörare

Bitte
Radera inlägg

Bolerria 2008-09-12 09:53
Ni kanske menar celler? Sånt som all materia består av? När man fryser kött expanderar vattnet och spänger sönder celler. Sen vetifan om det blir mörare, mest kanske bara sladdrig, urvattnat och smaklöst.

Vad gäller frossa i fett, gör man detta kommer man troligen ganska snabbt upp i och troligen över sitt dagliga kcalbehov. Och som alla borde veta, äter man MER än vad man gör av med går man upp i vikt. Kolhydrater behövs INTE för att ta upp fett, kroppar klarar deta så fint ändå. Det enda som kroppen inte klarar att utvinna energi ur är typ kostfiber.
Radera inlägg

Bergendahl 2008-09-12 10:15
Vitsen med fett är väl att man äter mindre för man blir mättare lättare. Både fett och kolhydrater är energi, mitt tips är att skippa mackorna... En massa fett äter man ju inte gärna frivilligt, kolhydrater däremot kan man ju frossa i utan att det bekommer en. Det är alltså lättare att gå upp om man trycker i sig potatis i olika varianter. Det är roligare att träna ofta än att hålla järnkoll på vad man äter. Då blir man pigg och hög också
Radera inlägg

LuriKluris 2008-09-12 10:16
Nästan uteslutande alla dieter är mer eller mindre skadliga för kroppen.

Det bästa tipset är: Ät mycket kolhydrater till frukost. Ät enligt tallriksmodellen, vanlig husmanskost fungerar bra. Ät mindre portioner vid lunch och middag, ät mellanmål såsom nötter och frukt. Äter du mindre portioner men oftare, kanske frukost - mellanmål - lunch - mellanmål och middag, så kommer du att öka förbränningen.
Ät inte när du är jättehungrig, utan se till att äta på regelbundna tider varje dag och ät absolut inte tills du blir proppmätt. När du ätit din portion, gå ifrån bordet.

Fysisk aktivitet varje dag, enormt viktigt! Börja med en halvtimmes promenad varje dag (välj någon tid på dygnet som passar dig). Efter några veckor kanske promenaden kan utökas till 45 min och sedan kanske till och med till en timme. Köp ett par gå-stavar, det är jättebra träning.
Har du möjlighet till att träna på ett gym eller simma i ett badhus så bör du även lägga till 2-4 träningspass i veckan på promenaderna. Det kan kännas jobbigt i början men det är het klart värt det när man börjar se resultat, men framförallt när man börjar känna sig piggare och starkare.

Ett annat tips! Väg dig inte på vägen varje vecka eller så. Ta fram ett måttband och mät midjemått osv ungefär var fjärde vecka och väg dig var åttonde vecka. Man vill inte riskera att bli besviken för att det inte händer något i början, då tappar man lätt lusten att fortsätta.

Fett, kolhydrater protein, vitaminer och mineraler är alla lika viktiga för att hålla en god kost. Man ska absolut inte utesluta någonting av dessa. Däremot ska man se upp för mättade fetter och särskilt transfetter, så ingen snabbmat och inga halvfabrikat.
Men köp för all del riktig grädde när du ska göra såser eller gratänger, mycket bättre än matgrädde. Man ska passa sig för tillsatser och konserveringsmedel.

Är det ändå svårt att minska på portionerna så kan man gå på loppis och köpa mindre tallrikar så att det känns som att man äter en fullstor portion (fast på en mindre tallrik).
Radera inlägg

Yonderboy 2008-09-12 10:43
Värdens bästa bantningstipps. Motionera fett och ät snålt fungerar alltid.
Bantningskurer är ofta självbedrägerier eftersom
1 personen i fråga orkar inte uppehålla vid dieten särskilt länge och faller därefter in i gamla banor
2Bantningskuren är BALLONY , dvs hjälper inte ett dugg.
3 För att en person ska gå ner i vikt krävs en permanent omvandling av livstil som inte särskilt många personer klarar av

Radera inlägg

Sotfinger 2008-09-12 10:49
Kroppen behöver ju både fett, kolhydrater, proteiner, vitaminer och alla småämnen för att må bra, och allt i lagom proportioner. Felet många gör, och som gör att man blir ohälsosamt fet, är att man äter ett övermått av sk snabba kolhydrater, dvs socker och vitt mjöl (Läsk, fikabröd, godis, makaroner är väl de största bovarna). Det blir alltså fel proportioner i matsammansättningen. Om man skippar sockret (godis, fikabröd och läsk) och slutar vara så himla rädd för fett (ät fet ost, ta smör på fullkornsbrödet och ta gärna en skvätt grädde i maten) så kommer man långt. Kroppen hittar en viktbalans och att man får ett starkare immunförsvar. Det är ju bra att öka intaget av fullkornsprodukter också. Att öka fettintaget och minska på snabba kolhydrater gör att man får en stabilare blodsockerhalt, man är mätt längre och blir inte "sugen" på det ena och det andra hela tiden.
Radera inlägg

Bergarn1 2008-09-12 10:54
Bitte: När jag jobbade på restaurang och stekte oxfillé som va fruset så blev det som gummi. fick klagomål 9ggr av 10. Måste tillägga att det inte var mitt påfund utan min kockchef som låg på mig.
Radera inlägg

Eva_M 2008-09-12 13:15
Jag gillar GI...gick ned 26 kilo på 3 månader...testat Viktväktarna många gånger innan dess...
Gi gör att man även blir pigg o glad :)
Radera inlägg

sebbe333 2008-09-12 15:02
Jag kan inte mer än att hålla med LuriKluris i det mesta, bra inlägg!
Radera inlägg

ryssbrud 2008-09-12 15:14
jag går på bikramyoga
det är väldigt svettigt
äta?
det gjorde jag ju igår
Radera inlägg

Felixy 2008-09-12 15:19
Eva_M > 26 kg på 3mån ska du ha applåd för :) Måste varit jobbigt eller vad hade du för knep? P:

nina733 - Ej medlem längre2008-09-12 16:47

raderade originaltråden, så här såg det ut :-)

Nicktroll - Ej medlem längre2008-09-12 17:07
Antal inlägg: 857

Varför raderade du originaltråden?

gubbi2008-09-12 17:08
Antal inlägg: 2638

Originaltråden raderades för att den spammades med ungefär 50 000 inlägg.

nina733 - Ej medlem längre2008-09-12 17:09

Det hade skett ett litet missöde om man säger så ;)
Men det här går väl lika bra

Så fortsätt gärna att diskutera här :)

nina733 - Ej medlem längre2008-09-12 17:09

ah.. gubbi hann före =)

Nicktroll - Ej medlem längre2008-09-12 17:10
Antal inlägg: 857

Ah! Okej, lycka till med bantningen! ;-)

frvib2008-09-12 18:20
Antal inlägg: 431

Ät enligt Livsmedelsverkets rekommendationer för störst chans till god hälsa och bra chans till viktnedgång. Energiprincipen gäller: en viktnedgång sker enbart om man förbrukar fler kalorier än vad man stoppar i sig. Om man ändå känner för att ge sig in på någon extremkost, t.ex. Atkins, bör man ha regelbunden kontakt med läkare för att kontrollera blodsocker och blodfetter.

Någon skrev att det är lätt att gå upp i vikt om man äter mycket potatis. I själva verket är det tvärtom: potatis är ett utmärkt livsmedel med väldigt högt mättnadsvärde.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?